Någon med krubba på golvet?

Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag är kanske jättetrött nu, men jag förstod inte problemet med krubban i länken?
Jag har en sån om jag fodrar i boxen, det funkar bra. Ibland är den uppochner och jag kan se att han strösslat boxen med maten, men då får han skylla sig själv känner jag..
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Det känns inte helt okej om hästen ätit sig igenom gummit :p Antingen är det 1.5 eller 2.5 år han haft den. Okej att han är glupsk men nu kommer små snören fram man får dra väck. Så den behöver ju ändå bytas ut.

Dessutom är den helt hopplös att göra ren, så jag funderade på om det fanns fler modeller, kanske i lite annat med glatt material som vanliga krubbor mer brukar vara i :)

Jag har sett en fyrkantig modell men den var inköpt utomlands någonstans som ägaren inte ens mindes. Den gillade jag! Stadig och i bättre material att hålla rent.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag har denna

860400_1.jpg


och den är sjukt bra!! Hårdplast. Det är samma som i vanliga krubbor och jättelätt att rengöra.

Alla i stallet har dessa och de har hållt i de 6 år vi är inne på nu. Min häst står i sin nattetid och sparkar boll med den. Det är fullt av broddmärken i den men den ha rinte gett vika en millimeter. De är överlägsna! Fodrar all kraft på golvet. Kan verkligen rekommendera dessa. Ute i hagarna har vi dem i bildäck och de sitter som en smäck i dem.

Beteskrubba heter den. Googla och du finner den :) Hööks har en liknande men den tycker jag inte är lika bra. Den är smalare och djupare så den är inte lika stabil. Men har hållt lika bra.

Jag har haft min stående i bildäck nattetid även inne. :) Funkat super.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag har en sån här

7751-aaac987001c248a695ab9e1f577b882d.jpg


Finns lock till. Varför får hästen inte välta den? Jag brukar hitta den upp och nervänd och tilltrampad men det är bara att buckla tillbaks den.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag har en sådan som Monte men högre kant.

Lägg lusernpellets i botten så lämnar han mat å den går inte sönder ;):mad::p:p
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Två av mina hästar välter sina krubbor av princip verkar det som. Och går det inte med bara mulens hjälp så tar de till frambenen och så far krubban all världens väg. Så de får numera äta på golvet. Annars hamnar maten gärna i halmen och då äter de inte upp allt. Så jag sopar rent och så lägger jag maten på golvet då äter de upp i alla fall. De två andra har "fint" bordsskick och äter prydligt ur baljan på golvet
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag har en sådan här fast från City Gross: http://www.horze.se/Horze-Zofty-foderkrubba/50513,sv_SE,pd.html

Min häst krubbiter på plastkrubbor så därför har jag monterat ner den väggfasta. Jag tycker dessa är mkt smidiga, de är mjuka och de kan vara kvar i boxen under natten så att kvällspersonal slipper stå och vänta tills hästen ätit. De tar heller inte så mkt golvyta och jag hittar dem i regel inklämda i boxhörnet dagen efter. Då jag inte har hästen hemma är hink inte ett alternativ, jag vill att det ska vara enkelt för folk att fodra och då är det bara för dem att slänga in mjuka krubban och lämna. Trasiga hinkar innebär skaderisk, den här blir inte vass även om hon skulle ha sönder den. Materialet är heller inte lika "gnagvänligt" som i din variant.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

*delvis kl*

Han puttar alltid runt den ganska hårdhänt för att komma åt det han spiller och då vill jag helst att den ska hålla sig på "fötter" (:D) och inte flyga all världens väg, därför har jag bara kollat snabbt på de lätta. Han får väldigt kladdig mat (linfrökaka, betfor och linfröolja) och står på torv så om den inte håller sig i sitt hörn (vilket den gör 99 gånger av 100) så blir den väldigt grisig. Lämnar den också över natten och ska man städa den på morgonen innan han får sin frukost (får bara lite betfor o havre och sedan grovfoder ute) så hinner det bli tornado i boxen :o

Därav vill jag gärna hitta en som står hyfsat bra och ändå är lätt att göra ren :) Nuvarande står sjukt bra (är tung liksom) men är väldigt svår att få ren och när dessutom bottnen verkar ätits upp av pålle så funderar jag på att hitta någon annan istället för att bara köpa samma igen.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Du skulle kunna ha två stycken krubbor. Den jag visade bild på finns ju med lock så det går bra att blanda i den direkt. Sen byter du bara krubba på morgonen.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag har en vanlig vattenhink fast i en hake på väggen till min ena shettis, han slaffsar en del men försöker inte välta hinken utan äter snällt ur hink som krubba.
Den andra shettisen är för våldsam så han har en vanlig krubba på väggen. Till honom funkade det inte att ge på golvet då han välter ut maten och sedan blir han sur för maten försvinner ner i torven och då kan han inte äta den.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Jag har testat att blanda direkt i denna, det är inte så kul :-D 100 g betfor är täcker liksom inte ens bottnen. Dessutom går den inte plats vid min våg och jag väger först betfor och sedan vatten som det är nu i en liten hink vilket är väldigt smidigt. Men tack ändå för tipset! Ofta man inte tänker på sådana enkla saker.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

den nominous visade har jag inte, men har haft sånna i ett stall jag jobbade i. hade de till fölen och ngn av de stora klunsarna ^_^, de är lätta att diska, håller super bra och är inte så lätt välta även om de inte väger lika mycket som den grova du har(2st 7 månaders föl i samma box = mycket lek med allt som går att få tag på :p).
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Om han puttar runt den borde du ju ha en med högre kanter? Då spills det ju mindre.

Jag har två stycken. På så vis behöver folk inte gå in i boxen och ta fram krubban efter kvällsfodringen när det är morgon. Jag ställer ner hinkarna i plastbunken och personalen häller över från hink till bunke och sen in med bunken - klart. Jag blandar inte direkt i bunken eftersom jag inte vill att min hästs mat äts upp av nån glupsk kompis i stallgången där vi förvarar dagsgivorna.
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Han puttar undan krubban när den är tom bara, spillet fixar han genom att äta med öppen mun rakt upp i luften :D Maten stannar annars bra i krubban tills den är slut :)

Har eget stall så behöver inte fixa med hinkar annat än att jag blötlägger betfor 2 ggr/dag och sedan rör ihop med havre när det ges, därför passar liten, enskild hink till blötläggningen av minimängden mat bra :)
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

Veterinärs rekommendation när han hade hosta och känns bäst att fortsätta med det :-)
 
Sv: Någon med krubba på golvet?

En sån verkar ju grym! Smidigt att hålla rent också!

Den är helt överlägsen! Tål all misshandel i världen utan att gå sönder och de är superlätta att hålla rent. Inget fastnar så man behöver bara spola ur den. Jag brukar diska den någon gång i veckan, annars spola ur den varje dag.

Nyfiken på varför du inte vill ha en vägghängd krubba?

I mitt stall valde vi att ta bort alla krubbor för att det helt enkelt är smidigare med dessa. Vi gör iordning kvällsmaten i dem direkt och krubborna står utanför boxarna tills det är kvällsfodring. Då behöver man bara sparka in krubborna, blir inga hinkar att skölja ur och inget stök.
Men framförallt så var det att vi har mycket tävlingshästar och utan väggfasta krubbor minskar risken för doping eftersom varje häst har sin egen krubba oavsett om man byter box och sen så diskas ju krubban flera gånger i veckan med diskmedel. Lättare att hålla rent än en väggfast krubba. Jättesmidigt!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är på jakt efter en lång gjord till min Röösli med korta stroppar. "Idealet" vore som en tixerant fast utan gummidelen undertill...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: Gavi
·
Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 510
Senast: Trissa
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 110
Senast: Boerperd
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp