Fm18
Trådstartare
Ja precis! Tog faktiskt ett sådant prov i tisdags som kom tillbaka negativt.De kan även få klåda om de har PPID. Min gubbe hade det, men det tog flera år innan han fick sin diagnos
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis! Tog faktiskt ett sådant prov i tisdags som kom tillbaka negativt.De kan även få klåda om de har PPID. Min gubbe hade det, men det tog flera år innan han fick sin diagnos
Hovproblem och utslag på kroppen.Får man fråga vilka problem du upplevde eller var det också hovbölder?
Hej!
Tänkte höra om det finns någon härinne med en torvkänslig/allergisk häst?
Verkar tyvärr inte vara lika vanligt som spånallergi eller om det ens finns?
Börjar nämligen fundera på om min häst kan vara känslig/allergisk mot just torv.
Berätta gärna era erfarenheter
Jag har ingen erfarenhet av torvkänsliga hästar, men jag själv tål inte torv. Jag fick utslag på huden när det dåvarande stallet hade torv som strömedel. På vintern begränsades mina besvär till att vara svart snor, men på sommaren blev den exponerade huden (armar, hals, ansikte) röd och "het" vid kontakt med torven. (På samma sätt som med nickel.) Hästen fick ju fullt med torv i pälsen när den inte hade täcke, så det var svårt att undvika kontakt med torven för mig.
Jag får exakt samma symptom när jag badar i humusrika tjärnar och vattendrag, tex Klarälven. Måste duscha direkt efter badet för att inte få utslag över hela kroppen. Torv består ju av humus/förna som pressats ner i mossar. Jag har haft dessa problem sedan jag var barn, liksom de andra kontaktallergierna jag har.
Har varit med om mögelsporer i torv. Och vissa hästar är känsligare för det än andra.För några år sedan bäddade jag i min ligghall med torv och halm och tog då rätt mycket torv. En av mina fyra hästar började hosta kraftigt, ingen av de andra reagerade.
Jag blev lite orolig och hävde ut allt igen det året var det tack och lov ingen halmbrist. La in ny bädd med mindre torv, halm från samma parti och hostan kom inte tillbaka så jag antar att det var torven hästen reagerade på.
Om jag hade vattnat rejält kanske det hade löst sig ändå men jag chansade inte utan bäddade om. Kommer inte ihåg om det vara skillnad på de torvbalarna jag använde men det kan det ha varit