någon som är bra på föreningskunskap?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag hittar inget i stadgarna och inte heller när jag googlar... (möjligen är google och jag inte kompisar)

Är det ett måste att den som väljs in i valberedningen i en förening är medlem i själva föreningen? Att det är lämpligt att valberedningen är medlemmar är väl självklart, men måste de vara medlemmar?

tack för ditt svar
den sidan har jag koll på men jag hittar inget om ifall man måste vara medlem.

Jag är i stort sett stupsäker på att det inte står reglerat någonstans alls att valberedningen måste vara medlemmar i organisationen.

Däremot är det synnerligen lämpligt eftersom valberedningen är en intern del av organisationen och ges tillgång till de handlingar som lämnar upplysning om hur styrelsen arbetar. Det finns massor av praxis om hur en valberedning arbetar. Väl utarbetad och gammal praxis dessutom.

Jag skulle säga att det inte är förbjudet men synnerligen olämpligt att välja personer till valberedningen som inte är medlemmar och väl insatta i organisationen.

/tanten - gammlt valberedningsproffs

En förening bestämmer själv sina spelregler genom stadgarna. Det finns ingen lag emot något, men generellt måste man anse att för att vara valbar till uppdrag så måste man godta spelreglerna. Man brukar rucka på det ibland vad det gäller revisorer som man ibland tycker ska vara fristånde (och annars svårrekryterade) Men att ha en valberedning som inte ansluter sig till föreningens mål och verksamhet är väldigt udda.

Det är ju dumt om de som sitter i valberedningen inte är medlemmar. Då kan de inte rösta på sina egna förslag om det skulle behövas på årsmötet. Det jag vet med säkerhet är att revisorer o revisorsuppleanter inte behöver vara medlemmar.

En förening bestämmer inte alltid själv sina stadgar. Finns det en central rikstäckande organisation så måste den organisationens stadgar följas av den lokala föreningen.

det finns inget skrivet om det i nuvarande stadgar och någon stadgeändring är inte aktuell.

Om man säger att personen egentligen är intresserad av verksamheten om än hen har något av en paus för egen del just nu. Man måste dock vara medlem i "huvudorganisationen" för att bli medlem i regionföreningen som detta handlar om. Det går inte att bli medlem direkt i regionföreningen. Och personen har, av någon anledning valt att stå utanför huvudorganisationen.

det finns inget skrivet om det i nuvarande stadgar och någon stadgeändring är inte aktuell.

Om man säger att personen egentligen är intresserad av verksamheten om än hen har något av en paus för egen del just nu. Man måste dock vara medlem i "huvudorganisationen" för att bli medlem i regionföreningen som detta handlar om. Det går inte att bli medlem direkt i regionföreningen. Och personen har, av någon anledning valt att stå utanför huvudorganisationen.
Spontant känns det underligt att en förening väljer en utomstående på årsmötet.

Valberedning väljs ju av årsmöte och att då välja en person som inte är medlem verkar konstigt.
Men - årsmötet är högsta beslutande organ så har årsmötet bestämt det så är det så.

För att vara aktiv och ha funktioner (arbeta för föreningen) behöver du vara medlem. Var detta regleras har jag dock inte koll på, men jag hade nog inte känt förtroende för en förening som har en extern valberedning.

Hittade följande om bostadsrättsföreningar:
---
Många bostadsrättsföreningar arbetar med en valberedning. Det är en grupp medlemmar som får till uppgift att under året arbeta fram förslag till nya kandidater som är lämpliga att sitta i styrelsen
---
http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/valberedning

Senast ändrad:
För att vara aktiv och ha funktioner (arbeta för föreningen) behöver du vara medlem. Var detta regleras har jag dock inte koll på, men jag hade nog inte känt förtroende för en förening som har en extern valberedning.
Fast hela valberedningen kommer inte vara extern, det är en av fyra i så fall.

Hittade följande om bostadsrättsföreningar:
---
Många bostadsrättsföreningar arbetar med en valberedning. Det är en grupp medlemmar som får till uppgift att under året arbeta fram förslag till nya kandidater som är lämpliga att sitta i styrelsen
---
http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/valberedning
Fast är inte bostadsrättsföreningen ekonomisk förening? Lite andra regler.

Varje förening har sina egna stadgar och det kan skilja rätt rejält.

Visst är det en annan typ av förening. Jag har faktiskt inte sett någon förening som har i sina stadgar just detta att valberedningen måste vara medlemmar, men jag har nog alltid tyckt att det är underförstått.

Valberedningen ska ta fram förslag för medlemmarna, vilka som ska företräda medlemmarna på ett bra sätt. Ofta får de fri tillgång till mötesprotokoll etc, för att få en klar bild av föreningens arbete. Det tycker jag inte känns riktigt bra, om det inte är medlemmar i föreningen.

Men som sagt: jag tror aldrig jag har sett det utskrivet att det måste vara medlemmar som utgör valberedningen. Men om man väljer valberedning på årsstämman, är det väl främst en medlemsangelägenhet? Få årsstämmor är ju öppna för andra än medlemmarna.

Om personen är insatt och kan göra ett bra jobb i valberedningen hade jag tyckt det var ok när det är som du säger en av fyra det gäller. Står det inte i stadgarna så gör det inte och då är det ok- tänker jag.

Är det en ideell eller ekonomisk förening?
ideell förening
Om personen är insatt och kan göra ett bra jobb i valberedningen hade jag tyckt det var ok när det är som du säger en av fyra det gäller. Står det inte i stadgarna så gör det inte och då är det ok- tänker jag.
personen ÄR väl insatt både i verksamheten i sig och känner personer som kan vara lämpliga. hen har varit medlem men har valt att stå utanför just nu då hen har en paus. På något sätt känns det som att medlemskap är en formalitet som inte är nödvändig i det här fallet. Det viktiga är väl ändå att hen kan göra ett bra jobb på sin plats.

Jag hittar inget i stadgarna och inte heller när jag googlar... (möjligen är google och jag inte kompisar)

Är det ett måste att den som väljs in i valberedningen i en förening är medlem i själva föreningen? Att det är lämpligt att valberedningen är medlemmar är väl självklart, men måste de vara medlemmar?
Stadgarna avgör. I min ridklubbs stadgar står det under "valbarhet" att endast röstberättigade medlemmar är valbara till styrelse och valberedning.

/Lady_S

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: Jeps
·
Relationer Finns det något bra sätt för en 70 plussare att dejta? Har googlat lite och hittade några sidor som verkade rikta sig till äldre men jag...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: cirkus
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 859
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar