Någon som är haj på virkning?

BuenoBull

Trådstartare
Jag ska ge mig på att virka en matta av gamla lakan. Jag är helt novis på virkning bortsett det man fick göra på slöjden i skolan. Min vision var en multifärgad rund matta att ha under köksbordet.
Så, jag har samlat på mig en del gamla lakan och börjat riva och rulla nystan av det. Påbörjade så smått virkningen igår, då slog det mig: Hur ska jag få mattan multifärgad i den bemärkelsen att färgerna blir mixade rakti genom s.a.s.? Jag har ju inte flerfärgade lakan utan flera lakan i olika, solida färger. Började med rött igår och då blir ju mitten rött och så kommer det en annan färg sen, mattan blir randig. :banghead: Är mitt enda alternativ att sitta och skarva ihop tygremsor i olika färger så att jag får en enda långt olikfärgat "garn", eller hur gör jag? :p
 
Jag tror att det är svårt att få det som du vill ha det. Självklart kan du skarva ihop tygremsor, men det blir svårt att beräkna hur lång varje bit ska vara. Vad du kan göra är att byta färg regelbundet (lätt att söka på hur man gör) men jag skulle aldrig ge mig på det då jag tycker det tar onödigt lång tid. Men sen är ju jag lat ;)
 
Vi har en rund multifärgad matta på jobbet. Den är inte virkad utan det är långa flätor som sedan har rullats ihop. Jättefin och efter som flätorna görs av tre testar så blir den verkligen multifärgad.
Så här typ:
sirrus_gul_b.jpg
 
Vi har en rund multifärgad matta på jobbet. Den är inte virkad utan det är långa flätor som sedan har rullats ihop. Jättefin och efter som flätorna görs av tre testar så blir den verkligen multifärgad.
Så här typ:
sirrus_gul_b.jpg

Ah! Precis något i den stilen jag vill ha! Smart, tack för tipset! :) Förresten, ser på bilden att den är sicksackad för att hålla ihop, går det att göra på en vanlig symaskin? Beror kanske på hur tjocka remsorna är...
 
Jag tror att det är svårt att få det som du vill ha det. Självklart kan du skarva ihop tygremsor, men det blir svårt att beräkna hur lång varje bit ska vara. Vad du kan göra är att byta färg regelbundet (lätt att söka på hur man gör) men jag skulle aldrig ge mig på det då jag tycker det tar onödigt lång tid. Men sen är ju jag lat ;)

Nä skarva känns jobbigt och eftersom jag är nybörjare på virkning så känns det onödigt att krångla till det för mycket :P
 
Om du skarvar bitar i olika färg med symaskin så att du får nystan med olika färger och sen tar dubbelt garn. Alltså två nystan samtidigt. Sy ihop två remsor genom att lägga tygremsorna lite omlott och sedan sy snett över så att det inte blir en tjock klump där sömmen är. Du behöver inte fästa utan sy allt på löpande band och klipp isär sen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp