Någon som fått missfall/MA?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

deepestsea

Min vän har precis fått reda på att livmodern var tom. Hon blödde knappt alls, men så var det tydligen. Fostret hade tillbakabildats "för ett bra tag sedan" och graviditeten hade fortskridit till fjärde månaden.

Vad jag förstår är det inte ovanligt att det händer, men vad kan man som vän göra? Det är ju inget barn som förlorats, alltså, det är ju snarare en graviditet som gått åt skogen.

Någon som har erfarenheter? Hur gick det till? Hur var läkningen efteråt? Blev du gravid igen snart efteråt?

Vad kan man säga för att trösta eller ge råd?
 
Sv: Någon som fått missfall/MA?

Oj, i fjärde månaden!:( Det var ett ganska sent missfall.

Jag fick missfall i vecka 9. Fostret hade slutat utvecklas i vecka 6.

Jag blev snabbt gravid igen. Jag blödde ganska länge efteråt och var orolig att nåt skulle ha blivit fel, men det var ingen fara.

Säg till din kompis att du gärna vill stötta henne och fråga hur. Folk reagerar så olika. Jag uppskattade positiva kommentarer som "du blir säkert gravid snart igen", men min kompis som fick missfall stax före mig hatade sådana kommentarer.

Det enda rådet du kan ge är nog att din kompis ska kolla så att hon inte får feber. Det kan vara ett tecken på att något finns kvar i livmodern.
 
Sv: Någon som fått missfall/MA?

Jag var med om samma sak.
Var gravid (med dött foster då) fram till vecka 17-18 då vi var på ultraljud och upptäckte att fostret var en liten ärt bara :cry:

Det blev skrapning.

Kroppen kom igång snart efteråt, mensen kom igång ca 2 månader efter skrapningen.
 
Sv: Någon som fått missfall/MA?

Jag fick mf i vecka 5 eller 6. Det var väldigt tidigt, men klart att det kändes väldigt jobbigt ändå. Det kom en blödning men gjorde inte alls ont. Jag väntade några dagar innan vi tillslut åkte in på gynakuten och konstaterade att det verkligen var mf, och de där dagarna var verkligen inte roliga... bara våndades och fattar så här i efterhand inte varför vi inte åkte in på en gång. När det väl var konstaterat kändes det mycket bättre men kul var det såklart inte. Jag, som alltid sagt att jag inte fattat varför man ska hymla så mycket om man får missfall, hade inte alls lust att prata om det i början - det var så jobbigt.

Jag blev dock gravid bara 3 veckor efteråt, d v s på första försöket och fick aldrig ens mens emellan. Det var nog det bästa som nånsin kunde ha hänt, för de lessna tankarna försvann nästan omedelbums (ja, förutom att jag var extra orolig att det skulle hända igen såklart) och nu kan jag prata om det (och tycker det är viktigt att prata om det, så att alla förstår hur otroligt vanligt det är!!!) utan vidare. Känns lite konstigt, för en av mina bästa kompisar vet fortfarande inte om det - jag sa ju inget då och sen hade det gått så lång tid att jag tyckte det kändes konstigt att jag inte sagt nåt tidigare så jag har fortfarande inte sagt något.

Ja, hur som helst, andra graviditeten fortlöp som den skulle och nu ligger min undersöta dotter här brevid och gnyr... :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 027
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 805
Senast: Efwa
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 201
O
Gravid - 1år Jag skriver under anonymt nick då jag fortfarande vill vara hemlig. Jag hoppas att någon vänlig själ kan hälpa mig med några lugnande...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp