Någon med opererad KS häst?

Lillan86

Trådstartare
Fick hem min häst efter 6 månaders tillridning/försäljning med en planka till rygg och Hovledsinflammation båda fram. Hon skulle säljas men gick ej genom besiktningen. Anledning till att hon skulle säljas är för att jag inte fixat henne. Hon är känslig och tappar man själv balansen lite så tappar hon all bärighet o balans o "flackar" iväg. Varit bråkig i ridningen, går från att ha handbromsen i till att gasa iväg och dra ner huvudet. Men visa dagar gå jätte fint förutom då man själv kommer ur balans då. Dock har hon ju funkat väldigt bra när olika tränare och beridare har ridit, bråkat lite i början men snart gett med sig då de varit tuffare än mig. Jag var inne på klinik ca två månader innan jag lämna henne hos beridaren och leta igenom henne men hon var helt Ua. Men antagligen beror detta på att hon inte var helt igång hos mig.

Nu har vi iaf tagit plåtar på ryggen och hittat två tornutskott som ligger emot varandra. Detta är antagligen problemet. Då hon har blivit behandlad med Shock Wave tre ggr och har mjuknat väldigt fint i ryggen förutom området där tornutskotten sitter. Det lutar alltså till att det blir en Op och tänkte kolla om det finns någon som har någon erfarenhet?
Och hur era hästar yttra sig i symtom? Liknar det mina?
Har kollat runt i trådarna som fanns men dom var rätt gamla.
:)

Jag vet en häst som opererades tidigt för täta tornutskott. Tror det var i förebyggande syfte den ooererades.

Den fungerar felfritt idag och tävlar hoppning 110-120.

Inte dirkt likt din situation men.. jaja :)

Okej tack :) jag har förstått att dom oftast blir helt ok efter op.

Jag är så spänd på om problemet i ridningen beror helt på ryggen eller inte. Tänk om jag får en "ny" häst efter operationen liksom. :)

Fick hem min häst efter 6 månaders tillridning/försäljning med en planka till rygg och Hovledsinflammation båda fram. Hon skulle säljas men gick ej genom besiktningen. Anledning till att hon skulle säljas är för att jag inte fixat henne. Hon är känslig och tappar man själv balansen lite så tappar hon all bärighet o balans o "flackar" iväg. Varit bråkig i ridningen, går från att ha handbromsen i till att gasa iväg och dra ner huvudet. Men visa dagar gå jätte fint förutom då man själv kommer ur balans då. Dock har hon ju funkat väldigt bra när olika tränare och beridare har ridit, bråkat lite i början men snart gett med sig då de varit tuffare än mig. Jag var inne på klinik ca två månader innan jag lämna henne hos beridaren och leta igenom henne men hon var helt Ua. Men antagligen beror detta på att hon inte var helt igång hos mig.

Nu har vi iaf tagit plåtar på ryggen och hittat två tornutskott som ligger emot varandra. Detta är antagligen problemet. Då hon har blivit behandlad med Shock Wave tre ggr och har mjuknat väldigt fint i ryggen förutom området där tornutskotten sitter. Det lutar alltså till att det blir en Op och tänkte kolla om det finns någon som har någon erfarenhet?
Och hur era hästar yttra sig i symtom? Liknar det mina?
Har kollat runt i trådarna som fanns men dom var rätt gamla.
:)

Min ena häst är op för KS på Strömsholm, hela ryggen var mer eller mindre tät så dom gick in mellan 8 kotor.
Vi hade problem med det mesta i ridningen, gick helst med handbroms i, försökte man pressa fram henne gick hon på bakbenen. Svårt med sidvärtsrörelser, ryggning, förvänd galopp, ökningar, svänga vänster osv.. Op gick bra och hon var bättre efteråt även om hon inte betedde sig som hon "borde".
Har nu hittat fel på SI-leden + en disk i ryggen som är fel, har antagligen mer skit som vi inte hittat. Så svårt att veta vilka sympton som hör ihop med KS.

Min är också opererad på strömsholm, 8 ställen. Precis som daisy var det en del problem med ridningen. SNäll så länge man inte hade några krav, men rätt bråkig annars, satte inte muskler som han skulle och svår att få lösgjord. Op gick bra, nu går han 130 utan problem och funkar fint i ridniningen. Tar fortfarande lite tid innan han mjuk i kroppen, men det är väl sån han är. Är rätt noggrann med att han blir behandlad av et med jämna mellanrum så funkar det fint.

Jätte intressant att höra!
Låter väldigt likt min tjej. Så länge man bara "åker" med går det bra, men ändå svår att få önskvärd form. Så fort man börjar kräva börjar tjabblet.. Låter posetivt att din går 130 nu :) blev alltså en väldigt lyckad op :)

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka