Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar .Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder hösilage då jag är novis på området .. Jag har följande frågor:
1. Mina 2 kusar äter ca 10 kg hö/dag tillsammans inne i stallet (middagen ute tänkte jag ge hö eftersom de delar hage med hästar som inte ska äta hösilage). Ska jag räkna med att dom ska äta 10 kg hösilage då eller ska jag räkna med "fukt-vikten" och ge mera av hösilaget?
2. Hur lång tid har man på sig från att man öppnat balen tills det blir dåligt?
3. Finns det någon ökad fångrisk med detta foder?
4. Jag har hört så många olika benämningar t.ex hösilage, silage, torrt ensilage m.m. Vilket är det man använder till hästar?
5. Vaccinera mot botulism eller inte ?
6. En granne påstår att det är billigare än hö. Stämmer det?
Jag har även sett annonser om inplastat torrt hö. Är det någon som har erfarenhet av det? Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig med att räta ut alla mina frågetecken .
1. Mina 2 kusar äter ca 10 kg hö/dag tillsammans inne i stallet (middagen ute tänkte jag ge hö eftersom de delar hage med hästar som inte ska äta hösilage). Ska jag räkna med att dom ska äta 10 kg hösilage då eller ska jag räkna med "fukt-vikten" och ge mera av hösilaget?
2. Hur lång tid har man på sig från att man öppnat balen tills det blir dåligt?
3. Finns det någon ökad fångrisk med detta foder?
4. Jag har hört så många olika benämningar t.ex hösilage, silage, torrt ensilage m.m. Vilket är det man använder till hästar?
5. Vaccinera mot botulism eller inte ?
6. En granne påstår att det är billigare än hö. Stämmer det?
Jag har även sett annonser om inplastat torrt hö. Är det någon som har erfarenhet av det? Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig med att räta ut alla mina frågetecken .