Någon som har koll på Ballinclogh hästar?!

Eelinlinander

Trådstartare
Hej! Är det någon som har koll på vad Ballinclogh stuteriet på Irland avlar på för raser?
Har nämligen en häst där i från och skulle så gärna vilja veta vad han är för ras! eller blandning.
I passet står de okänd härstamning, fick förklarat för mig att dessa "stam lösa" hästar var billigast att ta in.

Tack på förhand!
 
Jag säger inte att jag har rätt, då jag inte är insatt i just Ballincloghs verksamhet, men jag misstänker starkt att det är samma upplägg som Munsboro, Kilbarry/Kilberry och liknande. Alltså att man köper in hästar lite varstans på marknader, via andra handlare etc. Och antingen döper om de till "Munsboro x" och ger de okänd stam om de har namn och stam sedan tidigare, annars så ger man de bara ett Munsboro-namn och okänd härstamning. I alla fall i Munsboros fall kan det vara vad som helst i hästarna; Renrasig Connemara, Connemarakorsning, Irländsk Ridhäst, IR korsningar, vissa kanske inte ens i grunden kommer från Irland, utan kan komma från andra länder i grunden också, i "värsta" fall.
Vet dock som sagt inte om Ballinclogh har samma upplägg, men får för mig det, och om någon annan vet något får denne gärna rätta mig! :)
 
Enligt en irländsk bekant är det exakt samma upplägg som Munsboro, dvs ett handelsstall som köper in allt möjligt på 4 ben, många utan pass eller stam. Dom bättre exporteras, dom sämre skickas till köttmarknaden i Belgien.
 
Haha aa stämmer bra där med stavningen, missade nån bokstav ;) jasså de är så pass.. humm tråkigt! hittade en mans namn i passet å som jag fattade var han uppfödare eller nå liknande. Och så sökte jag rätt på honom på facebook och skrev ett meddelande där jag förklarade helt enkelt att ja köpt en Ballinaclogh häst och att ja bara är nyfiken vad han är för ras eller blandning då jag själv har svårt att sätta tummen på de. ser att denna mannen har läst mitt meddelande (skrev givetvis på engelska) men får inget svar :(
Det jag vet är att min gullegris har blivit rejält spöad på irland.. kom till sverige med blodiga köttsår på båda sidorna i skänkelläget.. så de verkar inte super seriöst med inridningen där lär ja ju säga.. men dömmer ingen! shit happens, lååång väg att få gullegrisen att hitta självfötroende å tillit och framförallt att våga ta för sig i ridningen. nu är han mest osäker men vi är på god väg! har nyligen köpt honom.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 297
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp