Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

doglover

Trådstartare
Min son har en j*vla aptit. Han kan ligga och bli ammad i en timme och sedan smälla i sig upp till 330 ml ersättning.
Mindre än 2 timmar senare är det samma sak igen.
Min sambos mamma fick köpa ersättning för lite större bebisar (från 4 månader) när han var i ungefär samma ålder som vår son är nu (2 månader) pga samma orsak. Vet ingen exakt ålder, men det var iallafall tidigare än vad som är rekommenderat. Min sambo var mkt stor när han föddes. Vår son ligger över det normala i kurvan.
Ska till BVC i slutet av månaden och då är han ca 11 v gammal och ska då fråga ifall om man kan börja lite smått med ersättningen för större bebisar som min sambo fick göra. Så att han blir mätt då.
Han var 61 cm och ca 7 kg tung sist vi kollade.
Nån mer som har gjort samma sak?
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Min är visserligen 4 månader men jag tyckte att han fick sämre mättnadskänsla när vi bytte ersättning till ersättning från 4 mån.
Jag vet inte om det har ngt med det att göra men det är ju färreskopor man sätter i , fast då borde det ju vara mer näring i dessa portioner.

Ja, iallafall kan han äta 2 flaskor efter varann med ersättning & han ser inte alls ut som en michelingubbe så jag antar att han behöver det.
Idag ska han få äta riktig mat för första gången!lite mosad potatis:)
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Jodå, här är en storätare till, han äter enormt mycket och ganska ofta. I morse small han i sig 150 ml efter amningen, nån timma senare 150 till....


syrrans barn var likadana, växte och åt nåt groteskt, lillkillen hennes fick börja med majsvälling vid två månaders ålder.....
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Vi ammar ofta, 2 timmar är lääänge mellan amningarna här (men då ger jag iof inte ersättning).
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Jodå, här är en storätare till, han äter enormt mycket och ganska ofta. I morse small han i sig 150 ml efter amningen, nån timma senare 150 till....


syrrans barn var likadana, växte och åt nåt groteskt, lillkillen hennes fick börja med majsvälling vid två månaders ålder.....

150 ml är alldeles för lite för Loke. säg 150-180 ml till så är det nog för honom.
det är runt 2 veckor kvar tills vi ska till bvc och då är det ca 5 v kvar tills han blir 4 månader. då kan jag väl höra med dom om man kan börja med något annat också vid sidan om?
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Vi ammar ofta, 2 timmar är lääänge mellan amningarna här (men då ger jag iof inte ersättning).

ger honom mat så fort han visar att han vill ha det och det kan bli ofta. ersättning får han på kvällen, natten och tidigt på morgonen. sen om vi har besök eller om vi är borta nånstans så får han ersättning med. annars är det bröstmjölk, som han inte blir så mätt på. det duger en stund sen vill han ha igen.
han är en väldigt hungrig pojke.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Saga är nog en storätare för sin ålder.
Hon är 2½ vecka och äter lätt 120-150 ml varannan timme. Ibland sover hon ju längre, men i regel har det blivit varannan timme..

Hon är iofs en stor bebis, vägde förra tisdagen 4970 g.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Ja, jag tänkte på det när jag skrivit klart, att det min äter är ganska lite i jämförelse..... Han är verkligen stor din pojke!


Men det borde inte vara nån fara att börja lite tidigare, fråga kan man ju göra iallafall.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Jösses, min bebis äter hur lite som helst jämfört med era :D. Hon är 2 månader och äter bara 60-100 ml per mål, och dessutom sällan (3 timmar emellan dagtid och 8 timmar nattetid). Ändå följer hon kurvan bra, hur är det möjligt :crazy:
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

annars är det bröstmjölk, som han inte blir så mätt på. det duger en stund sen vill han ha igen.
han är en väldigt hungrig pojke.

Det är inte så konstigt att han vill amma ofta. Det betyder inte att han inte blir mätt på bröstmjölk, utan att bröstmjölken är oerhört lättsmält. En liten bebismage som är full med bröstmjölk kan vara tom igen efter så kort tid som 20 minuter. Mjölkersättningen är betydligt mer svårspjälkad och tar mycket längre tid för kroppen att ta upp. Det kräver mer energi av barnet, som blir tröttare och som då ofta upplevs som mättare och nöjdare.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

oj jisses!
Nova på 5 månader äter 220 ml var tredje timme, utan att ammas!
Då e hon rätt billig i drift alltså=)

tillägg: Jag bytte babysemp till babyplus när Nova va 3 månader gammal.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Jösses, min bebis äter hur lite som helst jämfört med era :D. Hon är 2 månader och äter bara 60-100 ml per mål, och dessutom sällan (3 timmar emellan dagtid och 8 timmar nattetid). Ändå följer hon kurvan bra, hur är det möjligt :crazy:

Som min Emil då, han är 1 månad och äter var 3-4 timme dygnet runt och då ca 90 ml ersättning per mål. Han går upp väldig tbra i vikt på det och är mätt & belåten. Så det verkar variera väldigt mkt hur mkt & ofta bebisar äter. :)
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

*KL*

Man undrar ju hur så mycket mat kan få plats i en liten bebismage. :)

Min bebis, som bara får ersättning, äter runt 150-160 ml i genomsnitt, 6-7 gånger per dag. Hon är 3 månader.

Om ersättningen från 4 månader mättar mer beror väl lite från märke till märke också. Den jag använder skall enda skillnaden vara att den från 4 månader innehåller mer järn.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Det är inte så konstigt att han vill amma ofta. Det betyder inte att han inte blir mätt på bröstmjölk, utan att bröstmjölken är oerhört lättsmält. En liten bebismage som är full med bröstmjölk kan vara tom igen efter så kort tid som 20 minuter. Mjölkersättningen är betydligt mer svårspjälkad och tar mycket längre tid för kroppen att ta upp. Det kräver mer energi av barnet, som blir tröttare och som då ofta upplevs som mättare och nöjdare.

Jag ammar inte, utan pumpar istället varje dag, mest för att Saga är lite lat och jag blir stressad av amningen när det inte fungerar på studs. Men vi ser till att hon får ett nattamål med endast bröstmjölk och då sover hon som bäst. Hon blir avdäckad i 4-6 timmar..

Dessvärre är detta målet ett mål jag sparat på hela dagen, dvs pumpat mååånga gånger för att få ut 140 ml. Så det kommer inte gå så länge till..
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Lite OT.

Hur många är det som helammar, som delvis ammar och som bara ger ersättning här ? Och hur gamla är era barn ?
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Lite OT.

Hur många är det som helammar, som delvis ammar och som bara ger ersättning här ? Och hur gamla är era barn ?

Jag ammar på kvartstid kanske man kan säga, men inte för att jag vill utan för att jag inte har någon mjölk. Resten får hon ersättning.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Bara ersättning, han är 4 mån nu, men ätit ersättning ca 3 mån.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Jag ammar på deltid. Han får amma till varje mål, och han håller på en halvtimma ungefär, sedan vill han inte mer. Han får ersättning efter om han inte blir mätt, vilket är i stort sätt efter varje amningstillfälle. Min lilla kille är 10 veckor.
 
Sv: Någon mer här med bebis som har enorm aptit?

Jag ammar nästan bara, men hon får ersättning kanske en gång varje/varannan vecka om jag är iväg en längre stund utan henne.
Och nu har hon precis börjat få majskrokar och så, så helammad är hon ju inte. Men hon åt till 98% (:rofl:) genom att amma, fram tills hon var iaf 4 månader. Helt helammad första månaden, sen fick hon ersättning ngt gång.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 570
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 670
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 492
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp