Någon med buköppnad häst? Kolik/förstoppning

Lillan86

Trådstartare
Fick hem min tjej i onsdags efter att hon fem dagar tidigare fick genomgå en akut operation pga förstoppning i tunntarmen.

Tänkte höra om det finns någon här som fått göra en sådan Op på sin häst? Hur har det gått för er?

Eftervården lyder; 4 veckors boxvila, promenad två ggr dag 10 min som ska ökas 5-10 varje vecka.
4 veckor i sjukhage 5*5 m. Sen lite större hage 2 veckor och sedan typ normal ridning. (inte riktigt men nästan)

Ska ringa i morgon och fråga lite igen, men tänkte kolla om någon har lite svar redan nu (Det är nog lite sen kom jag på nu:angel:).. kul att höra från någon som vet och har varit i samma situation :)

Hon står nu på 5 kg hö, ger 4 ggr dagen. Det står inget i skötselråden om att jag ska höja..?

när vi hämtade henne ville hon inte åka hem och krånglade vid lastning, väl hemma upptäckte vi att en sutur hade gått upp och det droppade ut sårvätska. jag blev självklart skit nervös och ringde men det var ingen fara utan jag skulle bara försöka massera ut mer om det ville komma. Men undrar nu om jag ska tvätta det eller inte? Och med vad?

Övrigt ser såret väldigt fint ut och svullnaden har gått ner massor. Innan såg det ut som hon hade värsta juver inflammationen som gick ända fram till "sadelgjordsläget" och var ca 1/5 dm "högt" på båda sidor.

Är lite orolig över themp som blir lite högre vissa kvällar.. Men ändå så kanske det är normalt efter ett sådant här stort ingrep. Idag var det uppe på 37,8 (hade 37 mitt på dagen) när jag fodra, såg trött ut men hon åt och drack iaf.. men man blir ju så jääääkla nervös!

Jaja nog skrivet! Hoppas på att det finns någon som kan dela med sig :laugh:

Sv: Någon med buköppnad häst? Kolik/förstoppning

Ingen...?

Sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp, det värsta är att jag kan inte gå ut för jag har bara sändning på mobilen i ett fönster i huset och ute noll... Har skit tråkigt :cool:

Det viktigaste är att hästen hela tiden äter och att den kissar och bajsar som normalt. Temperaturen ska inte vara över 38,5. Jättebra att du tempar morgon och kväll.
Om såret ser smutsigt ut med massor av intorkad sårvätska så kan du försiktigt torka rent med lite klorhexidin. Var försiktig precis där suturerna sitter och torka inte för hårt så att säga. Tror inte du behöver bekymra dig över infektion i såret, när det är 5 dagar sen hästen blev opererad. Det är de 3-5 första dagarna efter op som är kritiska, och har hästen klarat sig igenom det så är prognosen god.

Lycka till!

Min ponny stod på box i 7 eller 8 veckor och det var helt ärligt ett jävla helvete men så var han ett as också :p Vi hade vårat sto inne med honom för att han skulle sluta hänga med hovarna över boxkanten högst upp och försöka klättra ut. Han var speciell, ja. Han fick en liten infektion i såret när hemma-vet. försökte ta stygnen men inte klarade det (helt ärligt klandrar jag inte den stackaren...) så vi åkte in direkt och han stod över en helg men det blev bra efter det, klinik-vet. sa att han inte fick komma tillbaka mer för han hade kostat för mycket då... :angel:

Men, allt som har med skötselråd och sådant att göra - fråga veterinären säger jag. Även om folk menar väl och bara vill vara schyssta är det nog bäst, många har ju olika idéer och det kan variera sig från veterinär till veterinär. Min ponny fick äta typ 2 kg första dagarna och sen 5 ett par dagar och så fick jag öka lite varje dag, typ en tuss, verkligen inte mycket. Det kan ju säkert variera från häst till häst och kolikfall till kolikfall.

Jag hade en väldigt enkel och logisk rehab-plan, gjorde rent såret varje dag tills det slutade vara äckligt och så hade vi fixomull över för att det inte skulle komma in massor av smuts i onödan. Promenerade varje dag x2 först 1 minut sen 2,3,4,5,6....... upp till 45 minuter vilket var riktigt träligt och han gick bara skulle bitas hela tiden. Han roade sig dessutom med att hoppa ner i varje jävla vattenpöl han såg på promenaderna samt att försöka rymma ur boxen vareviga dag.

Han klarade sig jävligt bra, tror inte man gör något annat med det humöret :p Sen blev han pensionär men fick tyvärr kolik igen och då var han ändå 23 så det kändes rätt taskigt att låta honom gå igenom allt det där igen så han fick somna in, men då hade han vart glad "åldring" och levt lyxliv i 6 år efter operationen :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 912
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 317
Senast: malumbub
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka