någon som fött med profylaxmetoder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
är i valet och kvalet om jag och sambon ska gå profylaxkurs. Jag gillar profylax som idé men kursen kostar 1700 kr och det känns lite onödigt med tanke på hur få jag vet som verkligen har kunnat dra nytta av profylaxkunskaperna under förlossningen.

Vad har ni för erfarenheter? Jag vet att de som gått den kurs som finns här (www.profylaxgruppen.com) tycker att den är bra, så det är inte det jag är ute efter utan mer om ni har upplevt att profylaxen hade betydelse under själva förlossningen. Kan tillägga att det enbart ingår medicinska råd på föräldrautbildningen vi erbjuds via MVC (har förstått att det ingår avslappningsövningar etc i "grundutbudet" på vissa ställen).
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

På vår föräldrautbildning via MVC visade barnmorskan endast hur profylaxandning gick till, sen var det bedövningar osv det lades vikt vid. Så jag hade faktiskt inte ens en tanke på att gå någon sådan kurs eller att det skulle kunna vara bra att kunna vid förlossningen. MEN när vi kom in till förlossningen på morgonen, vattnet hade gått och jag hade värkar, gav sig en barnmorska fasen på att lära mig hur jag skulle profylaxandas. Hon var stenhård och satt med mig jättelänge och till slut satt det där.
Vi fick åka hem och jag kämpade på med andningen, när vi senare på kvällen kom in till förlossningen frågade det nya teamet om jag gått profylaxkurs. Jag testade lustgas, men det hjälpte inte ett dugg, så jag klarade förlossningen endast genom att andas. Så jag tycker att profylaxandning är klart underskattat. Hade jag vetat vilken hjälp jag skulle ha genom det hade jag helt klart gått en kurs. Men sen är det ju inte säkert att det hjälper alla lika bra så det hjälpte mig.
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Jag gick ingen kurs men andningen var det som fick mig att härda ut - det hjälper superbra.
Även jag tyckte lustgasen var skit.
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Har du råd så tycker jag att du skall gå kursen. Jag hade en riktigt bra barnmorska när jag fick andra barnet. Hon andades med mig och visste helt klart hur man gör, varför man andas på ett visst sätt och framför allt - hon andades MED mig.

Lättare förlossning än min är nog svår att ha, jag var så glad och tacksam över att jag fick just henne och ingen annan. :love:

Jag har inte gått någon sådan kurs, men eftersom du inte vet innan om du får en så bra BM som jag fick, så tycker jag att du skall satsa. Min BM fick mig att följa MED kroppen istället för att kämpa emot den. Hon fick mig att nästan känna mig poetisk (ja - det är sant! :o ) då jag upplevde varje värk som en våg som reste sig och sedan gungade mot stranden.

Jag kan givetvis inte svara på om din kurs är bra, men OM den går ut på samma slags andning som min BM lärde mig så tveka inte!
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

När jag fick mitt första barn var profylaxandning obligatorisk på mödravården, men det funkade inte bra på mig, jag envisades med att svimma hela tiden!
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Jag har fött två friska barn med bara profylax, värmande kuddar och massage som "smärtlindring"- och det har fungerat mkt bra!!!

dessutom använder jag samma andningsteknik idag( nästan 20 år senare) när min ledvärk blir alldeles för :devil: lig...

Med lika gott resultat...
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Tack för era svar, jag har nu anmält mig! Har även i ett anfall av engagemang köpt profylaxboken Innan du föder. Så nu borde jag väl bli ganska preparerad i alla fall!
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Profylaxtekniken har man användning för i andra sammanhang också.
När man gör sig illa eller blir stressad eller så.
När jag bröt ett revben på två ställen, så var jag glad att jag hade den tekniken inövad.
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Jag använde mig av profylax! Men jag gick ingen kurs (och det är jag glad för, för jag lärde mig ändå). När jag kom till BB och skulle föda talade en mycket duktig och lugn barnmorska hur man skulle andas och det funkade kanon! Lärde mig hur man skulle göra på en gång och klarade mig finfint utan annan bedövning ända tills det började närma sig krystvärkar. :)

Men det är väldigt individuellt om man får ut något av kurserna eller inte. En del går flera gånger och sedan funkar det i alla fall inte när de väl ska föda och för andra blir det kanon (för mig till exempel). Det hjälper enormt mycket fast man inte tror att "lite rätt andning" ska hjälpa. Jag var enormt överraskad (trodde det var fiffel och båg innan)... ;)

Lycka till!
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Men är det inte gratis längre via MVC :confused:

När jag fick första (-88) så ingick det i en mödrautbildning. Det var även där de berättades om förlossning och smärtlindring. Kommer inte ihåg om det fanns kvar då jag fick min sista eller om jag tackade nej.

Verkar onödigt dyrt :eek: Kan du inte läsa en bok istället och prata med någon i "tidigare generation" där det ingick i förlossningsförberedelserna? Min mamma och andra i hennes ålder vet vad man talar om.
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Oj, förlåt :o du ville ju inte ha argument för/emot bara veta om man haft nytta av det.

Själv har jag haft oerhörd nytta av det tidigt i värkarbetet. Det spar på krafterna tills man bättre behöver dom. När jag väl hade kommit så långt att jag fick börja krysta så fungerade inte huvudet riktigt och jag glömde andas totalt, svårt att göra två saker samtidigt ibland, föda barn och andas :p

Lambi // fyra förlossningar - alla olika ;)
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

indyhope skrev:
Jag använde mig av profylax! Men jag gick ingen kurs (och det är jag glad för, för jag lärde mig ändå).

Men det är väldigt individuellt om man får ut något av kurserna eller inte. En del går flera gånger och sedan funkar det i alla fall inte när de väl ska föda och för andra blir det kanon (för mig till exempel).

Ja, nu lät det ju som om jag pratade emot mig själv... :p
Jag menade att profylaxen funkade kanon, men jag har inte gått någon kurs. Ser ut som om jag skrivit att det funkade kanon efter att ha gått kursen (oj, vad svamligt det här blev.. skyller på att det är sent.. :p).

Hoppas ni förstod. :) ;)
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Jag fick Barnaboken av Anna Wahlgren i julklapp av min man. Där stod det om flämtandning och sånt. Hur man skulle träna. Jag hade aldrig hört talas om det innan... Man vill ju inte börja träna på något som kanske bara är flumm.

Men så läste jag på familjeliv.se om kvinnor som haft stor nytta av profylax. Just det där om att det inte går andas in hela andetag när värkarna kommer har fått mig att bestämma mig för att träna. Jag får nästan panik i situationer där jag inte kan fylla lungorna med luft, så jag måste verkligen träna om det är så det blir under en förlossning. Jag hade liksom inte fattat att det är så det känns...:crazy:

Men vi ska inte gå någon kurs. Jag ska träna här hemma, under makens ledning. Hoppas bara att vi gör rätt...
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

havreflinga skrev:
Men vi ska inte gå någon kurs. Jag ska träna här hemma, under makens ledning. Hoppas bara att vi gör rätt...
De går säkert bra! Gör ni helt fel sen när det är dags så säger nog barnmorskan till.
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

havreflinga skrev:
Just det där om att det inte går andas in hela andetag när värkarna kommer har fått mig att bestämma mig för att träna. Jag får nästan panik i situationer där jag inte kan fylla lungorna med luft, så jag måste verkligen träna om det är så det blir under en förlossning. Jag hade liksom inte fattat att det är så det känns...:crazy:

OMG, har inte jag hört! får också panik då ju!! har iof låångt kvar än men jag måste nog börja träna genast!
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Jag blev också intresserad genom Barnaboken. Den kurs som vi nu har bestämt oss för att gå fokuserar mycket på coachens/pappans roll som stöd just om man får panik och glömmer allt för det gör ont. Om du vill läsa mer så kolla in boken Innan du föder som är skriven av en på profylaxgruppen.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9132332289&s=1
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Vår MVC erbjuder en kurs på tre tillfällen som tar upp medicinsk information (smärtlindringsmetoder, stadier i förlossningen, uppföljning efter barnet är fött). Det är mer som föreläsningar än som övningar.
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Det var en sån kurs vi också fick genom MVC + besök på förlossningen.

Kan bara tillägga att när barnmorskan på förlossningen lärde mig profylax blev även min sambo mer delaktig. I början var det jättesvårt att komma ihåg rätt så han andades med mig och pushade på. Samma sak på slutet då pushade han också på för att det skulle bli rätt andning (var supertrött efter längt värkarbete och att ha stått i nästan 20 timmar :D )
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Min kära syster och hennes man gick också profylaxkurs - när min svåger sen började med andningstekniken under förlossningen var systers reaktion att mordhota honom om han inte slutade tjata om att andas rätt.....
 
Sv: någon som fött med profylaxmetoder?

Jag gick ingen kurs men barnmorskan gick igenom lite på föräldrautbildningen. Det kändes som att det räckte för mig. Däremot, när jag och min man skulle träna hemma, började vi bara gapskratta så fort vi tittade varann i ögonen så honom kunde man inte få nån hjälp av... :D Förlossningsbarnmorskorna sa lite olika om andningen under förlossningen (en sa att man skulle pusta fort, andra sa att man skulle djupandas - snabbpustningarna kändes bäst tyckte jag) så det var lite förvirrande, men jag tror huvudsaken var att man hade nåt annat att tänka på under förlossningen.

Jag skulle aldrig betala så mycket pengar för en profylaxkurs (trots att jag hade en skitjobbig förlossning) men om man är riktigt skraj kan det kanske vara bra. En kompis till mig gick en kurs och tyckte det var bra. Hon hade dock tänkt föda helt utan bedövning, men när det sen kom till kritan räckte inte profylaxen och hon fick både det ena och andra (EDA bl a)...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp