Någon med matsedel för hund med dålig lever?

Norrlänning

Trådstartare
Är det någon som vill dela med sej av lite recept på mat som man lagar själv till hund med dåliga levervärden?

Då den färdiga maten är så dyr tänkte jag försöka laga till det själv.

Jag vet vad som är bra för hunden men vill ha tips hur mycket av varje ingrediens men bör ha.

Hunden väger nära på 30 kilo...

Hittade en sida där det fanns på ungefär:
600 -700 gram ris
200-300 gram kycklig
sen tillkom vitaminer och mineraler

Detta va alltså en dags giva om jag förstod rätt.

Nån som vet, eller som bara kan ge mej lite tips övrigt för en hund med detta problem...

Aldrig haft sjuk hund förr:crazy:

Sv: Någon med matsedel för hund med dålig lever?

Hej ! Jag har gett en känslig hund kyckling som vi lagar i ugnen.
Till detta ger vi ibland ex ris och lite grönsaker. Ex lite lite avacado i bland.

Vi alternerar med hemlagad lax tex. Vi ger vitaminer och mineraler etc i vatten eller på mat beror på vilken sort vi tar.

Att tillsätta pHdjurkalk i vattnet eller på maten kan underlätta för att hålla bra pHvärde och det kan balansera och förbättra för hundens hälsa. Vi har börjat med detta nu.

Nån gång går vi in med torrfoder periodvis då risbaserad (eller ev med majs) med anka eller kalkon eller kyckling ej andra tillsatser förutom mineraler etc så klart alltså. Men det behövs inte och har man leverproblemen att tänka på så kan man kanske skippa det.

På leverkänslig katt kör vi hemlagad mat det funkar klart bäst
kyckling då alternativt lite lax då och då samt mineraler vitaminer pHdjurkalken etc och hon mår bra nu.

Vi har en collieblandning och veterinären har sagt oss att det kan va så med deras magar ex att de är lite känsliga.

Vi tar hjälp för att kolla om djuren behöver nåt tillsatt i maten vid ev brister och problem etc av djurhomeopat eller djurkinesiolog.

Som kurer vid behov vid sjukdom och skador etc kör vi också med homeopati och eller kinesiologi. Vi tar en check förebyggande hos ex djurhomeopat. Är det kris kan de göra hembesök tex.
Vår egen veterinär är ex homeopat och akupunktör.(vi har just flyttat till Frankrike det är mer vanligt där med den kombinationen ex ) Lycka till CarinaMargret.:love::):d

Ups! Känslig mage och problem med levern är väl ändå två mycket olika problem.

Till TS Vad säger din veterinär? I det här fallet (och andra sjuksomsfall) är det min mycket fasta uppfattning att all behandling diskuteras med behandlande veterinär. Här handlar det dessutom om en sjukdom som kräver diet. Att då börja "laborera" själv kan både bli dyrare och ödestigert.

Tack för svar:)

Vet dock inte om det är riktigt samma problem vi har då jag INTE skulle ge fisk till min hund.

Hönskött är dock helt ok.

Men jag fick tips av dej ändå som jag kan använda så tack tack:)

Jag laborerar inte själv alls.

Det jag är ute efter är om någon annan på detta forum har en hund med dålig lever och vill dela med sej av deras matsedel.
Då får man lättare koll på vad som behövs och man kan lätt räkna ut om det blir nå speciellt billigare än att köpa diet fodret

Jag har en lista med vad han ska äta men inte riktigt hur det ska va fördelat på portioner.

Tänkte bara som så om det helst ska vara kyckling,ris grönsaker varje dag eller om det funka med grönsaker en dag och kyckling en annan kokta ägg nästa...typ...

Jag ska tillbaka om två månader för att se hur levern har klarat sej med kosten och rimadylen...

OK - då förstår jag. Inte illa ment.

Jag kan inte se annat än att du måste RÄKNA på en foderstat. Hur mycket protein per dag etc. Även om hunden har diet ska det ju vara en fullvärdig kost. Tror nog att du bör ge av alla ämnen varje dag obs nu menar jag näringsämnen inte av allt den får lov att äta. Protein-kolhydrater och fett men i lämpliga mängder beroende på hur dieten ska se ut. Den biten har väl då veterinären talat om för dig eller?

Hundar med nedsatt leverfunktion bör normalt äta en proteinreducerad kost.
Proteinet ska vara av lättsmält animalisk sort.

Även fettkällan är viktig.
Inte vilken olja som helst är lämplig.

Vilka råd har du fått på din lista?
Har du inte fått några riktlinjer om varje råvaras mängd?

Svarar både pigan och rose:)

Skriver av min lilla lapp jag fick.

Utfodra med högvärdigt protein och lättsmälta kolhydrater för att skona levern.

Bra med: hönskött, keso, ägg (kokt), mjölk, ris, potatis och kokta grönsaker.

Undvik: Fett, inälvsmat (inkl lever) och fisk.

Viktigt med vila (vet inte om det hörde ihop med levern eller hans ryggont)

Ge gärna små portioner, ofta (4 - 6 målom dan).

Ge extra tillskott av druvsocker, vitaminer, mineraler.

Enklast är att ge ett färdigt dietfoder tex R ......

Inga mängder då på hans portioner.
Om jag inte minns fel så sa vet att det större delen skulle innehålla ris och grönsakerna, minst kött (om jag nu inte tänk på människan:o)

Räkna foderstat har jag bara gjort på häst:D

Fett måste hunden ha.
Men inte vegetabiliskt fett.
Utan fett kan den inte ta upp de livsviktiga fettlösliga vitaminerna.

Lever brukar normalt ingå i "leverdieter", fast ingen större mängd.
Undrar varför den ej får ingå i din hunds diet.

De proteinråvaror du fått är ganska järnfattiga.
Bäst vore nog att basera kosten på ägg. Men inte enbart, utan även ex fågel eller lamm.
Förstår inte varför du ska ge mjölkprodukter.
Inte ens en frisk hund klarar av större mängd laktos.
Keso är dessutom ganska salt.
Bättre är då att ge kesella.

Undvik alla baljväxter (majs, ärtor, bönor m fl).
Koka ex morot och lite broccoli.

Riset (eller ev potatisen) ska vara välkokt. Riset dubbel tid i dubbel mängd vatten.
Grötris är mest lättsmält.
Potatis ska vara näst intill sönderkokt.

Bra att dela upp måltiderna på flera ggr/dag.

Var sparsam med druvsocker.
Ges bara om du märker att energin är mycket låg.
Risken för blodsockerfall är annars stor.

Ett komplett vitamin- och mineraltillskott är ett måste.
Tänk bara på att de ofta har för låg kalciumhalt för att täcka en hemlagad kost.
Därför behövs även benmjöl.

Jag har den inte här, men jag tror att det finns ett recept i hundmatboken.

Hej va bra svar du fått nu vi har som sagt en katt som haft/ har lever problem och vi kör kyckling ibland kalkon hon tål fågel bäst.

Vi tycker att hemlagat funkar bäst för henne.

För hunden som då ej har exakt samma problem men ändå rätt lika kost så märks också skillnad med hemlagat. Att fisk kan va kneptigt det stämmer nog vi tar bara lax rätt sällan och missen smakar bara lite men vill inte ha det flera dar på raken tex.

Jag själv reagerar också om jag äter lax flera dar i rad har själv känslig lever bla.

En grej jag har hört av foderaffär är att man bör fundera över det här med antibiotika att det tillsätts vid uppfödning av kyckling. Hon menade det och köpte då kalkon och anka istället. Man vet inte vad man ska tro riktigt men vår katt har ätit kyckling kost i flera år nu och mår mycket bättre av det. Hunden mår också bättre av kyckling än annan mat.

CarinaMargret :):):)

Mariatistel har ingått i homeopatkurer vi kört för levern också.CarinaMargret.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka