Någon mer än jag som bor med en Tysk?

Timsetim

Trådstartare
Är lite nyfiken på om det finns någon mer som delar lya med en Tysk Jaktterrier! :) Jag är lite nyfiken på hur era hundar är. Får ni också höjda ögonbryn och kommentarer som "usch är inte den väldigt skarp" eller "är inte dom osociala"? Måste erkänna att när man hör fd ägare av tyskar berätta om sina hundar så är det mycket som inte stämmer in på vår tysk. :smirk: Han älskar närhet, gosar gärna in sig mellan oss i soffan. Till sin stora förtret så får han inte sova i sängen, men tar varje chans han kan att hoppa upp. :) Det sas när min sambo hämtade honom att det inte finns någon vaktinstinkt i en tysk, men nog vaktar han alltid. Han älskar människor. Vill hälsa på alla som går förbi och förstår inte varför inte de blir lika glada som han när han hoppar och vill hälsa! :D Han är full av energi och älskar att vara i skogen och jaga! Visst kan man bli trött på hans evinnerliga energi men när han tittar på en och lägger huvudet på sned så kan man inte annat än att tycka om honom! :love:

/Timsetim :)

Jag delar också hem med en tysk! Fast en dobermann och ingen jaktterrier. Jag fick höra samma som du om min hund och hon har visat alla att hon inte alls är så som alla trott!

Min store bror har haft mindre uppfödning av tysk terrier.

Min erarenhet är terrier tempramentet personifierat!!! Envisa som synden alltså. Uppfattar dem även som skarpa och osociala.

Nu har han konverterat till Kline Munstlender. Berodde nog mest på att han ville ha fågelhund i stället för terrier.

Då har vi kanske tur som fått tag i ett undantag?? Visst är han envis, men när man säger till på skarpen så lyder han. Hans glada humör tar ibland överhand och då kan det vara svårt att få kontakt. :D Eller så har helt enkelt min sambo lyckats i sin uppfostran??!! :)

/Timsetim :)

Vi har en tysk jaktterrier. Han muckar aldrig, men ställer ALLTID upp om någon annan muckar. Dessutom har han en på/av knapp :D Han har antingen full fart eller så sover han... Han har sina sociala stunder när han gärna liger i husses knä och blir kliad på magen, men andra gånger ligger han hellre i sin säng och trynar. Vaktig är han bara när det är skjutet för honom. Då får ofta husse gå fram eftersom han låter illa, dock biter han inte (fast det vet ju inte folk som inte känner honom) :smirk: På det hela taget är han en ganska trevlig prick som desstom funkar bra hemma även när våra tikar löper. :bow:

Sv: Någon mer än jag som bor med en Tysk?

Vi ska hämta vår tysk om 2 v. Är väldigt spänd, tycker det ska bli kul. Har också fått mångas synpunkter på hur "hårda" dessa hundar är.
De syftar då på uppfödarens hundar som smiter och dessutom inte är särskilt sociala då de är riktiga hundgårdshundar.....
Jag tror hunden formas efter sitt hemförhållande ( oftast )

Vad har ni för erfarenhet, hur är hunden mot andra människor, barn?
Önskar gärna råd och tips!!!

MVH/ :bump:

Sv: Någon mer än jag som bor med en Tysk?

Jag bor ju med en "halv", nästa hund blir dessutom Tysk.

Mixie är hälften border terrier också, de ville få fram en bra kortdrivande hund, något mjukare och inte fullt så bytesmedveten som tyskarna ofta är. Och jag måste säga att de lyckades väldigt bra, alla syskon funkar super som jakthundar, dessutom är de lugnare överlag än tyskarna.

Men visst är det så, att folk tycker man är halvtokig som ska ha en till krokodil, men hundar som förstår mer får man leta efter. Jag är terriermänniska och fågelhunden fick tvungen bli tysk, annars hade jag väl knäckt henne ;)

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 711
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 464
Senast: stintans
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka