Någon som har någon bra erfarenhet om denna vagn och sele?

F

*fia*

Hejsan.
Kör min travhäst mycket och börjat köra in min snart fyra åring lite smått.

Har hitills bara lånat vagn en med dessutom snea hjul känns ju så där bra så nu har jag tagit saken i egna händer sparat å sparar och säljer min gamla sele för jag vill ha dragliner å baksele.

Är det någon som har köpt lr vet någon om dessa två.

tänkte köpa en sele från Equialex 7289 Bröstsele Standard Full tycker den ser gra ut för priset 3700:-

sen tänka jag ev köpa denna vagn för 3100:-ink frakten hem till mig med. från glada hästen.se (deras rockard).

någon som vet något possetivt om dessa två?

ska andvändas till hobby bruk då min medryttare håller på å försöker bli med barn å sen får vi vell se ska gå nån körkurs till våren va tycker ni? tacksam för svar... :)

Sv: Någon som har någon bra erfarenhet om denna vagn och sele?

Den rockarden har jag inte sett förut. Vilket pris!!:eek: Trodde inte man kunde få en rockard så billigt överhuvudtaget! Alla ni som är experter på rockarder, tala om ifall den är nåt att ha, för isåfall ska jag genast beställa en! Det enda som jag kan komma på är att hjulen ser ut att kanske vara lite klena och att den ser liten ut, men den bör väl vara till stor häst eftersom det inte står nåt annat?

Det är ju samma rockard som lenas säljer för 2500:- och ja, man får precis vad man betalar för.

Vad jag vet så finns den bara i upp till b-ponny strl.

Hjulen ÄR för klena. De är lika klena som cykelhjul, fast ännu mindre och med mjukare fälg. Har själv klämt på den.
Fjädringen klarar inte heller särskilt mycket, knappt en vuxen har jag hört här ifrån buke.
Mitt råd blir, köp inte. Köp en begagnad travrockard eller nåt annat om ni inte tänker tävla eller köra mycket i trafik. De har låga sitsar nämligen. Hållbara och billiga. Svängel gör man enkelt själv om det inte finns.

Hoppas ni hittar nåt mera prisvärt!
Jag tror nån härinne hade en sån, men skulle byta ut hjulen till bättre.

/mvh jenny

har du en stor häst eller en ponny???
för du skulle väl köpa sele strl full, men rockarden finns ju bara i shettis och russ strl....

däcken som det har varit mycket problem med har doom skaffat nya leverantörer till, och jag hoppas verkligen att dom nya däcken är bättre.... det brukar vara lång väntetid på att få hem rockarden...
men nu anar jag att du inte ska köpa den ändå... för du har väl en stor häst, och då funkar inte denna kärra....

vad hittade du att den bara finns i shettis å russ?? dom säljer ju inget annat på sidan till ponnysar? å ja jag ska ha en till häst men dom jag hittat på internet för det priset e ju rena skräpet sånt vill man inte andvända.

å jag vill inte ha nån travsulky osv jag vill ha ryggstöd å helst kunna se över hästen får pin ont i ryggen av travsulkysarna då jag va tvungen å sluta jobba på travbana pga av detta.

jag tycker iaf att de känns bättre att sitta högre upp så man ser över hästen å kan inte lägga mer än 3000:- max.

finns de några andra FINA vagnar för den summan man kan köpa?? VA E LENAS FÖR AFFÄR FINNS DE NÅN HEMSIDA?? MVH SOFIA

Lenas har ingen hemsida med de ligger utan för Löddeköpinge vid Hofterups kyrka.

Den vagnen dom har på Glada hästen är till shetlan & russ, finns inte i större, de är Globus som är tillverkare.

Tror de blir svårt att hitta en bra vagn för under 3000kr....för dom pengarna får du oftast bara skräp...vill du ha en bra vagn får du nog snarare räkna 9000kr+

Jag är ledsen, men man får vad man betalar för. Körning är en dyr hobby, men kul!

är du händig (som jag :) så kan du köpa en travrockard o bygga om den, för nån hundring.

Det är intressant att du är både kräsen o fattig :) Känner igen mig.

Du har ett alternativ till- vagn. Finns fina trillor för runt 3000, men även där kan det vara en del fix innan man ger sig ut.

Här har du helt ok "Hemmabygge" Just denna är byggd av smvinnaren i kallblod :) http://www.blocket.se/view/6521547.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6606703.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6549016.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6479439.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

hästnet.se har många leverantörer på sin länklista, det kan u löna sig att ringa runt lite.

/jenny

jag köpte min vagn från westbyvagnen utanför motala den är toppen och Riktigt RIKTIGT hållbar går inte sönder i första taget...de gör riktigt bra vagnar + specialltillverkar dom efter hästen så kan du välja så mkt du vill....högt ryggstöd + upphöjd sits(det går att få ennu högre till storhäst)+svängel + bakselefästning och du har min vagn för 3600kr. det är den verkligen värd jag älskar den...och ett riktigt handverk. han som gör dom är en skicklig svetsare.
lägger ner sin själ i alla vagnar han gör. inget industriskit här inte. han väger av rätt m.m.

640975.jpg

Gullan, du tycker inte att du glömt det viktigaste? Stötdämpning!! Ajaj utan det.

Din "måttbeställda" blev ju för lätt fram och ganska så för lång.
Får jag fråga varför du promotar rockardbyggaren så mycket, får du provision? :)
Jag skulle aldrig köpa en sån modell för merän 2500, men denna diskussionen har vi ju haft innan...

mvh jenny*

va? bara för att du inte tycker om den jag tycker om den och den passar min häst perfekt...som sagt hade jag satt skaklarna för högt. och har nu en etra rem för säkerhtesskull.

vad menar du med att den är för låg??? jag ser gott och väl över hästen + att jag skrev till trådksrivaren om du läste det att det finns en annan variant som de bygger för storhäst som e högre + med öppen ingång så man slipper hoppa över en pinne för att sätta sig....inte för att det är nåt problem om man har en ordentligt inkörd häst.

vadå promotar rockardbyggaren? han är ju duktig vad är det för fel att säja det? han lägger ner sin själ i bygget DET SYNS den är mkt vällgjord o skulle inte falla sönder bara man tittar på den.

stötdämpning ska jag bygga till + att trådskaparen fårgade om en billig vagn och hade som krav svängel + högt säte så.....
och har man inte råd så kan man göra såhär och be någon händig fixa stötdämpning m.m....det går bra hittils på grusvägar utan så....jag får inte ont i nån njure eller va du sa. hästen springer glatt på och vagnen vibrerar inte mkt genom skaklarna till honom.

så ja...det är en bra vagn till ett kanonpris...hållbarare kan man nog inte hitta.

Läs noggrannare, för LÅNG skrev jag. fasiken va sur du blir om man säger nåt du inte gillar..

tagga ner :)

Och du, om du ska be nån händig fixa stötdämpning kunde du väl beställt allt från den händige kompisen direkt? Materialet du har i din rockard kostar ca 1500 nytt för en privatperson att köpa. inklusive svetspinnar.

Du hänger väldigt upp dig på att den är hållbar, och visst det är viktigt, men det största hotet mot en vagn är nog inte hålbarheten utan skötseln och hästen :) Har aldrig ens tänkt på att jag ska välja den MEST hållbara av alla vagnar, det är ju en så självklar grej att grejerna håller, utan mitt mål med ett vagnsköp är ju funktionen.
Har du travat på en skogsstig eller grusväg med din nyss inkörda häst? Jag lovar dig att du kvickt som attan försöker fixa stötdämpning då. Jag har kört travhästar i flera år, och hade man otur nån dag så fick man den kassa speedcarten med utsliten stötdämpning, fy f*n vad ont det gör efter 6 varv på travbanan, sen har jag även kört in en häst med en rockard utan stötdämpning, inte kul alls ska jag säga dig.

/jenny

Senast ändrad:

Jensa smide har jätte fina rockarder till bra priser, där har vi själva köpt och är väldigt nöjda.

haha en sak ja retar mej över är att allt du gör/säjer/har är perfekt men så fort nån annan yttrar sig så finns det fel att kommentera.

jag kan säja många saker om din vagn som jag inte gillar.

och så trod du att jag blir sur och hetsar upp mig eller vad du menar...ser du mitt ansiktsuttryck eller? haha.

okej med för lång hur menar du då om jag inte minns fel var du bland flera som sa direkt att min vagn såg för kort ut när jag visade bilden på enbart vagnen och då blev det ett himla stohej.
sen kommer du o säger att den är for lång. hur ska du ha det? och jag vill då inte ha en vagn där hästen slår i bakbenen såfort den tar ut steget vilket islandshästar(gångartsshästar) lätt kan göra.

okej det kostar säkert enbart 1500för en privatperson men har du/alla som vill ha vagn kunskapen verktygen(till min vagn användes en egen uppfinning att bocka rören med på rätt sätt) och erfarenheten att bygga en egen vagt rätt anpassad för sin häst och rätt avvägd....HUR skulle det se ut om alla byggde sina egna vagnar totalt utan kunskap...du vet väl att många som köper vagn knappt kan köra eller ens sele en häst på rätt sätt.

nej okej bara för dina njurar inte tål lite gupp hehe...nej men du ja har travat och galopperat med min häst så ja vet att det inte gjorde ont eller kändes guppigt.

det är kanske lite skillnad oxå att sitta i en kass travsulky utan ryggstöd m.m än att sitta i en vagn med ryggstöd där man kan luta sig tillbaka utan att hålla sin vikt med hjälp av tyglarna.

du är inte riktigt klok...

Hett tips: skaffa ett arbete, spara pengar, köp en riktig sele och vagn, hyr en egen coach som svarar snällt på allt du frågar om. Lycka till med ditt nya projekt "Lokselen" Använd balband vet jag.

*fia* skrev:
vad hittade du att den bara finns i shettis å russ?? dom säljer ju inget annat på sidan till ponnysar? å ja jag ska ha en till häst men dom jag hittat på internet för det priset e ju rena skräpet sånt vill man inte andvända.

jag tycker iaf att de känns bättre att sitta högre upp så man ser över hästen å kan inte lägga mer än 3000:- max.

om du kollar på deras hemsida på den kärran, deras enda rockard så under bilden så kan man välja storlek, precis som man väljer färg bla på dom andra produkterna på den sidan. då kan man välja på "Shetland" och "Russ/B-ponny", och ingen mer storlek...
Har själv en sån kärra til min shettis, så jag vet vad jag talar om.
De kärrorna är inte tillverkade i sverige, det finns många fler leverantörer i sverige som säljer denna kärran.

OM du vill ha en kärra för häst som inte är skräp får du nog ge över 5000kr eller försöka köpa en begagnad eller va händig och göra en bra av en sämre...

men som sagt denna är en kärra för mindre ponnier och jag tror inte du kommer så högt upp med den... skulle jag låna grannen halvblod till kärran jag har så ser jag nog mest av hasorna och låren.. ;)

satsa på e gigg om du vill se över hästen... :)

skriver inte detta för att vara elak, om du tror det...
Försöker bara hjälpa till.:)

Lycka till!

va? haha va har jag nu gjort kunde du inte komma på nåt bättre=P

jaja allt jag vill e att göra det så bra som möjligt för min häst med min ekonomi som jag har....och jag HAR ett jobb....men jag ska först bli egen företagare som avbytare och praktiserar bara nu så...

varför ska du alltid bli så sur och förlöjliga mig hela tiden vad jag än säger??? barnslig stil...

Det blir bra mycket lättare att ta dig på allvar om du använder stora bokstäver och punkter och inte börjar varje mening med haha.

Med jobb menar jag pengar, inte praktik :) Fast praktik är bra mycket bättre än arbetslöshet! Jobba på!

/jenny

Var fäster man bakselen i din vagn?
Jag skulle varken välja själv eller rekommendera en rockard utan stötdämpning, tyckte min gamal rockard med lite hård stötdämning var jättejobbig. Kan inte tänka mig hur den varit utan.. :crazy:

i bakselefästena på vagnen=P vill du ha en tydligare bild?
här kommer en iaf:
919276.jpg
(ursäkta den snygga bakrunden)
där ser man även de snyggt bockade skaklarna:love: o färgen *love*
man kan ju annars fästa bakselen i ringen till skaklarna(om man har loksele/vanlig börstsele)
jag tycker inte min e jobbig utan stötdämpning inte mamma heller som åkte me så ja vet inte, de beor väl på hur känslig man e hon man vill känna att man sitter bakom en häst eller hemma i soffan framför tvn lixom.
majoriteten av fritidskörare kan jag utan att tveka säga har utan stötdämpning och jag hör inte många som klagar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Hej på er kära bukare! Jag hoppas nu hitta någon som är kunnig med selar och vagnar.. Jag har 2 vagnar till min mini, en 4 hjula vagn...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: urkella
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: Ulrika C
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur