Någon som har anlagt grusad parkering?

bettysmatte

Trådstartare
Och som ev. kan hjälpa mig med att svara på hur det fungerar. Vi fick ju vår färdig för ett par veckor sedan. Vi tyckte redan innan vi använde den att det kändes mjukt när man gick där till fots... Men ingen sa något om att den inte skulle vara "färdig" att använda. Första gången vi körde på den fastnade vi med släpet. Företaget kom och paddade igen (med tyngre padda, sa de). Och de lade också till att det måste regna några gånger, och man att man måste köra en del på parkeringen, innan den sätter sig. Sedan blir den "hård som asfalt", påstod de. MEN vi tycker fortfarande att det är mjukt... :( Vi hämtade hö i helgen. Jag lastade av balarna (ca 20 kg) på en säckakärra. Handtagen gjorde hål i gruset som var kanske 5 cm djupa. Det känns inte FAST. Ska det vara så, eller är det fel? Jag inbillade mig att det skulle vara fast och färdigt för att använda med en gång, men så är det kanske inte med grusparkeringar? Jag blir ju lite fundersam på hur det blir när det börjar bli snöigt och slaskigt om det inte fryser ordentligt först. Kommer det att gå att köra där? Kan man skotta snö utan att riva med sig halva underlaget?
 
Och som ev. kan hjälpa mig med att svara på hur det fungerar. Vi fick ju vår färdig för ett par veckor sedan. Vi tyckte redan innan vi använde den att det kändes mjukt när man gick där till fots... Men ingen sa något om att den inte skulle vara "färdig" att använda. Första gången vi körde på den fastnade vi med släpet. Företaget kom och paddade igen (med tyngre padda, sa de). Och de lade också till att det måste regna några gånger, och man att man måste köra en del på parkeringen, innan den sätter sig. Sedan blir den "hård som asfalt", påstod de. MEN vi tycker fortfarande att det är mjukt... :( Vi hämtade hö i helgen. Jag lastade av balarna (ca 20 kg) på en säckakärra. Handtagen gjorde hål i gruset som var kanske 5 cm djupa. Det känns inte FAST. Ska det vara så, eller är det fel? Jag inbillade mig att det skulle vara fast och färdigt för att använda med en gång, men så är det kanske inte med grusparkeringar? Jag blir ju lite fundersam på hur det blir när det börjar bli snöigt och slaskigt om det inte fryser ordentligt först. Kommer det att gå att köra där? Kan man skotta snö utan att riva med sig halva underlaget?
1 togs matjordslagret bort innan det grova materialet lades på 1 till 4 cm stora bitar
Hårdgjordes detta lager innan gruset lades på?

Hur har du det dräneringen
 
Vi gjorde klart våran förra veckan. Precis när vi lagt den körde min man runt med bilen på den överallt så det skulle sätta sig. Sedan vattnade han i några dagar. Nu är det fast som asfalt.
Det beror kanske på underlaget med och hur mycket man lagt.
Vi la bärlager 0-30, 50 cm djupt.
 
1 togs matjordslagret bort innan det grova materialet lades på 1 till 4 cm stora bitar
Hårdgjordes detta lager innan gruset lades på?

Hur har du det dräneringen

Ska försöka svara så gott jag kan. Ja, matjorden grävdes bort först. Sedan lades ett bärlager, som jag just nu försöker få reda på EXAKT vad det bestod av. Vi köpte inte materialet själva, utan det beställdes av företaget som grävde. Ingen aning om bärlagret hårdgjordes. Men om det ska göras, så får vi verkligen hoppas att det faktiskt gjordes... Dräneringen består av att parkeringen fick behålla sin naturliga lutning.
 
Vi gjorde klart våran förra veckan. Precis när vi lagt den körde min man runt med bilen på den överallt så det skulle sätta sig. Sedan vattnade han i några dagar. Nu är det fast som asfalt.
Det beror kanske på underlaget med och hur mycket man lagt.
Vi la bärlager 0-30, 50 cm djupt.

Nu har det ju regnat lite varje dag + att vi har kört runt på underlaget några gånger. Det BORDE alltså vara fast nu, tycker man, men jag tycker inte att det är det.
 
Vår grusade infart ställde de en stor lastbil på precis när den var nygjord, inga problem. Tycker som de andra att det låter som att det är något som inte stämmer! Jag hade alltså kontaktat företaget igen...
 
Jag misstänker att det inte är nollfraktion i slitlagret, typ gångsingel. Vet du vad som är lagt överst TS?

Nej...:o Kan försöka fota det imorgon. Innan det regnade kändes det mjöligt och som om man gick på ett lager torr cement - någon sorts stenmjöl, kanske? Om man går runt och tittar idag - nu när det regnat några gånger - så ser det ojämnt ut i storleken, dvs på vissa ställen ser man lite mindre stenar och på vissa ställen bara fint grus.
 
Men det måste vara stenmjöl. Eller typ DST50. Har du något kvitto? Det borde stå material på det.

Eller snarare, det SKA vara stenmjöl, eller varianter av det.
 
Vilket skitsnack. Klart den ska vara färdig när de lämnar den, det som ska vara hårdgjort ska vara hårdgjort.

Reklamera igen.

Jag blev mest väldigt irriterad över att ingen sa att man skulle behöva vattna, t.ex., om det inte kom regn. Hur ska jag kunna veta det? Det är ju just därför jag anlitar en firma, eftersom jag inte själv vet vad för bärlager och slitlager som ska läggas för att få till en bra parkering, hur tjockt lagret ska vara, osv osv osv...
 
Men det måste vara stenmjöl. Eller typ DST50. Har du något kvitto? Det borde stå material på det.

Eller snarare, det SKA vara stenmjöl, eller varianter av det.

Jag har fått en faktura som inte alls specificerar vad som har använts, och har bett om att få en ny faktura med materialet specificerat (dvs typ och mängd).
 
Tro mig, du ska inte behöva vattna.

Jag blir skitirriterad av sånt här, vi gör anläggningar dagligen, med bra bärighet, av "ingenting". Och de håller, sen ska firmor gå runt och lura i folk att de måste vattna och trams när sånt inte behövs om jobbet görs rätt.

De har fuskat, frågan är hur.

Kan du inte PMa mig vilket företag det är? Har ganska mycket känningar i branschen.
 
Självklart ska du inte behöva vattna hårdgjord yta. I en paddock kan det vara lämpligt att avvakta att materialet sätter sig, då det övre lagret inte är hårdgjort. Det innebär att paddocken kan förändras under den första tiden, vilket i sig inte behöver vara oönskat.

Men för en parkering ska det inte hända ett skit efter att den är färdig. Tvärtom, saken är just att inget ska förändras på så långt tid som möjligt. Tyvärr kör man ju av singel efterhand, det har hänt oss nu efter 10 år. Vi behöver påfyllning.
 
Och som ev. kan hjälpa mig med att svara på hur det fungerar. Vi fick ju vår färdig för ett par veckor sedan. Vi tyckte redan innan vi använde den att det kändes mjukt när man gick där till fots... Men ingen sa något om att den inte skulle vara "färdig" att använda. Första gången vi körde på den fastnade vi med släpet. Företaget kom och paddade igen (med tyngre padda, sa de). Och de lade också till att det måste regna några gånger, och man att man måste köra en del på parkeringen, innan den sätter sig. Sedan blir den "hård som asfalt", påstod de. MEN vi tycker fortfarande att det är mjukt... :( Vi hämtade hö i helgen. Jag lastade av balarna (ca 20 kg) på en säckakärra. Handtagen gjorde hål i gruset som var kanske 5 cm djupa. Det känns inte FAST. Ska det vara så, eller är det fel? Jag inbillade mig att det skulle vara fast och färdigt för att använda med en gång, men så är det kanske inte med grusparkeringar? Jag blir ju lite fundersam på hur det blir när det börjar bli snöigt och slaskigt om det inte fryser ordentligt först. Kommer det att gå att köra där? Kan man skotta snö utan att riva med sig halva underlaget?

Det jag inte riktigt är på det klara med är om ni körde fast i det övre lagret eller om ni körde fast ända ner i bärlagret? Och samma sak med säckkärran, gick den igenom det översta gruslagret för att det sedan blev stabilt under eller fortsatte den sjunka?

Om det är så att ni har kört fast i ytlagret så har de antagligen lagt på för mycket ytlager, men kör ni fast i bärlagret så har de gjort något annat fel...
Är det samma plan som du har tänkt som ridplan? Och har du delat den tanken med de som gjorde jobbet så att de har lagt på ett extra tjockt ytlager för att du ska kunna rida där? Om de då alltså tänker ridbana istället för parkering?
 
Visst kan man köra fast och slira runt i ytlagret (i vårt fall singel), men jag tolkade det som att det var ett djupare problem än så. Kanske feltolkat.
 
Det jag inte riktigt är på det klara med är om ni körde fast i det övre lagret eller om ni körde fast ända ner i bärlagret? Och samma sak med säckkärran, gick den igenom det översta gruslagret för att det sedan blev stabilt under eller fortsatte den sjunka?

Jag vet ju egentligen inte hur tjockt slitlagret är? Men det är möjligt att säckakärran stoppade efter slitlagret. Släpet gick mycket längre ner, men det var ju före det paddades en gång till.

Är det samma plan som du har tänkt som ridplan? Och har du delat den tanken med de som gjorde jobbet så att de har lagt på ett extra tjockt ytlager för att du ska kunna rida där? Om de då alltså tänker ridbana istället för parkering?

Det är samma men, nej, firman vet bara att ytan skulle användas som parkering.
 
Är det samma plan som du har tänkt som ridplan? Och har du delat den tanken med de som gjorde jobbet så att de har lagt på ett extra tjockt ytlager för att du ska kunna rida där? Om de då alltså tänker ridbana istället för parkering?

Jag förstår hur du tänker, men om de är yrkesfolk så skulle de inte ens försöka kombinera den tanken. Så länge det inte är typ irländska asfaltsläggare...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp