Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Allergisk på vilket sätt då?Hej!
Tänkte höra om det finns någon härinne med en torvkänslig/allergisk häst?
Verkar tyvärr inte vara lika vanligt som spånallergi eller om det ens finns?
Börjar nämligen fundera på om min häst kan vara känslig/allergisk mot just torv.
Berätta gärna era erfarenheter
Min häst får utslag/ blir bubblig på den sidan som hon sover på. Ingen hosta eller liknande.Allergisk på vilket sätt då?
Jag upplever att det kan vara stor skillnad på torv och torv, den balen jag öppnade nu var supertorr och väldigt smulig? Kändes inte alls som torv brukar kännas utan extremt torr
www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/byggnader/torv-ett-bra-alternativ-nar-halmen-tryter/
Torv, som ju bildas av vitmossa, är olika mycket nerbruten, humifierad. När vi använder den som strö ska den vara ganska ljus och humifieringsgraden bör vara två till tre. Om humifieringsgraden är högre, fyra till sex, är torven svartare, oftast dammigare och passar bäst till energitorv. Då torv ska använda som strö bör den inte vara dammig, vilket den blir om vattenhalten är för låg. Om vattenhalten är ca 50 % fungerar det bra, då varken dammar eller fryser torven.
Jag antar att sommarens extrema värme även kan ha påverkat torv som stått lagrad kanske?
För några år sedan bäddade jag i min ligghall med torv och halm och tog då rätt mycket torv. En av mina fyra hästar började hosta kraftigt, ingen av de andra reagerade.Faktiskt upplevt samma sak, det kanske kan ha något med saken att göra!
För några år sedan bäddade jag i min ligghall med torv och halm och tog då rätt mycket torv. En av mina fyra hästar började hosta kraftigt, ingen av de andra reagerade.
Jag blev lite orolig och hävde ut allt igen det året var det tack och lov ingen halmbrist. La in ny bädd med mindre torv, halm från samma parti och hostan kom inte tillbaka så jag antar att det var torven hästen reagerade på.
Om jag hade vattnat rejält kanske det hade löst sig ändå men jag chansade inte utan bäddade om. Kommer inte ihåg om det vara skillnad på de torvbalarna jag använde men det kan det ha varit
Min gammeltant (gick bort -96), fick klåda när jag skulle prova med torv i hennes box. Fick ta ut allt och lägga in fin halm i stället. Det tålde hon, fast hon var en hosthäst.Låter som det kan ha varit torven då, min häst hostar dock inte utan är mer bubblig på magen och låret som nuddar torven. Inget på andra sidan...
Det låter ju liknande det min häst har, blir att slänga ut alltMin gammeltant (gick bort -96), fick klåda när jag skulle prova med torv i hennes box. Fick ta ut allt och lägga in fin halm i stället. Det tålde hon, fast hon var en hosthäst.
Aha, då verkar det som att torv kan ge "biverkningar" ändå!Min (+ 2 andra jag känner till) fick hovbölder när de stod på torv
Fast det lär vara en slump. Torv ger ju inte hovbölder per se. Torv är snarare en bra miljö för hästars hovar.Min (+ 2 andra jag känner till) fick hovbölder när de stod på torv
"Alla" påstår det, men jag och minst två andra hästägare är inte överens. Alla tre har testat flera gånger då det inte lät rimligt, och hästarna fick hovbölder vid alla försök. Alla tre hästar är ytterst separata, vi hästägare har börjat pratat om detta långt efter det hade hänt var och en.Fast det lär vara en slump. Torv ger ju inte hovbölder per se. Torv är snarare en bra miljö för hästars hovar.
Fast det är ändå en slump. Inte något som är en generell sanning. Min ena häst tål inte baljväxter men det är just en slump att hon inte gör det. Det gör inte baljväxter till något dåligt foder för hästar generellt."Alla" påstår det, men jag och minst två andra hästägare är inte överens. Alla tre har testat flera gånger då det inte lät rimligt, och hästarna fick hovbölder vid alla försök. Alla tre hästar är ytterst separata, vi hästägare har börjat pratat om detta långt efter det hade hänt var och en.
Det har jag inte påstått, men torv är inte så bra för alla hästar, som många vill få fram. Bara det.Fast det är ändå en slump. Inte något som är en generell sanning. Min ena häst tål inte baljväxter men det är just en slump att hon inte gör det. Det gör inte baljväxter till något dåligt foder för hästar generellt.
Får man fråga vilka problem du upplevde eller var det också hovbölder?Jag har också upplevt problem med torv.
Det är ju samma symptom som min tant får av torven just nu...Min gammelman (gick bort 2012), tålde inte spån. Av det fick han klåda
De kan även få klåda om de har PPID. Min gubbe hade det, men det tog flera år innan han fick sin diagnosDet är ju samma symptom som min tant får av torven just nu...