Ekonomin är snäv för många företag. Valet att behålla personalen som kan bidra till bättre ekonomi genom att de jobbar in pengar och att ha luftiga lokaler känns självklart i alla fall för mig när jag ser hur just vår verksamhet ser ut. Sedan ska arbetsmiljön naturligtvis vara vettig och i vissa fall kan det innebära att egna rum är det enda alternativet. Men inte i alla.
Problemet för många ag är ju att balansera det du säger ovan. Jag har fått lokalfrågan på mitt bord inför kommande flytt för min ag och variabeln 'behålla personal' får man inte heller glömma i en bransch som är sjukt konkurrensutsatt vad gäller vår enda faktiska resurs: våra medarbetare.
Skulle vi införa AKB skulle vi tappa 80 % av personalen på ett bräde. Stora, luftiga rum med mycket dagsljusinsläpp är liksom en sådan där 'karriärstege-grej' delvis (tänk: corner office-prylen) men i vårt yrke (advokatbyrå) är egna rum något av en nödvändighet för att orka prestera och leverera på sätt som förväntas.
Skitsvårt när man letar nya lokaler, och behöver sådär minst 45 rum + mötesrum, nästan alla nybyggnationer är ju optimerade för typ "80 arbetsplatser" - men på sådär 800 kvm totalt inkl. gemensamhetsutrymmen. Räcker inte långt om man ska börja göra ens cell-kontor av spektaklet.
Har hört från kollegor i branschen att t.ex. Konkurrensverket införde AKB för sina jurister och att det inte föll så väl ut. Några byråer i Stockholm provade också för tiotalet år sedan - blev totalt haveri t.o.m. enligt de seniora delägarna (som typiskt sett inte är de som sitter och skriver 14 h per dag utan mer rör sig ute i ackvisitionssyfte om man ska vara lite fördomsfull) som snart övergav idén trots att den direkt gav dem mer pengar i utdelning pga. väsentligen kapade lokalkostnader.
Det är för mig en omöjlig ekvation att uppgifter som är svinsvåra, kräver massor av koncentration och en mängd parallella tankar igång samtidigt samtidigt som du också måste uttrycka dig koncist, perfekt och pedagogiskt skulle bli lättare att utföra i en miljö där du hela tiden störs av andra människor som rör sig eller låter. Jag orkar knappt upprätthålla den nivån av koncentration mer än 1-2 h i sträck trots avstängt ljud på alla enheter, lång träning och hög förmåga i ett knäpptyst rum där jag har alla mina saker och all litteratur direkt inom räckhåll.
Lokalkostnaden kommer även nästa hyresperiod få bli hög alltså.