Någon mer som får vara uppe medan åskan drar över...?

Frukten

Trådstartare
Vi har haft extrema åskväder här i Östergötland sen ett par dagar tillbaka och för min ena hund innebär åska = döden ungefär :cool:. Han är tyvärr extremt ljudkänslig så det är ju inte så konstigt.

Eftersom hundarna inte sover med oss i sovrummet så lever han om som fan tills matte vaknar upp och fattar vad som pågår. Då är det bara att snabbt hoppa upp, dra på sig morgonrocken och sen vänta. Eller sova på soffan med de små liven. Hur har ni det när det åskar, speciellt nätter? Ni med åskrädda hundar, vad gör ni? Finns det något som kan hjälpa, t ex lugnande tabletter?

Tips emottages varmt! :bow:

Sv: Någon mer som får vara uppe medan åskan drar över...?

Jag vet inte om min erfarenhet kan hjälpa dig.
För länge sedan hade jag en BC som med åren blev extremt skrämd av åska, man fick lägga sig på rygg o placera hunden ovanpå sig själv o hålla om.
Hjärtat skenade o han skakade som i kramper.

Nuvarande vovve, en berger blir lite berörd när det mullrar o smäller rakt ovanför, då söker han närhet o lägger sig i mina knäveck, med huvudet placerat över mina ben, så gör han iofs annars oxå, men jag har noterat att det händer till 100 % när det smäller.

Här hemma får hundarna vara var de vill, utom på bord o bänkar o när de ombeds gå ner från soffa säng.

mvh

Min gamling har blivit lite rädd för åskan på gamla dar. Inte så han blir skräckslagen, men lite obehagligt tycker han att det är. Han blir lite extra kelig när det är påväg in, och när det är rakt ovanför oss så vill han ligga inne i badrummet. Fast vi har precis samma typ av fönster där som i resten av lägenheten (takfönster)? Har hört om flera hundar som trivs bäst i badrummet när det låter, bl a en bekants extremt skotträdda golden tillbringar nyårsafton där.

Jag tror inte att lugnande tabletter är någon idé, det tar nog så lång tid innan det verkar så ovädret hinner dra förbi. Tveksamt om det är ok att ge i förebyggande syfte, det är ju svårt att säga exakt var det kommer smälla. Däremot har jag hört att det finns DAP i sprayform? Alltså lugnande feromoner. Kanske det kunde vara något?

Det verkar vara vanligt bland äldre hundar ?!

Min 7-åring har aldrig någonsin noterat åska ens utan snarkat på som vanligt, tills häromdagen då hon av någon anledning tyckte det var obehagligt. Likaså inatt när vi hade åska, så blev hon orolig igen.

Här sover hunden som en gris o berörs inte alls medan jag ligger vaken ;)

Ja jisses, vilket väder vi har haft! Hela vår gård stod under vatten i natt när vi vaknade, galet så stora mängder vatten :eek:

Men till frågan. Ingen av mina hundar bryr sig, tack och lov. Camaro är visserligen lite ljudberörd men åska tycks inte vara någon fara.

Jag tänker dock att det kanske är värt att prova med en sån CD som många tränar med inför nyår osv? Ska väl vara alla möjliga slags ljud på dem.

Har haft åskrädd hundar förr, var inte mycket som hjälpte men det lugnade ofta att ha musik på och att själv vara lugn. Den senaste, en schäferblandis kunde komma och klättra på mig timmar innan ovädret kom, han visste precis. Sista nyåret jag hade honom firade vi ensamma hemma med valpis och hade filmmaraton. Jag var rädd att hans rädsla skulle smitta valpis men då jag satt stilla hela kvällen med skakande schäfer på golvet vid mina fötter så reagerade valpis inte alls.
Idag är "valpis" 5år och inte det minsta åsk/skottberörd.

Har fyra hundar nu och ingen av dem bryr sig det minsta.
I förrgår hade vi extremt åskoväder och en timme innan det kom in satt Troja och stirrade på mig. Flyttade på sig lite och återgick sen att stirra. La sig bredvid mig och tokstirrade på mig. Tyckte hennes beteende var ganska märkligt men nu i efterhand misstänker jag att hon helt enkelt kände att nåt var på gång och försökte på sitt sätt tala om det för tröga matte:D
När det väl började kurade hon ihop sig bredvid mig, suckade och somnade:love:

För länge sedan hade jag en BC som med åren blev extremt skrämd av åska, man fick lägga sig på rygg o placera hunden ovanpå sig själv o hålla om.
Hjärtat skenade o han skakade som i kramper.

Det här tyckte jag var himla fint, blev rörd. Hemskt förstås att hunden blev så rädd.

Min hund bryr sig inte alls (än så länge?). Men hur kommer det sig att hundar som inte varit åskrädda innan blir det på äldre dar?

Focus gillar inte åska. Lite åska är okey, men inte när rutorna skallrar. Det enda man kan göra är att ta upp honom i sängen eller soffan och skeda med honom. Då passar man som matte minsann ;)

Jag tror inte att det är någon fara. Igår jobbade vi så svårt att säga men katterna bryr sig inte och hunden verkar inte bry sig om ljud annars. Och inga tecken på stress när vi kom hem.

Jag tänker dock att det kanske är värt att prova med en sån CD som många tränar med inför nyår osv? Ska väl vara alla möjliga slags ljud på dem.

Vet vad det är för skiva du menar men det känns inte så aktuellt för en 9-åring som antagligen "sjunger på sista versen" så att säga... tyvärr. Jag vill att hans sista tid ska vara så stressfri som möjligt.

Vi hade en blandras som var rädd för skott/smällare. Ringde till veterinär och fick recept på lugnande till nyåren, kan ju vara värt att ringa och fråga.

Han trivdes bäst i källaren, där låg han och katten (som inte heller gillade raketer) i knät och skakade. Hände aldrig annars att de delade knä med varandra.

Han blir lite extra kelig när det är påväg in, och när det är rakt ovanför oss så vill han ligga inne i badrummet. Fast vi har precis samma typ av fönster där som i resten av lägenheten (takfönster)? Har hört om flera hundar som trivs bäst i badrummet när det låter, bl a en bekants extremt skotträdda golden tillbringar nyårsafton där.

Min ena hund ligger också helst i badrummet när det åskar (eller under nyår), tror det är mer ljudisolerat där? Vi har inga fönster heller, det hjälper nog en del! Annars ligger hon mellan soffan och soffbordet, med huvudet så långt in under bordet som möjligt och helst på mina fötter.
Hon vill helst bara vara nära, men inte för nära.
Det vi kan göra hemma för att underlätta för henne är hög volym på tv/musik, stängda fönster och neddragna persienner. Då hör hon inte åskan lika högt och ser inte blixtarna.

Islandshunden är hysteriskt rädd. Värst är det när vi är i husvagnen, hemma kan man spela musik som dränker det värsta smällandet. Han är över huvud taget rädd för smällar, skott, skrammel och andra höga ljud, meshunden.

Dvärgpudlarna bryr sig inte ett skvatt om oljud av någon sort.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075
Övr. Hund Vi har en King Charles Cavaliertjej som nyss fyllt 7 månader. Sen hon kom hem till oss har hon varit duktig på att sova hela nätterna...
Svar
13
· Visningar
6 948
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 625
Senast: mackan
·
Småbarn Ja, fan vad bra jag mår, det är inte klokt! Ni är väl några stycken som följt mina trådar dels om M och dels om Arvids gnällighet...
Svar
19
· Visningar
1 424
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka