Någon mer som låter hund gå på löpband?

framtidens93

Trådstartare
Jag har på senare tid låtit min hund gå på löpband , dagar då jag inte orkar /hinner/vädret är hemskt, så ställer jag henne på löpbandet 20-30 minuter, så har hon fått en mils promenad:)
SÅ himla smidigt, har haft löpbandet i flera år, men provade först för ett tag sen, och hunden älskar det=D

Sv: Någon mer som låter hund gå på löpband?

Nja, jag vet inte…
För min del skulle det nog inte vara ett alternativ. Jag skulle hellre ta en kortare tur ute, och sen köra mer hjärngympa inomhus. Eller ta en vilodag och köra lite hårdare dagen därpå.
Dåligt väder är inte något större problem för oss, hunden älskar regn och snö, och jag har bra kläder att använda.

Att jag själv inte orkar känns, för mig personligen då, inte som en anledning att låta hunden gå på löpband regelbundet. Det känns som en enformig och ganska tråkig träning som jag inte tror att min hund skulle uppskatta.

Är tveksam till det där. Har ju förstått att CM gillar det där och att i USA promeneras många hundar inte alls..så ja..där ser jag nyttan, men annars är jag tveksam.

Får man inte bara en hund med en jäkla ork och ingen hjärnstimulans?

Jag väljer nog att göra som AraSeli....kortare promenix om det tar emot tokmycket och kompenserar det med hjärngympa inomhus. Har dessutom valt ras efter vad jag vet att jag orkar/vill så jag inte ska behöva ta till nödlösningar.

Tycker det låter som en bra idé faktiskt :). Så länge det inte är övervägande löpbandsmotion utan att det är bara en nödlösning. Tror också att det kan vara ett bra komplement till många aktiva hundar som kräver mycket motion. Sen kan man ju aktivera hjärnan på dem med såklart, men ja, jag är absolut för om det passar hunden:)

Ja, jag tycker det är toppen:)

Är ju absolut inget jag skulle göra regelbundet, men sådanna där dagar när man verkligen inte orkar gå ut i pissregnet:)

Då ställer jag min hund på löpbandet numera, och då är hon motionerad och nöjd efteråt:)

NÄ, fy för usa-cm stilen, där verkar många hundar få all sin motion på löpband, måste bli himla enformigt för hunden.

Min hund får gå någon dag då och då och tycker då att det är roligt:)

Jag skulle inte köpa ett löpband för hundens skull men om jag råkade ha ett tillgängligt hade jag nog kunnat låta min ena hund springa på det ibland, om hon skulle tycka att det är roligt. Misstänker att aussien skulle kunna gilla det och att ridgebacken skulle totalvägra ;)
Inte som enda träning såklart, men som komplement.

har funderat på att låta han testa, nu har vi inget men kommer ju ut begagnat lite nu och då, min hatar att vara ute när det är kallt och snöigt oavsett hur mycket kläder man tar på han så fryser han då det är riktigt kallt, vore ett bra komplement till då man går ut för att rasta han

Använder rullband när vädret ställer till det.
Ja, jag är lat och bekväm.
Ja, jag använder bandet själv då också.
Hundarna gillar det. Eller, två av tre gillar det, och nummer tre går sina fyra steg och får en godis och är nöjd med det.
Ser det som bättre att de rör på sig på bandet än att de inte får den motionen alls. Är ju trevligare att vara ute i friska luften, men vädret är svårt att påverka. Och ja, allt går med rätt kläder och att åka iväg till lämplig motionsplats osv. Men då är vi tillbaka på att ja, jag är lat och bekväm. Cirkelresonemang :D

Senast ändrad:

Vad kul att fler använder löpband!
Tänk att jag haft det i flera år, men inte kommit på tanken tidigare!
Är ju hur smidigt som helst:)

Är tveksam till det där. Har ju förstått att CM gillar det där och att i USA promeneras många hundar inte alls..så ja..där ser jag nyttan, men annars är jag tveksam.

<snip>

Sjalv har jag inget emot att ga ut i regn eller sno ... daremot ar det aldeles for varmt langa perioder for en rottis att ordentligt motionera har i stora delar av USA ... jag har inget lopband, men det vore toppen att ha ett inne i luftkonditioneringen sa jag inte riskerar varmeslag pa hundarna.

Jag är övertygad om att tibben resonerar som jag, att det verkar rubbat att gå och gå utan att komma någonstans. Han hade nog blåvägrat efter de två första minuterna.
Mina tidigare hundar hade nog kunnat tränas till det, men de hade garanterat valt en riktig promenad om de fått välja.

Vi går ju oavsett väder och vind, men vissa dagar så går vi inte tills skogen (beror oftast på dåligt väder eller dåligt underlag) och då skulle nog min yngsta hund uppskatta ett löpband. Hon tycker jag går för långsamt (hon har helst rejält powerwalktempo) och hon skulle nog gladeligen vilja sträcka ut i snabbtrav för att få väck lite energi dom gånger det inte blivit någon lösmotion :) Har skämtat ibland och sagt hon skulle behöva ett hamsterhjul ;)

Har lovat att introducera henne för min cykel i vår, när gruset är sopat - jag tror hon kommer älska det. Bara jag som får dåligt samvete för den andra hunden som inte är lika snabb i steget och säkert inte är lika sugen på cykelmotion och vet inte om hon fungerar med cykelkorg :nailbiting: hon får i så fall vara hemma.

Sjalv har jag inget emot att ga ut i regn eller sno ... daremot ar det aldeles for varmt langa perioder for en rottis att ordentligt motionera har i stora delar av USA ... jag har inget lopband, men det vore toppen att ha ett inne i luftkonditioneringen sa jag inte riskerar varmeslag pa hundarna.

DET kan jag förstå. Då är ju liksom alternativen...noll. Hunden ska ju inte behöva lida för att få sin motion :)

men jag skulle inte byta bort utomhusmotion för att jag inte ville lida ;)

Innan vi sålde vårt löpband så använde vi det på hunden under dom dagarna sambon jobbade länge och min kropp inte orkade mer för dagen. (Lider av kronisk smärta i händer, knä och rygg. Är kroppen sliten efter en dags jobb och kallt ute, så funkar det inte. :()

Hunden tyckte det var helt okej, dock är det ett komplement till promenader. Nu på hans äldre dagar har han inte behov av två mils promenader och min kropp funkar med rätt medicinering, så vi har sålt löpbandet! :)

Den har vintern hade ett lopband inte varit helt fel.
En dag med -40, snalblast och 20cm sno + 2 cm is + 40 cm sno (inte en overdrift, faktiska matningar!) gar val an men nu har vi haft sant har vader I over en manad och det var inte mycket roligare innan dess heller.
Jag ar kand som the crazy dog lady som ar ute oavsett vader men ibland far tom jag nog, sa innerligt less nu.

Annars ar det samma visa som hastflicka, pa somrarna blir det ackligt varmt. Nattetid blir man uppaten av mygg.
Bade hunden och jag tappar kondis pa sommaren vilket ar lite bakvant mot de flesta.

rubbat att gå och gå utan att komma någonstans.
Menar det. Man vill ju stanna o nosa i dikena ibland också, följa nån intressant doft, bada i en vattenpöl, hitta en fin pinne, morra på nån skum gubbe, leka tafatt med kompisen.

Här föredrar vi utomhusmotion i naturen.

Ja för oss är promenaderna så mycket mer än motion. Att ersätta med löpband hade inte alls varit samma sak.

Tror att mina hellre väljer en 5 minutare ute än 30 min på ett löpband.

Ja för oss är promenaderna så mycket mer än motion. Att ersätta med löpband hade inte alls varit samma sak.

Tror att mina hellre väljer en 5 minutare ute än 30 min på ett löpband.

Ok, min får både en 10 minutare ute och sen motion på löpbandet de dagarna:d

Menar det. Man vill ju stanna o nosa i dikena ibland också, följa nån intressant doft, bada i en vattenpöl, hitta en fin pinne, morra på nån skum gubbe, leka tafatt med kompisen.

Här föredrar vi utomhusmotion i naturen.

Jo fast det får min ju alla andra dagar!
Jag pratar inte om att ersätta promenader med löpband, utan at vissa dagar låta hunden MOTIONERA på löpbandet+ kortare rastningar , istället för bara rastningar den dagen.

Jag föredrar också motion i skogen, vi går långpromenader i skogen de allra flesta dagar:)
Sen är det dom där dagarna man kommer hem helt slut från jobbet, något kör ihop sig och vädret är piss, då passar det utmärkt att låta hunden få springa av sig på löpbandet istället för att vila hela kvällen.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2