någon som har boles värmebalja?

jonbon

Trådstartare
nu när det börjar krypa ner mot nollgradit så börjar ju funderingarna igen angående om man ska skaffa sig en värmebalja så vattnet i hagen inte fryser!
jag har hästarna på lösdrift så vattnet måste ju funka!

så nu har jag en fundering till er som har använt boles värmebalja!
står den och värmer lika mycket om den är full med vatten som om den är tom? blir det sista vattnet i botten jätte varmt?

har ni haft några problem med eran balja?

tehrmobar har ju en avkännare som känner hur varmt vattnet är så den slår ju av om den blir tom eller så! men dom är ju så fruktansvärt dyra!!!:crazy:

jätte kul om någon ville svara!:bump:

Sv: någon som har boles värmebalja?

Jag har en Bole sedan två år tillbaka och är nöjd med den. Jag har inte märkt att vattnet skulle bli jättevarmt när det bara är lite kvar, tycker det är konstant ljummet. Den enda nackdelen är storleken, jag hade gärna haft en större. Har hittills haft två hästar i hagen som gått ute från tidig morgon till sen kväll med fri tillgång till hö - och det brukar finnas sådär 15-20 cm vatten kvar när jag tar in dem, så det blir till att fylla på dagligen. Men den har klarat vintrarna mycket bra än så länge, t.o.m. vid temperaturer nedåt -20.

aj då.. det där med att den är liten är ju inge bra!
har för mig att min ena tunna ligger på typ 50-60l och den brukar räcka ganska bra...
den kanske är större än jag tror den tunnan! får mäta i morgon och se!

JÄTTE tack för ditt svar!!!!!:D

Har också en Boletunna som vi är jättenöjda med. Har funkat väldigt bra, inga problem.

Här uppe har vi rätt tuffa vintrar. Vid minus 20 och kallare, så kan det bli en lätt ishinna över vattnet, men inte mer än att hästarna kan ta hål på den och dricka. Den funkar förvånandsvärt bra.

Tror att den är i storleken 50-60 liter. Brukar gå i ca 4 20-liters hinkar med vatten, 5 om man fyller till bredden.

Funderar faktiskt på att köpa ytterligare en tunna själv.

Norrland

okej!:)
hur tycker du att den är i storlek då?

tack för ditt svar!!!

Även jag har Boles tunna, till tre hästar på lösdrift. Den är lite liten i storlek för det så jag får fylla på morgon och kväll (oftare ibland om det är rejält kallt). Den har fungerat prickfritt i fyra år snart tror jag, transformatorn gick sönder för ett par år sedan men jag har mig själv att skylla för det (den frös sönder pga fukt orsakat av dålig "förvaring"). Om temperaturen ligger kring -25 till -30 så kan det bli en iskant, i vintras när det var -20 och blåsigt så blev det en tunn ishinna ovanpå hela tunnan. Det löste sig dock med att hästarna lätt tog sönder den och med att inte toppfylla den.

När den här går sönder så kommer jag att köpa en större av annat fabrikat.

En fråga till er som har den, jag har monterat min ute i mörkret nu idag och nu tre timmar senare var det redan is på vattnet. Kollade då transformatorn och tryckte in något som liknade en knapp. Det fanns dock en slags knapp till med ett plasthölje.

Tips? Hittade ingen bruksanvisning i kartongen och jag känner mig helkorkad.

Jag installerade min Bole för någon vecka sedan 10 dagar ? Och vi stoppade in kontakten och sen fungerade den .

*KL* Boles tunna är på 65 liter och på 3 hästar så fyller jag upp den ungefär 2 gånger per dag.

Jag har satt en isoleringskiva i botten på min tunna och sen ställt den i ett orange väggrör som sedan spänts fast i en stolpe .

Jag har inte haft någon ishinna på mitt vatten . Inte ens när vi hade 26 grader en natt :crazy:

Mia

Har en boletunna som nu är inne på tredje vintern. Jag använder den bara på vintern och jag har transformatorn skyddat under en plastbalja med en sten ovapå. Jag har två hästar och dom tömmer inte tunnan över dagen, brukar gå ett par dagar innan jag behöver fylla på. Jag har alrdig haft bekymmer med att vattnet frusit. Jag är lika glad över denna balja varje vinter! Så oerhört arbetsbesparande..

Kontakten som går in i tunnan kan vara lätt att komma åt så att den glider ur sitt läge. Om den bara sitter lite snett så blir det inte kontakt. Prova om den går att trycka in lite till.

Det var det! När vi satte fast tunnan runt en stolpe och drog åt spännband hade den åkt ut. När jag skulle få loss allt råkade jag få loss kablarna ut kontakten så nu är det bara att vänta på att min far kommer hit och pillar ihop det igen. Har en 6mån bebis som hjälpreda så jag ger mig inte på det.

Så imorgon kanske jag inte har fruset vatten! ;)

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
251
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 448
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
A
Anläggning Vi kommer att dra luft/vatten värme till huset och anläggningen kommer även räcka till att värma stallet. Vi får ofta på vintern växla...
Svar
5
· Visningar
3 547
Senast: Mie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama