Någon som har "sommarhöns"?

Minett

Trådstartare
Då jag är storförbrukare av ägg och med saknad minns de sprättägg som vi under uppväxten kunde köpa av bekanta, har jag börjat leka med tanken på att ha egna höns över sommaren. Såg på kommunens hemsida att inom detaljplanerat område är det OK att ha max 5 hönor - det är bara om man vill ha fler som man behöver söka tillstånd. Har också hört om bekantas bekanta som i princip fått "gamla avlagda" hönor från hönserier - vilka sedan "blommat upp" när de fått leva riktigt hönsliv ute i gräset och värpt rikligt med ägg.

Är det någon här som har "sommarhönor"? Hur sköter man dem? Vad bör man tänka på? Och hur gör man till hösten om man är för blödig för att nacka dem själv?
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Jag har en ganska stor grupp med lantrasblandisar som sprätter runt och förintar alla försök till odling här hemma. Har hänt att vänner har fått låna en liten familj att sköta om under sommaren, på deras sommarställen. Då är det friska och sunda höns de får, jag vet att hönsen har det bra och dessutom slipper vännerna nacka djuren efteråt. De lämnar bara tillbaka dem och hämtar dem igen våren efter.

Det har funkat skitbra, alla parter verkar mycket nöjda. Största problemet är att hönsen som kommer hem från semestern är så tama att det är ett helsicke att fika på uteplatsen numera - fem höns står på kö och vill ha godbitar från bordet.

/Migo
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Jag kan inte så mycket om höns, mer än att vi hade när jag var liten och att jag ska ha det igen när jag bor så jag kan ha det, men jag ville bara säga att jag tyckte Migos förslag lät bra, att låna höns.

Att skaffa höns över sommaren och sen nacka dem till hösten tycker jag låter hjärtlöst, påminner om en sak jag hörde/läste (kanske här på buke, kanske inte) om en familj som lät katten få ungar varje år och sen nackade dem till vintern för det var ju bara när de var ungar de var söta och "barnen vill ju ha sina kattungar varje sommar". Usch, då ska man inte ha djur, tycker jag.


//r
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Att skaffa höns över sommaren och sen nacka dem till hösten tycker jag låter hjärtlöst, påminner om en sak jag hörde/läste (kanske här på buke, kanske inte) om en familj som lät katten få ungar varje år och sen nackade dem till vintern för det var ju bara när de var ungar de var söta och "barnen vill ju ha sina kattungar varje sommar". Usch, då ska man inte ha djur, tycker jag.
Det beror ju på om man kan använda djuren eller inte enligt mig. Jag är köttätare så jag är glad över att det finns människor som föder upp djur för att sedan slakta dem så att jag kan äta upp dem.

Nackade gamla värphönor blir ju ingen festmåltid för oss människor, men rätt styckade och rensade så blir de bra hund eller kattmat.

Kattungarna känns dock bara fel.
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Att skaffa höns över sommaren och sen nacka dem till hösten tycker jag låter hjärtlöst,
//r

Fast det måste det väl inte vara? De bekantas bekanta som haft "sommarhöns" har ju fått överta "gamla avlagda" hönor från ett hönseri. Hönor som annars skulle ha avlivats direkt, men på detta sätt fått en extra sommar - antagligen den bästa i deras liv - innan de avlivats.

Självklart skulle jag ännu hellre låna hönor som fick fortsätta leva även efter sommaren - känner jag mig själv rätt kommer jag att hinna fästa mig vid dem på en sommar! Men tror att det är betydligt svårare att hitta någon som hyr/lånar ut höns...
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Men tror att det är betydligt svårare att hitta någon som hyr/lånar ut höns...

Du kan ju sätta ut en annons i din lokala tidning/matbutik el. på blocket.
Finns ju även forum med bl.a höns där man kan förhöra sig om det finns någon i området som kan tänka sig att hyra/låna ut några hönor.

Kan ju även annars göra så att du köper dig några hönor och (kanske bästa att göra innan du införskaffar dina "fjädrar") sedan hyr in dem hos någon på vintern. Ex.vis betalar för maten till dem och så tar någon annan hand om dem vintertid :laugh:
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Köper man från ett hönseri när de byter besättning kan det vara bra att tänka på att hönsen byts ut när de börjar värpa dåligt. Hönsen värper i cykler och köper du höns i "fel" period kanske du inte får så mycket ägg på en sommar..

Men det låter ju som en bra ide, de kommer ju ändå slaktas så du behöver inte ha något dåligt samvete där :)
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Jag tyckte det lät bra att låna höns, inte hört om det innan men helt klart en fin lösning.

Annars kan du kanske prata med ägarna till det hönseriet du funderar på att ta "avlagda" höns ifrån och kolla upp om det finns möjlighet för en slaktbil eller liknande att hämta dom eller om liknande. Eller varför inte höra med dom om dom kan hjälpa dig att nacka dom senare om du själv inte vill?
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Köper man från ett hönseri när de byter besättning kan det vara bra att tänka på att hönsen byts ut när de börjar värpa dåligt. Hönsen värper i cykler och köper du höns i "fel" period kanske du inte får så mycket ägg på en sommar..

Men det låter ju som en bra ide, de kommer ju ändå slaktas så du behöver inte ha något dåligt samvete där :)

njae....?
Min bekant hönseriägaren byter ut sina höns när de börjar värpa för stora ägg. Vilket höns gör när de blir äldre.

Äggen måste passa i kartongerna, och för stora ägg funkar inte. Så hönsen slaktas. Bekanten säljer med glädje sina slakthöns till folk som vill ha ett gäng "hobbyhöns". Min bekant brukar ta in ett gäng i en hästbox och sköta om dem lilte extra innan de levereras ut till sina nya ägare :laugh:

Bekanten har ett större hönseri, så det är def. inte på "hobbybasis" detta sker.


Jag tror att pensionerade hönserihöns kan ge mycken glädje till en familj under en sommar!
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Jag tror att pensionerade hönserihöns kan ge mycken glädje till en familj under en sommar!

Jag känner en miljömuppig familj som har ett helt litet gäng fd hönserihöns på sin månskensbondgård. De hönsen har många (nåja, flera i alla fall) goda år kvar när de går i pension från hönseriet.

Men om man inte kan behålla dem över vintern, så har man ju ändå som någon skrev, gett dem en bra sommar som pensionärer.

Tyvärr är väl ålderstigen höna ingen större kulinarisk upplevelse.
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Håller helt med, har själv för svärfars räkning tagit emot höns från hönseri. Om man bortser från att det är fruktansvärt upprörande att ta emot de här skabbiga, fjäderlösa, skrämda varelserna måste jag säga att de acklimatiserade sig otroligt fort och blev mycket tamare och vänligare än de höns som var "gamla i gården". Första veckan var de förvirrade och vågade inte gå ut, men sedan kom de igång, också med värpandet. Någon av dessa höns blev så tama att de kom springande när vi kom med bilen för att sköta hästarna, sedan följde de efter när man gick i stallet. En av dem häckade utanför på svärfars trapp när hon tyckte det var dax för en liten ostskalk.

Jobbigt var att de i början värpte där de stod och gick, istället för att lägga sig i reden. De lärde sig till slut, men innan dess var det mycket ägg överallt.

Bara välgärningen att låta dem få ett riktigt hönsliv uppväger vida nackdelen att eventuellt behöva ta bort dem till hösten.
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

Om man bortser från att det är fruktansvärt upprörande att ta emot de här skabbiga, fjäderlösa, skrämda varelserna måste jag säga att de acklimatiserade sig otroligt fort och blev mycket tamare och vänligare än de höns som var "gamla i gården".

Det där har jag också sett. Nästan som om de där stackars utrangerade äggfabrikhönsen blev "tacksamma" över att äntligen få en bra omvårdnad. Och jag har också sett vilken skillnad det gör för hönsens allmäntillstånd att byta miljö på det sättet. Det är skakande att se hur oförmögna de är att hantera den nya miljön först, och sedan glädjande hur fort de kommer igång.

Migo: Jag kokade faktiskt höna under min tidiga yrkesbana i åldringsvården. Jag hade en vårdtagare från Estland som ville ha de mest underliga rätter serverade. De där kokhönsen man kan (kunde) köpa frysta, var det fd äggläggningshönor, menar du? Det borde bli fler avlivade sådana höns än vad det finns efterfrågan på, tycker jag.
 
Sv: Någon som har "sommarhöns"?

njae....?
Min bekant hönseriägaren byter ut sina höns när de börjar värpa för stora ägg. Vilket höns gör när de blir äldre.

Äggen måste passa i kartongerna, och för stora ägg funkar inte. Så hönsen slaktas. Bekanten säljer med glädje sina slakthöns till folk som vill ha ett gäng "hobbyhöns". Min bekant brukar ta in ett gäng i en hästbox och sköta om dem lilte extra innan de levereras ut till sina nya ägare :laugh:

Bekanten har ett större hönseri, så det är def. inte på "hobbybasis" detta sker.


Jag tror att pensionerade hönserihöns kan ge mycken glädje till en familj under en sommar!

Min sambo har jättestort hönseri (ca 100 000 höns) så jo jag vet vad jag pratar om :)
Extra stora ägg är inga problem, de säljs separat i äggboden eller på torget.

Man byter höns när de börjar värpa dåligt, för att det är för dyrt att stå med en massa höns som inte värper i väntan på att de ska komma igång igen.
Detta är då de byter "kostym", det är därför de ser så himla tråkiga ut om man köper avlagda från hönseri.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp