Någon mer som låter hund gå på löpband?

Sv: Någon mer som låter hund gå på löpband?

Jo fast det får min ju alla andra dagar!
Jag pratar inte om att ersätta promenader med löpband, utan at vissa dagar låta hunden MOTIONERA på löpbandet+ kortare rastningar , istället för bara rastningar den dagen.

Jag föredrar också motion i skogen, vi går långpromenader i skogen de allra flesta dagar:)
Sen är det dom där dagarna man kommer hem helt slut från jobbet, något kör ihop sig och vädret är piss, då passar det utmärkt att låta hunden få springa av sig på löpbandet istället för att vila hela kvällen.

I mitt fall, eller i Cormintas fall handlar det inte om att vi kommer hem helt slut och valjer en kortare promenad ... det handlar om att det ar for kallt att dra ner luften i lungorna (-40*C) och att aven pa mycket korta promenader maste man rora sig sakta ... eller att det ar sa varmt +(40*C) att det ar farligt for hunden att vara ute och motionera. Da skulle ett lopband hemma i 'stugvarmen' vara ett utmarkt kompliment for bade manniska och hund att fa rora pa sig.

I sadana temperaturer orkar inte de mest aktiva hundar folja interessanta dofter eller bada i vattenpolar ... och atminstone min far inte morra at gubbar hur skumma de an ma vara. ;)

Senast ändrad:

Menar det. Man vill ju stanna o nosa i dikena ibland också, följa nån intressant doft, bada i en vattenpöl, hitta en fin pinne, morra på nån skum gubbe, leka tafatt med kompisen.

Här föredrar vi utomhusmotion i naturen.

Ja, rottweilern hade nog kunnat tränats till att gå på löpband, han gillade att ta i och bränna energi. Motion skulle vara kul bara för att det är motion.

Men tibben skulle nog föredra soffan framför en meningslös aktivitet.

Ja, rottweilern hade nog kunnat tränats till att gå på löpband, han gillade att ta i och bränna energi. Motion skulle vara kul bara för att det är motion.

Men tibben skulle nog föredra soffan framför en meningslös aktivitet.

Ja mina skulle nog också uppleva det ganska så menlöst. Det ger ju inte hunden något annat än att den får springa. Kanske de hade tyckt det var lite spännande de första gångerna men sen hade de nog föredragit att ligga och snusa i soffan istället.

Promenader ute är som sagt så mycket mer än bara motion. Det är inte rörelsen i sig som är det viktiga utan sniffa lite här, kissa lite där, äta upp något äckligt (till mattes stora fasa) och annat bus. Det kan ingen löpmatta i världen ersätta.

Däremot kan ju löpband vara en del i tex en rehab eller liknande men inte för att man själv inte kan eller orkar gå ut med hunden. Men detta gäller de hundar jag har just nu (dalmatiner) andra hundar kan ju ha andra behov.

Har inget löpband. Läste att hundens senupphägning är så olik våran som människa, när en hund går promenad så blir det till en "evighetsmaskin" och hunden använder minimal ansträngning.
Först man springer, simmar eller låter hunden dra så tränar hunden.

Jag kan inte gå långa promenader, aktiverar hundarna psykiskt istället.

Använder inte, tror inte jag skulle vilja heller. Möjligen om det gick att variera hastigheten ofta så det inte bara blev trav hela tiden. Trav är ju ingen muskelbyggande gångart precis. Utan trav rakt fram i någon halvtimme kan nog vara ganska slitsamt.

Använder inte, tror inte jag skulle vilja heller. Möjligen om det gick att variera hastigheten ofta så det inte bara blev trav hela tiden. Trav är ju ingen muskelbyggande gångart precis. Utan trav rakt fram i någon halvtimme kan nog vara ganska slitsamt.

Du kan ju varierar hastigheten hur mycket du vill på ett löpband, man lämnar väl förhoppningsvis inte hunden där själv=P

Jag står brevid och varierar mellan lugn skritt, snabb skritt, småtrav flera gånger på 20 minuter.
Varierar även uppförsbacke och plant .

Jag hade otroligt gärna haft ett löpband till mina hundar och kommer att skaffa ett när jag har råd. Jag hade först och främst låtit dem skritta på det men även trav naturligtvis. Löpband är väldigt bra för finmotoriken (särskilt i långsam gångart) och det hade varit ett oerhört bra alternativ ett par dagar i veckan så att hundarna verkligen fick röra på sig ordentligt. Just den här årstiden ligger det så mycket grus och salt på vägarna att det mest blir trista koppelpromender ändå (hinner bara gå i skog på helger).

Löpbandet utesluter inte en promenad eller hjärngympa.

Du kan ju varierar hastigheten hur mycket du vill på ett löpband, man lämnar väl förhoppningsvis inte hunden där själv=P

Jag står brevid och varierar mellan lugn skritt, snabb skritt, småtrav flera gånger på 20 minuter.
Varierar även uppförsbacke och plant .

Om jag ändå skall stå bredvid så kan jag lika gärna gå med dom ute i 20 min eller springa med dom själv. Det finns ju då inget tidsbesparande i själva löpbandet för min del och då saknar det mening för mig.

Skulle kunna tänka mig att använda det för varierande kondisträning under tiden det inte är jaktsäsong, men kommer inte köpa ett bara därför

Jag har tänkt testa på det med min ena hund, det finns på ett av djursjukhusen här som träningsalternativ. :)

I vårt fall för att den andra hunden är skadad och det tar för mycket energi av mig som är sjukskriven pga psykisk ohälsa att varje dag gå ut på rehab promenader, övningarna + enskilda långpromenader med den friska. Men det här skulle isåfall, om han tycker det är roligt vara kanske 2ggr/månad som ett extra alternativ när jag mår som sämst och det inte passar någon av mina två vänner som brukar låna honom att gå ut.

Senast ändrad:

Om jag ändå skall stå bredvid så kan jag lika gärna gå med dom ute i 20 min eller springa med dom själv. Det finns ju då inget tidsbesparande i själva löpbandet för min del och då saknar det mening för mig.

Jag gör det inte bara för tidsbesparing, utan för att jag helt enkelt oftast är sjukt trött och det spöregnar de flesta dagar hon får gå på band:)

Dessutom, på 20-30 minuter kommer hon 7-8 km på bandet.

Dåligt väder får man som hundägare räkna med. Det hör till. Som sagt det är inte längden på promenaden som är viktig för mina hundar utan innehållet.

Dåligt väder får man som hundägare räkna med. Det hör till. Som sagt det är inte längden på promenaden som är viktig för mina hundar utan innehållet.

Lite så känner jag också.
Vissa dagar tar vi oss inte ens 2 km, för att det är mycket som luktar, vi tränar apportering eller något annat och då är hon i regel mer trött än om vi varit ute och gått milen.

Lite så känner jag också.
Vissa dagar tar vi oss inte ens 2 km, för att det är mycket som luktar, vi tränar apportering eller något annat och då är hon i regel mer trött än om vi varit ute och gått milen.

OK, då vet jag:)
Frågan var ju egentligen mer riktad till vilka som låter sina hund gå på löpband , för jag ville veta hur vanligt det är i Sverige.

Ni skriver bara hur ni är emot att gå på löpband, så dom svaren är inte så intressanta egentligen:)

Jag har på senare tid låtit min hund gå på löpband , dagar då jag inte orkar /hinner/vädret är hemskt, så ställer jag henne på löpbandet 20-30 minuter, så har hon fått en mils promenad:)
SÅ himla smidigt, har haft löpbandet i flera år, men provade först för ett tag sen, och hunden älskar det=D

Enda chansen jag har att få det lugnt och stillsamt är ju om Vovve är trött i huvudet. Trötta ut henne fysiskt är omöjligt.

Nu äger jag inget löpband, och kommer inte köpa något heller, men 30 minuters jogg på ett sådant skulle inte göra vare sig till eller ifrån. Då är en kortis promenad på 15 minuter enormt mycket mer givande för henne fysiskt och mentalt.

Liknelse:
Jag och fröken Lillfjoll var ute och fjällvandrade, vi gick kanske 2-3 mil om dagen i en vecka, största delen av tiden var hon lös och sprang därför lätt dubbelt så långt som jag gick. Hon var inte det minsta trött. På kvällarna ville hon dra iväg på egna bus, bada i bäckarna, osv. Väl hemma var hon inte påverkad en millimeter.

Att enbart tillfredställa hennes rörelsebehov skulle innebära att hon fick springa på det sabla bandet 14 timmar i sträck.

Mina grabbar är väldigt vaktiga och rädda om sin matte; vilket är helt i sin ordning. Här får man både morra och skälla om man anser att det behövs. ;)

Lat mig "rephrase" mitt uttalande. Jag ser till att mina rottisar far lara sig att inte vakta annat an nar jag sager att det ar okay. Morra hindrar jag ingen fran, men da de vet att jag har koll pa situationen behover de inte kanna att de maste varna nagon med ett morr utan kan lita pa att jag skoter allt laskigt tills jag sager att jag behover hjalp.;) Skaller gor de anda nastan aldrig ... jag har bara hort min 10 manaders skalla 9 ganger sa det ar ingen vi ens funderar over.

Fast inte har val nagon foreslagit att ett lopband ska vara det alenast saliggorande? Det ar ett utmarkt KOMPLIMENT till vanliga promenader. Om det ar svart for hunden att motionera och halla muskelmassan for att det ar for kallt, varmt, mycket salt pa vagen, eller vad det nu kan vara kan 20-30 minuter pa lopbandet vara bra for att gora av med lite 'excess' energi tills man kan kora vanliga promenader igen.

Jag vill inte behöva be mina vovvar att vakta, de förstår själva vad som behövs. Sen följer de min sinnesstämning; är jag lugn så är det lugnt. Så gör vi, men alla sätt är bra utom de dåliga. :D

Fast inte har val nagon foreslagit att ett lopband ska vara det alenast saliggorande? Det ar ett utmarkt KOMPLIMENT till vanliga promenader. Om det ar svart for hunden att motionera och halla muskelmassan for att det ar for kallt, varmt, mycket salt pa vagen, eller vad det nu kan vara kan 20-30 minuter pa lopbandet vara bra for att gora av med lite 'excess' energi tills man kan kora vanliga promenader igen.

Precis. 15 minuter rastning OCH springa 30 minuter på löpbandet tex.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2