Någon som har hästlastbil???

T

TrÄnA

Hej!

Funderar på att köpa en hästlastbil, behöver mer plats till hästarna.
Och vill kunna ta med allihop på meetings osv.

Fördelar/nackdelar??

Vad har i för nån modell?
Hur många platser?
Osv....

Sv: Någon som har hästlastbil???

Har en Scania -66, ser ut som stryk men är underbar på tävling! Vi har plats för tre hästar, stor bodel med två fasta sovplatser, toa/dusch o kök.
Nackdelarna;
Tar stoor plats, dricker en del, har stort överhäng bak så är inte helt lättkörd,
Fördelar;
Hästarna åker stadigt o har gott om plats, man kan kolla hästarna under färd, sväljer mycke packning, smidigt när man behöver byta om/gå på toa på tävling (eller vill sova en stund). Behöver inte ta in på hotell under flerdagarstävlingar så man har nära till stallet o hästen hela tiden.
Tycker fördelarna klart väger upp nackdelarna (e klart inte jag som kör åbäket, har inte C-kort än..) o då har vi ändå en gammal ombyggd buss, kan tänka mig att de "riktiga" hästbussarna är några snäpp bättre!

Nu när mamma har skaffat C-körkort tycker jag bara att det är fördelar.

Volvo FL6 har vi, från 1990 . Plats till 5 hästar, stor bodel med plats för 4 st att sova. 3 i den överbyggda och 1 om man bäddar ner bordet. Väldigt gott om plats där.

När man komemr in i hallen är dörren till höger till hästdelen, till vänster till bodelen och dörren rakt fram går till duschen.

Jag tycker det är super. Bra att bo i på meetingen. På meeting är det bara plats till 4 hästar eftersom det bara är två luckor att packa i på sidan (ska bli fler, även till sadel och så så man inte behöver ha med sadelskåp till endags tävlingar) eftersom det blir en del packning till meetingen.

annars kan man göra som klubben jag rider på när det är lagtävlingar och de ska ha med ca 13 ponnyer så lånar de "slakt"lastbilen för en billig pegn :D funkar utmärkt borsett från att det är mkt mkt koskit därinne lastbilen är alltså till för att köra djur till slakt om jag inte missuppfattat med men det är inget som hästarna märker

Tvättar dom inte bilen:confused::(
Det gör min slaktbilschaufför. Mockas mellan varje tur och tvättas ordentligt varje fredag innan han håller helg.

Fördelen med lastbil är många!
Både hästar och människor åker bekvämt.
Hästarna är oftast mer lättlastade på lastbil.
Man kan ha koll på hästarna under färd.
Oftast bra utrymme till utrustning.
Man kan lasta många hästar (jag har haft 6st som mest)
Det brukar finnas en bra lastbils parkering.

Nackdelar är:
När man har 6 hästar och man ska ha ut den som står längst in:smirk:
Dom hästar som glatt tar hela rampen i ett megasprång både upp och ner.
När hästarna inte kommer överrens och står och gruffar på varandra(vanligast när man har mer än en hingst med sig)
När lastbilsparkeringen ligger långt bort.

jodu, det gjorde vi. :cool:Men sen fick tävlingsarrangörerna hjärnsläpp och tog in förtio:eek: efteranmälningar och folk strök sig och höll på och till sist gjorde dom om hela startlistan så där stod vi två hästskötare på sex hästar som skulle packas om och komma ut i rätt ordning.
Hoppas det aldrig händer igen!

Liknande trådar

Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: fejt
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
648
Senast: Hajfisk
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka