någon som har ett svar ...?

J

Josse58

varnar redan nu för detta kommer bli långt.. men hoppas på att någon kommer orka läsa igenom och förhoppningsis hjälpa mig en bit på vår nu svåra väg...

börjar me att berätta lite om bakgruden.. haft min häst i 5 månader för o va exakt.. såklart som nybliven hästägare var jag överlycklig, höll på så mycket jag kunde med attt pyssla om honom och så småningom började man se reultat, från en bukig häst som knappt fått någon uppmärksamhet örjade en snygg herre växa fram! en speciell herre.. som varken gillar att skos, lastas, hållas fast mot sin vilja eller att man tar i hans mun.. allt detta har ja tänkt2ja, men ingen häst är perfekt, det är väl så han är.." skoning o lastningen är inte det störtsa problemet här.. utan det är hur han har blivit.. den sista månaden har man märkt en stor förändring som pågått i hans huvud.. som att man till exempel inte kan tränsa honom längre.. och eftersom han ej kan vara själv i stallet startar det fler problem.. så fort han kommer in i sin box blir han svettig nervös o vill bara ut... ibland kan de gå bra i stallgången o stå själv o någon gång har det faktiskt gått hur bra som elst att va själv i stallet ! allt är olika från dag till dag.. tar ett exempel.. i lördags tog jag in honom i stallet, var två hästar där, den ena gick ut, men en var kvar.. men han var svettig direkt, relativit lugn.. men vill ej stå stilla(kan ej stå uppbunden för han sliter sig nä han märker han sitter fast).. gick nt att tränsa alls. försökt med allting, fick hjälp.. fick tillslut ge upp för han blev så svettig.. samma vid lastning.. blir svettig rejält när man ska sätta på skydden men sedan vid själva lastningen är han inte stressad alls.. bara mer som han bestämt sig för att han inte vill upp.. alla dessa problem skapar en oro.. jag frågar mig själv , vad är det som är fel? har han ont? vad ska jag göra? kan inte köra iväg och kolla på honom eftersom han ej går upp i transporten.. kan ej motionera som vanligt eftrsom han ej går o tränsa.. de dagar det går o tränsa e underbara, för att när man rider e allt som de ska.. han e underbar o rida.. men vid hanteringen.. allt skiter sig.. var bara tvungen att få skriva av mig.. tusen tankar far runt i mitt huvud samtidigt som jag tänker på vad jag ska göra, ska jag kämpa? nu när jag börjat utvecklats o verkligem går bra för mig.. har jag en häst som är så speciell att det begränsar mina planer..

hoppas ni orkat läsa igenom.. tacksam för att hjälp ja kan få!

Sv: någon som har ett svar ...?

Jag har väl inga direkta råd och ge då jag aldrig varit utsatt i den situationen själv som du är i.
Har du funderat på att ta ut en NH-tränare. Dom är ju bra på hästens kroppspråk och är bra på att hitta en gemensam lösning som borde passa både dig och din häst.
Sen av att kanske du får fundera om den här hästen är rätt för dig eller inte. Med tanke på hur mycket jobb du vill och orkar mentalt med. Din häst verkar vara som om han behöver mycket stöd och tid på sig för att bli den häst du vill att han ska bli.
Mvh Xoya.

Hmm.. låter knepigt.Hur var han när du hade köpt honom? Jag hade tagit ut en equiterapeut, för att känna igenom spänningar och dyl. Sen tycker jag att det verkar vettigt med lite NH träning, det känns som att du o din häst har utvecklats i lite olika riktningar.

Har en häst själv som levde j*vel med den förra ägaren till såna extremer att hon blev livrädd för honom, men han ville bara säga till att han hade ont.. han visade inget under ridning utan bara i stallet, och mot den fasansfulla transporten(du vet den som slukar hästar ;) )

Att ha häst ska vara roligt, inte full med saker man inte kan göra, sen att man ibland får ta lite sidospår får man stå ut med, ge inte upp. Det verkar som du redan lagt ner din själ i hästen, ge honom lite tid till, så ni kan reda ut eran fnurra på tråden!!

Glömde säga: Kolla hans tänder! Att inte kunna röra munnen är ett starkt tecken på aj aj i munnen.. Finns det inte tandis på hjul, där du bor?

HMmm låter märkligt, en häst som är "olydig" och behöver NH tränas blir oftast inte svettig på det viset du beskriver här själv tränat en del hästar. men det e klart alla är olika... svårt att bedömma när man inte ser. Jag skulle sarkt rekomendera be en veterinär att ta ett blodprov.... och kolla bla borelia och arischa utalas det vet ej hur det stavas båda är sjukdommar som kommer av fästingar. beskriv problemet för veterinären! Dessa sjukdommar måste behandlas omgående!

Glömde säga: Kolla hans tänder! Att inte kunna röra munnen är ett starkt tecken på aj aj i munnen.. Finns det inte tandis på hjul, där du bor?

jag ska ta ute en veterinär som fixar hans tänder för han ar hakar på dem.. men det känns inte som det är dem som ligger till grund för de.. då tycker man ju han borde reagerat när man rider? men icke.. ska även röntga honom så fort jag får råd till det, alltså när lönen kommer.. hehe..funderar på det här med nhtränare ja.. men ja, sedan kännsa det som liksom.. hur mycket ska jag behöva lägga ner ? klart han är min häst.. men när det blir till en ond cirkel..

har haft ute en equiterapeut som variut där 3 ggr- hade han ett sbnett bäcken coh efter hon fixat allt på honom, hade även en förtjockningpå senan så blev han en helt annan häst att rida, plötsligt kunde han galoppera i form, vilket inte gick innan.. men sedan har han beteende nu på sistone förändrats..

e så rädd att han ska ha ont o vet ej vad ja ska börja me o göra..

Min häst hade 4 cm hakar samt kraftigt vågbett, och sår i hela munnen. Detta kändes inte under ridning!!Utan visade sig bara vid tränsning samt när jag skulle röra vid mulen. Detta hade gett honom spänningar i hela ryggen,nacken, samt han var sne i bäckenet så han tog olika steg.. när jag köpte honom(som problemhäst) var han världens mest odrägliga häst, han kunde inte stå i gången utan att panika, det gick inte att sadla, och det gick inte att lasta.. men nu när tänderna äntligen inte gör ont är han som en ängel. Hela han lyser..

Visst det kostar att fixa en häst, och om du känner att du inte har lust/tid/råd så ska du inte göra det, om inte du kan känna att det kommer ut något positivt från allt slit så är det bättre att låta någon annan göra det, absolut.Du ska inte må dåligt för att du inte orkar!!

Sen att NH träna kan du göra själv, tyckte att det lät som att din häst har tagit kommandot bara.. men också som att han försöker säga dig något..

Ge inte upp, är mitt råd!!(det har tagit mig 1 år att få min lilla häst fixad..)

jag ska ta ute en veterinär som fixar hans tänder för han ar hakar på dem.. men det känns inte som det är dem som ligger till grund för de.. då tycker man ju han borde reagerat när man rider? men icke.. ska även röntga honom så fort jag får råd till det, alltså när lönen kommer.. hehe..funderar på det här med nhtränare ja.. men ja, sedan kännsa det som liksom.. hur mycket ska jag behöva lägga ner ? klart han är min häst.. men när det blir till en ond cirkel..

Lugn i stormen. Spara dina pengar i stället för att leta fel genom att röntga. Tänderna är ju bra att du fixar. Din häst har en stark flockinstinkt. Det kan vara väldigt stor press för en häst att lämnas ensam i stallet, ännu större när en annan häst lämnar stallet. Detta går mer eller mindre att träna bort. Du måste fråga dig själv hur du agerar i de situationer då hästen blir spänd, svettig mm. Blir du själv orolig, arg eller får du bara en inre oro när du inte vet hur du ska bete dig? Blir du okonsekvent och osäker så känner din häst detta direkt. Han känner sig inte riktigt trygg utan är mer koncentrerad på den "andra hästen" än på dig. Genom att uppmärksamma hästen varje gång den blir "stirrig/svettig" så underhåller du detta beteende. Jag menar att du utan att tänka på det uppmuntrar hästen att bete sig på detta vis, exempel på detta kan vara att varje gång hästen stirrar och inte vill stå still blir man arg och höjer rösten och/eller slår till hästen, eller försöker man lugna hästen genom lugna ord/klappar mm. Både negativ och positiv uppmärksamhet underhåller beteendet. Det bästa du kan göra är att ta hjälp av en kunnig person då det gäller "NH" som många kallar det. Blir hästen stirrig så ska den bara ignoreras- då signalerar du att det finns absolut inget att stirra upp sig för. Hoppas du förstår mitt upplägg! Här krävs mycket tålamod och lugnt beteende rakt igenom- alltså precis som man ska bete sig i alla lägen med hästar ;) Lycka till!

Hej ( jag skickade ett PM till dig också )

Här kommer med lite olika lösningar jag provat med bra resultat vid olika problem. Som komplement till vad andra skrivit.

Homeopater och kinesiologer är mycket bra som komplement till ovan nämnda vid problem av olika slag. De kan se vad problemen beror på och ge medel behandla eller rekommendera vidare vilken expertis som behövs. Ex kan de se om problem sitter i hovar eller tänder eller rygg tex.

Homeopatmedel och örter kan funka mycket bra som komplement till annat dessutom. Som smärtlindring tex.

Magnesium tex. är nåt att kolla på och fråga ex en kinesiolog om. Det kan lugna en häst om den har brist på det. Hästar kan bli lite hyperaktiva tex eller skaka med huvudet tex om de de har brist på Magnesium.

Magnesium Calcium carbonat för djur ex finns också.

Jag kollar bla med kinesiolog samt eller med homeopat vid problem gör detta även förebyggande.

Att kolla ev smärta och vad det beror på är jätteviktigt.

Jag har ex ändrat utrustning också. Fick bli bettlöst ex efter rek av tandläkare.

Fick bli bomlöst på två hästar efter beh med kiropraktor och kinesiolog.

Ex kamomill eller lavendel för massage rek av kinesiolog för en häst. Som lite lindrande och lugnande.

BACHDROPPAR

Samt att att ge framför allt Bachdroppar som en start vid nåt nytt eller för att att gå vidare efter nåt jobbigt tex.

Bachdroppar är flytande örter som ges för att förändra/ förbättra ett beteende.

Det kan ges efter trauman rädsla mm. Det kan tas för att öka självförtroende mm. Det finns olika örter för olika problem.

Man tar en / ger en kur på några veckor oftast men man kan prova också enstaka gånger ex vid rädlsa vid åska eller lastning tas nån timma innan.

(Lite som att dricka kamomill te ex lugnande som ex .)

Det kan både häst och ryttare ha glädje av när man ska lösa problem eller varit utsatt för nåt jobbigt för att gå vidare.

Förutom att träna etc som skrivits innan. Så var detta olika lösningar som funkat bra för mina hästar.

Annat ex på lösning på problem.

Har också gått över till barfota efter rek från hovslagare angående en häst vars hovar behövde växa. Att sko hästen gick hon var lugn men för hovarna var det allstå bättre att va utan skor. Man hade bla satt på en platta tidigare vid skoningen hon var ju så öm på sulan också tror jag mm.

För hovarna sulan etc var det helt enkelt bättre att verka och vara barfota. Vid behov ex på grusiga stigar behöver hon då boots. Ev kommer hon kanske inte att behöva boots så ofta sen men kanske på spräng grus tex och om man rider med andra i tempo på grusvägar.

Ytterligare ett ex på förändringar till det bättre som vi gjort för oss för att hästarna ska trivas bättre.

Angående problem med tränsning har bla gett bachdroppar för det angånde rädlsa och panik.

Vi tränsar helt enkelt en häst i en liten minihage då hon tyvärr blivit skrämd eller nåt när hon stått uppbunden.

Vi hade en period på två år då hon stod uppbunden i balrep det gick jättebra. Då var hon lugn och trygg.

Sen vart hon rädd igen när vi gått över till grimskaft nyligen så nu får vi börja om med henne.

Nu tränsar vi borstar etc alltså i en liten inhängnad i stället ute. Hon kan stå i box det går bra men det har vi ingen just nu. Ute har hon ju sällskap också vid hagarna och paddocken.

"Angående problem med tränsning har bla gett bachdroppar för det angånde rädlsa och panik."

Jag kan förstå om de här dropparna (som jag inte vet något om) kan ha en lugnande effekt. Men de löser ju inte själva problemet!?

Får man backa tillbaks med något man tränat så är det inte ordentligt gjort eller man har gått för fort fram.

Det kan kanske vara bra med örtpreparat i vissa fall, det är ju inte farligt att pröva, men för att lösa problemet så krävs det träning och åter träning med sin häst. Finns inga genvägar.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Hade en häst som var likadan som hade samma beteende som din. Han kom till vårt stall och utvecklade ganska snabbt dessa "olater". Nu hade denna häst gått på lösdrift ända tills han kom till oss som ganska ohanterad 4-åring. Efter hand upptäckte jag att beteendet var relaterat till hagkompisar och överblick i stallet. Denna herre hade gått från lösdrift (där han enl. uppgift var ganska ranglåg) till att komma in i en flock där han kunde ta för sig ordentligt och där han ganska så snart bestämde i hagen. Och han var extremt orolig i stallet när hästar togs ut och in, ville inte vara ensam, jobbig med hovslagaren, skulle inte bli tränsad etc. Han ville ha stenkoll helt enkelt, och det var vissa hästar som han kollade mer än andra. Vi hade ett riktigt jobbigt år där han testade mig konstant. Speciellt från marken, uppsutten kunde jag påverka honom mer kändes det som:eek: Vad gjorde jag då? Jo, det fick ju ta lite tid, men helt klart var att han var tvungen att lära sig "se" mig på backen. (Han blev ofta så stressad att det inte gick att få kontakt med honom).Började att longera honom innan hantering, gick så småningom över till tömkörning som jag tycker är ett jättebra sätt att bygga upp förtroendet mellan häst och ryttare. I början tog jag hjälp och hade en kompis i paddock eller ridhus, men så småningom fick han vara ensam. Vid hovkratsning knackade jag varje gång med en hammare och grejade med hoven ungefär som hovslagaren gör. Och när vissa "dumbeteenden" började ge med sig så försvann vissa andra. Vi placerade vi honom i stallet i en box där han hade överblick över resten av stallet, vilket funkade bra. Energin och nerven hade han dock kvar och han såldes senare till en tjej som tävlar och hon är jättenöjd. (Han gillade att arbeta hårt och mådde bäst då)
Nu vet ju inte jag om detta stämmer in på din häst och jag skulle råda dig att iaf ta hjälp av ngn kunnig person. (Jag tyckte det var skönt att ha ngn att bolla tankar med och ta hjälp av). Kolla gärna upp hästen att den inte har ont någonstans och kontakta förra ägaren som kanske har tips. Hoppas att det löser sig för dig!:)

inlägg NR: 9..Väldigt bra skrivit.
Men du vad är det för ras? Är det en valack? ålder?
Men ge inte upp..
Jag har haft min häst i 6år o det är bar dom 2 senaste åren som jag har kunnat rida henne....Lycka till...:bump:

Det kan va ett sätt att hjälpa hästen att ex börja bearbeta rädsla så att du kan komma igång igen.

Men du får ju jobba också backa lite och börja om tex.

Det kan va en stor hjälp efter en jobbig händelse eller efter trötthet tex.

Sen får du ju titta på hur du ska göra med miljö och rutiner etc få hästen trygg i sin miljö mm.

Ett annat ex med ex en hund som kan va rädd för säg ex åska det kan hjälpa också om man ger det förebyggande innan åskan kommer igång tex.

Så kan man försöka träna bort det också.

Ta hjälp av någon tränare som kan det här med hantering! Det är guld värt. Tycker det är lika viktigt att hästen funkar från backen som från ryggen. Då kan det vara bra att berätta om alla problem för någon riktigt skicklig och sedan få hjälp med hur du ska hantera hästen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 669
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar