Någon på forumet som känner till Norfolkterrier?

Viveka

Trådstartare
Min svåger tänker så småningom skaffa en ny hund, efter att hans gamla hund dött, och en av de raser han funderar på är Norfolkterrier. Det förvånade mig lite eftersom det är nästan så långt från Springerspaniel man kan komma, men en av anledningarna är att han och hustrun gillar att resa, och därför vill ha en "stor hund i litet format", som man kan ha med i en flygkabin.

Jag googlade på namnet och hittade hemsidan, och rasinfon där verkar ju trevlig, men vilken info på rassidor gör inte det? Därför tänkte jag höra om någon har förstahandsinfo, d.v.s själv äger eller känner någon som har Norfolkterrier. Det är mest temperamentet jag undrar över, eftersom vi bor grannar och våra hundar kommer att träffas ofta.

Plus en fråga lite vid sidan av - vad är det för skillnad på Norfolk- och Norwichterrier, bortsett från öronen?

Sv: Någon på forumet som känner till Norfolkterrier?

Jag har träffat två st, de har båda varit mycket trevliga och mysiga :). En tillhörde en träningskamrat och en annan hade jag på kurs. Så det var ju hundar som fick jobba lite. Men jag uppfattar inte dem som krävande alls.

Hur är det med jaktdriften? Det lät lite oroande på hemsidan, att många Norfolkterrier omkommer för att de plötsligt rusar ut under bilar...

Jag har träffat några, och det är trevliga hundar (förutom en som var totalt rabiat så fort den mötte andra hundar, men den ägdes av en "fin äldre dam" som bara promenerade runt den på stan och gav den kakor på uteserveringen... :angel:) Men det är en TERRIER.

Om man inte ger den uppgifter så kommer den att skaffa sig egna. Och som i alla terriers finns det ganska rejält med jaktlust har jag förstått... Så länge de aktiveras och "tränas" är de himla mysiga, men det räcker nog knappast med promenader eller en kursträff en gång i veckan. Man kan ha tur och få en jättetrevlig liten hund som inte bryr sig om det där - men man kan också få en på andra skalan... tänk uppskruvad Jack Russell ;)

Jag hade nog föreslagit en cocker eller annan mindre spaniel istället för terrier, alternativt en ur rasgrupp 9 (sällskapshundar). Det är verkligen något helt annorlunda med terrier om man är van vid spanieltemperamentet... Och nu låter det som att jag ogillar terriers, vilket jag inte gör - däremot är det självständigt arbetande hundar som ofta är ganska tuffa - även norfolk, norwich och de mindre vanliga.

En tredje sak att tänka på är trimningen. Det är inte helt lätt att trimma dem själv (jag har för mig att det är plockning som gäller) och det måste man alltså vara beredd på att lämna in hunden för.

Senast ändrad:

.....En tredje sak att tänka på är trimningen. Det är inte helt lätt att trimma dem själv (jag har för mig att det är plockning som gäller) och det måste man alltså vara beredd på att lämna in hunden för.

bara som information från en trimras-ägare :) att trimma själv är inte speciellt svårt, om man bara är ute efter en "vardagstrimning". däremot tar det tid, speciellt när man är ovan och innan man hittat rätt teknik. för mig och mina hundars del har jag gjort trimningen till ett tillfälle att mysa och umgås, vilket ju gör att det tar ännu längre tid, men det blir vad man gör det till. alternativet är, som du sagt, att lämna in hunden för trimning, antingen till någon professionell trimmare eller kanske kan uppfödaren hjälpa till. man brukar räkna att hunden behöver trimmas var 2e-3e månad, det går att göra oftare och mer sällan, men blir intervallet för långt blir pälsen inge bra, slutar vara smutsavstötande och så börjar hunden fälla.

bara som information från en trimras-ägare :) att trimma själv är inte speciellt svårt, om man bara är ute efter en "vardagstrimning". däremot tar det tid, speciellt när man är ovan och innan man hittat rätt teknik. för mig och mina hundars del har jag gjort trimningen till ett tillfälle att mysa och umgås, vilket ju gör att det tar ännu längre tid, men det blir vad man gör det till. alternativet är, som du sagt, att lämna in hunden för trimning, antingen till någon professionell trimmare eller kanske kan uppfödaren hjälpa till. man brukar räkna att hunden behöver trimmas var 2e-3e månad, det går att göra oftare och mer sällan, men blir intervallet för långt blir pälsen inge bra, slutar vara smutsavstötande och så börjar hunden fälla.

Jag har också trimras ;) Det jag tänkte på var att norfolk trimmas på ett helt annat sätt än vad man är van vid om man har haft spaniel. Så klart man kan lära sig men det var just att det tar tid och att det är svårt innan man får in snitsen på det hela jag tänkte på. Just en ras som ska plockas är det kanske inte så bra att öva på vid de första trimningarna som hunden får i sitt liv... (inte så mycket för utseendets skull som för hundens upplevelse och erfarenhet då).

Jag hade nog föreslagit en cocker eller annan mindre spaniel istället för terrier, alternativt en ur rasgrupp 9 (sällskapshundar). Det är verkligen något helt annorlunda med terrier om man är van vid spanieltemperamentet... Och nu låter det som att jag ogillar terriers, vilket jag inte gör - däremot är det självständigt arbetande hundar som ofta är ganska tuffa - även norfolk, norwich och de mindre vanliga.

En tredje sak att tänka på är trimningen. Det är inte helt lätt att trimma dem själv (jag har för mig att det är plockning som gäller) och det måste man alltså vara beredd på att lämna in hunden för.

Grundkravet är att den ska få åka i kabinen på flyg, d.v.s ca 10 kg, annars hade de ju kunnat fortsätta med Springer, eller även Cocker som de haft flera av tidigare.
Enda tänkbara spaniel blir ju då King Charles, om den nu över huvud taget kan kallas spaniel - har de verkligen spanieltemperament?

Jag är själv inte så förtjust i terriertemperamentet, som kanske framgår, så jag hoppas ju i smyg att de ska backa tillbaka till Springer eller Cocker och strunta i det där med flygkabinen. Aktiveringen är annars inga problem, han är en sportig typ, och hade bra pli på sin Springer, som också var något av en handfull.

Men en trimras som ska plockas - nej, huvva, där går gränsen för mig!

Vi ska åka på utställning i helgen med min jycke, få se om vi kan hitta något som han gillar där.

Jag kan vara ute och cykla nu. Men nånstans ringer en klocka om att det åtminstone finns rykten om någon typ av (hund-)aggressioner hos norfolk eller norwich. Rykten kan ju vara just det, men det skulle jag googla på om jag var intresserad av någon av raserna.

Om din svåger gillar spanieltemperamentet så varför inte då papillon eller phalene? Jag (med welsh) har varit överraskad av hur tuffa och goa de är, jag hade lite fördomar om fjärilshund som bjäbbar och sitter i knät och äter kakor typ... :p
Men de hänger med riktigt bra på viltspårsträningarna och lydnaden verkar det inte heller vara fel på, åtminstone inte på dem vi har på klubben.

Jag har en vän som har(och har haft) flera noffar och det finns även en helt underbar en i området (som helt saknar utpräglat "terrierbeteende"). Det jag fått höra angående noffarna är att det råder ganska kraftiga variationer i temperamentet inom rasen. Grälsjuka är de dock inte, utan det handlar precis som tidigare skrivits om framför allt jaktinstinkt, "nervighet" och om hur pass egensinniga de är.

Mitt eget intryck av rasen är att det är en av de mer lätthanterliga terriers som finns, dessutom tåliga och väldigt sociala. Framför allt verkar det vara väldigt "oskälliga"..

Norwichterrier har väl haft vissa problem inom aveln och är under kennelklubbens lupp just i detta nu...?

Jag har också trimras ;) Det jag tänkte på var att norfolk trimmas på ett helt annat sätt än vad man är van vid om man har haft spaniel. Så klart man kan lära sig men det var just att det tar tid och att det är svårt innan man får in snitsen på det hela jag tänkte på. Just en ras som ska plockas är det kanske inte så bra att öva på vid de första trimningarna som hunden får i sitt liv... (inte så mycket för utseendets skull som för hundens upplevelse och erfarenhet då).

sant, det tänkte jag inte på, bara förutsätter att alla raser som ska trimmas är strävhåriga :D
nej, det kanske inte är lämpligt att börja med en valp första gången man ska trimma, men ska man bara plocka ner hunden så räcker det med 10-15min introduktion av plocktekniken på en "van" hund, för det är verkligen inte svårt (en vardagstrimning alltså, vet inte hur man utställningsplockar terrier överhuvud taget). bara man tar det lugnt och anpassar sig efter hunden. en vardagstrimning går alldeles utmärkt att till största delen göra i knäet, speciellt när det är en valp. både mysigt och mer säkert än att riskera att valpen hoppar/ramlar av trimbordet eller var man nu placerar den.
hur trimmar man spaniels? *nyfiken*

Det verkar som om de två jag träffat inte alls är så mycket hund som de kan vara? De här är inte alls särskilt mycket terrier. Inte om man jämför med JRT eller Wheaten i alla fall. Och det där med jaktlust... Ja det är ju olika vad man har för referensramar.

Jag har en Norfolktant i min flock och dessutom är hyresvärden uppfödare så på vår gård bor här just nu 5 norfolkterriers.

Och ja, det är en terrier men inte så mkt terrier:angel: Nu kan jag ju bara svara utifrån de jag har träffat men här har varit en hel del noffar, både vuxna, omplaceringar, valpar och unghundar. Men hundarna som har passerat här har iaf varit mjuka, kärvänliga och framförallt glada hundar.

De har inte speciellt mkt jaktinstinkt, vi kan gå promenader i skogen ihop med 10 lösa hundar utan problem. Däremot så jagar de ju i pack så om en hund får fart och ska leka med katten så hänger gärna resten av gänget på och då kan det gå lite hett till.

Min tanta är nu 8år, född på stooor kennel i Tyskland och kom hit som 3-åring. Stor omställning från hundgårdsliv utan speciellt mkt människokontakt till att bli familjehund men hon tog omställningen mkt bättre än vad jag kunde hoppas. Även om hon var livrädd i början så har hon ALDRIG visat en tendens till att vilja försvara sig, hon är otroligt godmodig och snäll.

Nu är ju inte min tant något tävlingslydnadsämne men vardagslydnaden har varit lätt att lära in, oftast gillar de mat och är lättbelönade. Pepsi har ju inte haft så berikat liv sina första år och nu som åtta årig tant märker man såklart att det tar tid att lära sig nya saker, hon bjuder gärna på de trixen hon redan kan istället:D Men annars gör de gärna saker men likaväl finner de sig bra med att gå promenader och ligga på soffan. Det är en hund som gärna gör saker men de måste inte om du fattar?

Och om man ser på valparna från Pepsi så får alla barn, barnbarn och barnbarns barn fått hennes fina vänliga sätt och "tiggarögon":love: Ska bli spännande att se nya barnbarns barnen som kommer nu i höst! :laugh:

Grundkravet är att den ska få åka i kabinen på flyg, d.v.s ca 10 kg, annars hade de ju kunnat fortsätta med Springer, eller även Cocker som de haft flera av tidigare.
Enda tänkbara spaniel blir ju då King Charles, om den nu över huvud taget kan kallas spaniel - har de verkligen spanieltemperament?

Jag är själv inte så förtjust i terriertemperamentet, som kanske framgår, så jag hoppas ju i smyg att de ska backa tillbaka till Springer eller Cocker och strunta i det där med flygkabinen. Aktiveringen är annars inga problem, han är en sportig typ, och hade bra pli på sin Springer, som också var något av en handfull.

Men en trimras som ska plockas - nej, huvva, där går gränsen för mig!

Vi ska åka på utställning i helgen med min jycke, få se om vi kan hitta något som han gillar där.

Ja just ja 10 kg är det ja... och nja, jag är heller inget fan av cavalier :angel:

sant, det tänkte jag inte på, bara förutsätter att alla raser som ska trimmas är strävhåriga :D
nej, det kanske inte är lämpligt att börja med en valp första gången man ska trimma, men ska man bara plocka ner hunden så räcker det med 10-15min introduktion av plocktekniken på en "van" hund, för det är verkligen inte svårt (en vardagstrimning alltså, vet inte hur man utställningsplockar terrier överhuvud taget). bara man tar det lugnt och anpassar sig efter hunden. en vardagstrimning går alldeles utmärkt att till största delen göra i knäet, speciellt när det är en valp. både mysigt och mer säkert än att riskera att valpen hoppar/ramlar av trimbordet eller var man nu placerar den.
hur trimmar man spaniels? *nyfiken*

Öron och under hakan/halsen klipps med maskin, ovansidan av huvudet och ryggen handplockas eller effileras (lite beroende på vilken färg man har på hunden). Tassar, fanor, svans och vinklar klipps med rak sax och så en del effilering på resten av kroppen samt ut-tunning här och där. (Oj vad mycket det låter när man skriver ut det :angel:)

Så det är ju lite plock på en spaniel med, men efter att ha trimmat spaniels för "hemmabruk" under många år och sedan provat plocka en terrier åt en bekant så upptäckte jag att det inte alls var samma sak :o

tack för ditt svar, alltid intressant att höra hur det funkar hos andra raser :)

Det verkar som om de två jag träffat inte alls är så mycket hund som de kan vara? De här är inte alls särskilt mycket terrier. Inte om man jämför med JRT eller Wheaten i alla fall. Och det där med jaktlust... Ja det är ju olika vad man har för referensramar.

Håller med dig, har inte heller ansett att norfolken är särskilt mycket terrier alls baserat på de individer jag har träffat.

KL

Jag har en norfolkterrier och han är generellt väldigt lätthanterlig. Ganska reserverad mot främlingar, men väldigt sällskaplig med människor han känner. Väldigt lekfull och aktiv, men med en tydlig av-knapp.
Skäller när någon kommer (vilket jag har uppmuntrat), men inte mycket mer än så.

I min hund (och hans halvbror) är det dock rätt mycket jakt. Min hund tar råttor och är ganska kattfixerad. Vi har testat viltspår och kommer gå kurs i höst. Inga problem att ha honom lös på gården eller i skogen, men jag håller såklart alltid koll på honom.

Jobbar just nu med hundmöten, men ingen aggressivitet "bara" lite frustration över att inte få hälsa.

Vet inte om alla hundägare får så mycket komplimanger för sina hundar, men i snitt en person per promenad påpekar hur söt de tycker att han är *skryt* :D

Dsg då? Stor hund i litet format. Papillon ar annars ruskigt roliga hundar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka