Någon som är bra på båtsnurror?

tott

Trådstartare
Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk. Grannen märkte att backväxeln inte gick att få i, men efter mycket smörjande med WD40 funkade den igen och gjorde så hela säsongen.
I vinter har jag haft motorn i vedlidret och har testat växlarna men ojämna mellanrum och allt har funkat - så även på morgonen för sjösättning. Då vi fick båten sjösatt och motorn på plats så testade jag igen - funkade inte. Startade motorn - växlarna funkade. Vi provkörde till en brygga ½ timme bort, där vi hämtade en grej, men då vi tog iland gick backen inte i, men nog då åkte därifrån.
Tog med en WD40 burk till båten idag. Funkade inte då motorn var uppe men då jag sänkte ner den funkade det - ibland...visade det sig. Får ingen reda i det här. Sprutade smörja lite här och där och hoppas den hittar rätt och allt börjar funka, men om det inte gör det då? Vad kan felet vara då det är så här från gång till gång då man rör spaken? Framåtväxel går i utan problem, liksom från fram till fritt, men backväxeln är lurig. Kan någon hjälpa mig?
 
Tänker att det nog inte är något såpass ytligt så att WD40-spray kommer åt, som gör att växeln inte går i. Jag hade nog tittat på om det antingen finns något länkage (motsv) mellan spaken och själva växelaxeln, som kan behöva justeras. Eller om växelmekanismen är sliten internt.
 
Tänker att det nog inte är något såpass ytligt så att WD40-spray kommer åt, som gör att växeln inte går i. Jag hade nog tittat på om det antingen finns något länkage (motsv) mellan spaken och själva växelaxeln, som kan behöva justeras. Eller om växelmekanismen är sliten internt.
😒...men WD40 funkade ju ifjol 😕

Sliten tror jag inte den är för trots att snurran är gammal så är den extremt lite använd. De senaste 4 åren innan jag köpte den har den inte använts öht.

Tack för svaret!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp