Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

D

diny

Det började en dag när jag gick med min häst och de kom några gående med en liten tjej i vagn. Hon hade något grövre handikapp och hade svårt att kommunisera. Hon var så söt och såg salig ut när hon tittade på min häst som jag först höll tillbaka. Tjejens pappa bad mig att låta hästen komma fram om hon ville. Min lilla dam gick rätt fram och ställde sig med huvudet i vagnen helt lugnt. Stod helt stilla och tjejen fick klappa och göra precis vad hon ville trots att tjejen inte hade full kontroll över sina rörelser så det blev lite hårda klappar ibland.

Blir tårögd bara jag tänker på hur lycklig tjejen var och efter ca 10min var hon så trött att hon somnade med ett leende på läpparna.

Efter det så fick en annan tjej rida lite som hade svårt att hålla sig upprätt. Tyra (min häst) uppförde sig som hon aldrig gjort något annat trots att tjejen hade lite krampryckningar ibland.

Blivit så sugen att försöka göra så mer regelbundet men vill ta reda på mer vad det innebär och komma i kontakt med folk med erfarenhet. Varken jag eller stoet håller för full ridning och det gav så mkt att se dessa 2 lyckliga tjejer. Hästen såg så nöjd ut och hon har ett hjärta av guld och vill verkligen ta hand om barn (med vuxna kan det bli bus :angel:)
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Det låter väl helt underbart att bara genom att finnas till så kan ni göra ngn lycklig. Om hon inte håller för full ridning så är detta ett perfekt alternativ.

Jag vet inte hur detta går till, men lycka till !
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Kanske att du skulle ta kontakt med någon ridskola som håller på med handikappridning, där kan du säkert få råd om hur du skall gå vidare,hästar som din behövs. Lycka till !
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Vet att det finns kurser man kan åka på, vet tyvärr inte vart man hittar såna....:crazy:

Håller med föregående....hästar som din behövs verkligen....:love:
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Hade aldrig kunnat tro med allt bus och tokigheter hon haft för sig när hon sattes igång efter vila och sista året föl (jag köpte henne mellan jul och nyår och hon gick med föl tom feb). Springa rätt ut i skogen, hoppa, bocka, kast och backa. Dock gjorde hon aldrig så med barn eller försökte få av en utan bara så man tappade kontrollen så hon kunde göra som hon vill.
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Jag arbetar med en flicka som har funktionshinder och rider, och har även varit ledare för handikappridning. Detta är givande och jätteroligt! Men självklart mycket ansvarsfullt och kräver tålamod och insikt i hur människorna man hjälper fungerar.

Det finns säkert människor som kan ha glädje av ditt intresse! Min tanke är att du kanske kan ta reda på om det finns någon särskola/gruppoende osv i närheten där hästen finns, så kan du ju söka upp dem och berätta att du finns. Det kan också gå att få kontakter via ridskolor som redan driver handikappridning.

Jag känner till ett fantastiskt gruppboende där personalen gör allt för de boende och har ett särskilt öga för att de ska ha det bra. De låter alla sina boende som vill/verkar vilja ha kontakt med hästar ha det. Även gravt cp-skadade kan få lindring i sina spasmer och faktiskt kunna sitta på hästryggen fast de inte kan sitta själva på en stol!

Lycka till! Mvh, Lina
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Jag blev alldeles glad i hjärtat när jag läste det här.:bow:

Vilken empati du har.

Jag vet inte heller hur man går tillväga,men blev djupt berörd av det du skrev.

/Z
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Självklart är hästar bra för funktionshindrade....dom är ju bra för oss "vanliga" också!

En stor varm och vänlig häst är som nosar på en är en lisa för både kropp och själ!

Man blir ju för tusan glad av att bara se en häst på bild ju!

Det finns en hel del funktionshindrade som både rider och har egna hästar.

Även folk med allvarliga hinder.

Har träffat både en och två som är oerhört skickliga med hästar- både till fots.. ( eller man kanske ska säga "till hjuls?") och uppsuttet.

Hade jag varit diktator över världen hade alla barn som ville haft möjlighet att lära sig rida och umgås med hästar! Finns inget bättre sätt att skola folk till BRA människor...

/KT
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

En stor varm och vänlig häst är som nosar på en är en lisa för både kropp och själ!/KT
Det var faktiskt den störrsta anledningen att jag köpte damen ifråga att pyssla och mysa med. Är sjukpensionär och behöver verkligen något att hålla humöret uppe med. Skulle inte vara hela världen om hon inte håller för mer ridning i framtiden så länge hon inte har ont. Att hon skulle vara en så underbar häst hade jag aldrig kunnat tro när man släpade efter henne i grimskaftet :D

Det med att låta barn som inte har möjlghet att bara vara med hästar skulle göra lika mkt för mig som för dom. Dock vill jag få mer kött på benen för är en fegis med att utsätta dessa underbara barn för något utan man vet hur hästen reagerar eller man gör något fel (har inte mkt kunskap om olika handikapp). Har fått kontakt med några som sysslar med det.

Ridskolan där jag bor har börjat med lite men blev lite mörkrädd när jag ringde dit. Kan ha fått prata med fel person för hon verkade inte ha mkt empati direkt och inte mer kunskap än mig :smirk:
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Jag arbetar med en flicka som har funktionshinder och rider, och har även varit ledare för handikappridning. Detta är givande och jätteroligt! Men självklart mycket ansvarsfullt och kräver tålamod och insikt i hur människorna man hjälper fungerar.

Det finns säkert människor som kan ha glädje av ditt intresse! Min tanke är att du kanske kan ta reda på om det finns någon särskola/gruppoende osv i närheten där hästen finns, så kan du ju söka upp dem och berätta att du finns. Det kan också gå att få kontakter via ridskolor som redan driver handikappridning.
Lycka till! Mvh, Lina
Min förhoppning är att få tag på någon tex sjukgymnast som har kunskapen. Vill ha lite mer kött på benen innan jag känner mig mogen att kontakta någon särskola/gruppboende direkt.

Hade du generella kunskaper före eller lärde du dig av de som är runt om den det gäller?
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Ridskolan där jag bor har börjat med lite men blev lite mörkrädd när jag ringde dit. Kan ha fått prata med fel person för hon verkade inte ha mkt empati direkt och inte mer kunskap än mig
Ridskolors starka sida är nog inte samvaro med hästar, fr a inte den samvaro du är inne på.

I Söderköping finns något som heter Sofies Gård.
www.sofiesgard.se

Klipp ur Söderköpings Informationsidor:
"Huvudverksamhet: Alternativ verksamhet för barn, ungdomar och vuxna. Verksamheten vänder sig till alla men framförallt till de personer, som behöver extra stöd i sin vardag och till barn som omfattas av LSS-lagen enligt skolbarnsomsorgen. Verksamheten bygger också på att på gården kommer det att finnas hästar och andra djur vars skötsel och vård ingår i verksamheten. ..."

Här kan du kanske få mer information och inspiration om vilka vägar du kan gå.

Jag vill tillägga att jag många gånger upplevt detsamma som du, nämligen att hästar (och andra djur) visar en förvånansvärd insikt i handikappade människors (och barns) begränsningar och problem. Deras tolerans och acceptansnivå stiger märkbart och dom utforskar ofta den handikappade med synbart intresse.
Att det sätter guldkant på de handikappades dag, när dom fysiskt får vara tillsammans med djur, behöver inte sägas. Har man en gång sett uttrycket i en förlamad killes ansikte, när hästen står med hela huvudet i rullstolen, så vet man!

LIA
 
Sv: Någon som jobbar eller har erfarenhet av större handikapp och hästar?

Tackar om tipset på hemsidan.

Såg på animal planet om ett ålderdoms hem där de hade en ponny som gick runt varje dag och hälsade på. Programet heter något Djurens läke... någonting. Ett riktigt bölprogram om man är som mig :D

Kanske skulle vara något men för Tyras viktnedgång så var det nog kanske inte så bra :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 843
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag behöver lite stöd av er andra för jag känner mig lite känslomässigt dränerad nu. Läget är så här att jag blev mobbad under hela min...
Svar
1
· Visningar
877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp