Någon som hört talas om ett sto som är "skakel ill"?

Norrlänning

Trådstartare
Vet inte om pappa driver med mej (han har ofta den tendensen :smirk: ).
Men han säger att sto kan va "skakel ill".

Det handla om ett sto som står med en hingst och ska bli betäckt.
Hon visar brunst tycker "vi andra", står med svansen lyft och ändan mot hingsten och skvätter hela tiden.
Han blir så glad så.

Men då säger pappa att hon inte är brunstig. Hon är skakel ill :crazy:
Att hon inte kan ha släpskaklen på sej... Så sa man förr... :confused:

Va f*n ha de med hingsten att göra!

Han kan inte ge mej någon riktig förklaring utan han säger bara; lugn du kommer att se när hon är brunstig.
Nu är hon inte det.

Är det någon av er gamla bukesar som hört talas om det eller är jag lurad?
Han bedyrar dock att han talar sanning....

Sv: Någon som hört talas om ett sto som är "skakel ill"?

Jag har aldrig hört det.

Har aldrig hört talas om detta, jag tycker det låter som alla tecken brunst.

Låter som ett uttryck från "mina trakter", kan fråga pappa! :)

Har jobbat x antal år på ett ganska stort stuteri och har aldrig hört det uttrycket. Låter som att hon brunstar, men det han kanske menar är att hon helt enkelt inte är i högbrunst??

Nje, enligt han så har det inget alls med brunst att göra. :confused:

Han ger väldigt vag beskrivning på vad som egentligen menas.

skulle tro att han :rofl: :rofl: åt ditt huvudbry..... Har du provat att googla det ??

Skakel il tror jag (om jag minns rätt) är ett begrepp som används när hästen reagerar på att det händer något vid dess sida, något den ogillar, tex att skakeln tar imot hästkroppen när den ska svänga. Jag har för mig att det kan vara en reaktion som såväl valacker, hingstar som ston kan ha.
En typ av kittlighet (fast nu mer vet man ju att det ofta beror på andra saker än att hästen är just kittlig), ett obehag.

Jag håller med dig Rickan. Jag har också hört "skakel ill" men det betyder att dom är SKACKEL ILsken, alltså att dom tål inte skackeln.
Dom blir irriterad och kan slå mot skackeln.

Men det har väl inget med brunst o hingst,samt sto att göra i detta fall? Hon har väl ingen skakel på sig när de ställer henne för hingsten ;)

Nä, precis. Det har inget med brunst, hingst att göra.
I alla fall inte den version jag har hört från äldre, och även från trav/körmänniskor.

När det stod en hingst i min medryttarhästs stall visade hon tecken på brunst hela tiden, så fort hon var i närheten av hingsten. :smirk: Hon kan ju inte alltid ha varit brunstig, kanske var samma sak som med ditt sto. Fast jag har aldrig hört om skakel ill. ;)

Exakt det menar han!

Men när jag då frågade vad det ha med hingsten att göra och varför han kopplar hennes "brunst" samman med skackel ill så kan han inte svara på det...

Nu idag ringde han (pappa) och sa att jag hade rätt. Att hon nog va brunstig! Han hade talat med en bekant som kan massor om hästar,och han hade då berättat för pappa att det troligen handlar om brunstigt sto.
Han ville nog bara leka lite "viktigpetter" först men sen inte erkänna att han svamla i det blå :D . Pappa... :love:

Men jag har i alla fall fått lära mej ett nytt utryck -skackel ill-
Fast jag vet nu oxå att det har INGET att göra med brunst! ;)

Tack alla ni som svarat!

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 998
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 381
Senast: Whirlie
·
S
Avel I mitt stall står en hingst, mkt trevlig sådan vanligtvis. Nu är det så att ägaren ska betäcka sitt sto med sin hingst och för att få...
2
Svar
35
· Visningar
3 916
Senast: Kicki_J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter