Någon som är bra på förtält?

fio

Trådstartare
Vet inte vart jag skulle lägga detta inlägg. Moderator får flytta det om det inte hör hemma här!

Jag vill ha ett förtält till mitt hästsläp, sen när jag är iväg på meeting men vad ska man välja? Jag kan nada om tält, har aldrig varit en tält eller husvagnsperson! Ska vara enkelt att sätta upp och ta ner och jag tittade runt lite och hittade något som heter fristående förtält? Innebär det då att det inte behöver sitta fast i släpet? Vad kan man ha till detta? Tips? Bodelen är längst fram och det kan vara stängt till hästdelen. Hur gör man haha

släp.jpg
 
Jag skulle föreslå att du tittar efter så kallade reseförtält, det är en grund variant som ofta fästs enbart i en horisontell skena (eller del av skena) på vagnen. Tältsidorna sträcker man ner tight mot marken invid vagnens vägg, och tältet spänns ofta ut med tunna glasfiberbågar ungefär som vanliga campingtält fast större. Reseförtält som inte har bågar utan spänns ut med uppblåsbara kanaler finns också, dyrare men smidigare att montera.
Reseförtält finns i olika bredder, för olika långa vagnar, de smalaste jag sett brukar vara strax under 3 meter.

Du behöver montera en skena, en så kallad Keder-skena/list, på vagnen för att fästa förtältets överdel. Monteringen är enkel och det är inte dyrt men det krävs litet eftertanke kring placering och ev. förstärkning kring skruv-/nithål
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag skulle föreslå att du tittar efter så kallade reseförtält, det är en grund variant som ofta fästs enbart i en horisontell skena (eller del av skena) på vagnen. Tältsidorna sträcker man ner tight mot marken invid vagnens vägg, och tältet spänns ofta ut med tunna glasfiberbågar ungefär som vanliga campingtält fast större. Reseförtält som inte har bågar utan spänns ut med uppblåsbara kanaler finns också, dyrare men smidigare att montera.
Reseförtält finns i olika bredder, för olika långa vagnar, de smalaste jag sett brukar vara strax under 3 meter.

Du behöver montera en skena, en så kallad Keder-skena/list, på vagnen för att fästa förtältets överdel. Monteringen är enkel och det är inte dyrt men det krävs litet eftertanke kring placering och ev. förstärkning kring skruv-/nithål

Tack så mkt för svar! 👍 De där fristående då? Är det inget att ha?
 
Tack så mkt för svar! 👍 De där fristående då? Är det inget att ha?
Det tror jag säkert att de är, men såvitt jag förstått behöver/vill man docka/fästa även dem mot vagnen.
Jag har haft både traditionellt förtält med stålrörsskelett och reseförtält med glasfiberbågar. Det senare är lättare och snabbare att sätta upp och ta ner, men blir inte ett riktigt lika stort extrarum.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Vet inte vart jag skulle lägga detta inlägg. Moderator får flytta det om det inte hör hemma här!

Jag vill ha ett förtält till mitt hästsläp, sen när jag är iväg på meeting men vad ska man välja? Jag kan nada om tält, har aldrig varit en tält eller husvagnsperson! Ska vara enkelt att sätta upp och ta ner och jag tittade runt lite och hittade något som heter fristående förtält? Innebär det då att det inte behöver sitta fast i släpet? Vad kan man ha till detta? Tips? Bodelen är längst fram och det kan vara stängt till hästdelen. Hur gör man haha

Visa bifogad fil 30584
Vi blev visade Ifor William senaste prylar. De hade bla ett förtält som jag har för mig själva det man bygger tältet med var ngn uppblåsbar lösning och inga vanliga pinnar. Det blåstes upp fort med någon maskin tror jag.
Vet inte om det passar dig. Men det såg smart ut och går ju fort att få upp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 090
Senast: QueenLilith
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 401
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 111
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp