Någon med krubba på golvet?

Sv: Någon med krubba på golvet?

jag kan väl tycka att om pållen haft den i 1,5-2,5 år så har den väl tjänat sitt pris rätt bra eller? Köp en ny likadan? ;)
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Den är helt överlägsen! Tål all misshandel i världen utan att gå sönder och de är superlätta att hålla rent. Inget fastnar så man behöver bara spola ur den. Jag brukar diska den någon gång i veckan, annars spola ur den varje dag.



I mitt stall valde vi att ta bort alla krubbor för att det helt enkelt är smidigare med dessa. Vi gör iordning kvällsmaten i dem direkt och krubborna står utanför boxarna tills det är kvällsfodring. Då behöver man bara sparka in krubborna, blir inga hinkar att skölja ur och inget stök.
Men framförallt så var det att vi har mycket tävlingshästar och utan väggfasta krubbor minskar risken för doping eftersom varje häst har sin egen krubba oavsett om man byter box och sen så diskas ju krubban flera gånger i veckan med diskmedel. Lättare att hålla rent än en väggfast krubba. Jättesmidigt!!!


Jag har en löstagbar krubba som sitter fast i två handtag i väggen. Bara att göra iordning fodret och så hängs krubban in i boxen när det är dags, den sitter så till att man inte ens behöver öppna boxdörren. Hade en sån där svart gummibalja på golvet ett tag men det tog min häst mindre än en vecka att ha sönder den + att jag inte gillar att hon asar runt med den i boxen, den blir skitig och nerbajsad + att hon kan sparka ut fodret. Fasta krubbor har jag aldrig förstått vitsen med, det är bara jobbiga att göra rent. Jag kommer sannolikt aldrig att ha nån annan lösning än den jag har nu.

såna här handtag: http://www.beslagdesign.se/produkter/26/1258/knoppar-handtag/handtag-ovrig-metall/handtag-1690/

sån här krubba, den har dessutom ett bra handtag:
https://www.grene.com/shop/action/p..._-1682G-7497G-64618_135+liter+Ok+Plast+nr+113
 
Senast ändrad:
Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag kör också transportkrubba då det är så enkelt att göra rent den! Fastmonterade krubbor är alldeles för svåra att hålla rena..
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Smart med handtagen som hållare!! Det ska jag komma ihåg om jag någonsin skaffar eget stall!! :D
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Smart med handtagen som hållare!! Det ska jag komma ihåg om jag någonsin skaffar eget stall!! :D

kan inte ta åt mig äran, fick detta tips av någon, kan varit här på Buke. Men det är jättesmidigt och inga vassa kanter när man inte har krubban i. Jag har två krubbor ibland (ena till lusern) och så är det bara att ta bort den ena när den inte behövs.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är på jakt efter en lång gjord till min Röösli med korta stroppar. "Idealet" vore som en tixerant fast utan gummidelen undertill...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: Gavi
·
Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 510
Senast: Trissa
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 110
Senast: Boerperd
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp