Nafsiga hingsföl

P

peacepipe

Våra två hingsföl (nu 4 resp 2,5 månad) är nafsiga. Vi har konsekvent knäppt till dem på mulen och även mjukt vridig om mulen. Det brukar funka ibland. Det är lite svårt när man är ensam och skall lyfta och raspa hovarna för då kan man få sig ett nyp i baken. När man leder ut så vill de gärna ta tag och bita i grimskaftet och i boxen skava på trä.
Har haft funderingar på att lägga ut grenar i hagen så deras tuggbehov blir tillgodosett men det kanske bara uppmanar att gnaga mer.

Sv: Nafsiga hingsföl

när det inte räcker att "knäppa till" och "mjukt vrida" för ni helt enkelt se till att göra det så hårt att det funkar. Det låter hårt, ,men en rejäl smäll när de börjar testa har gjort att det aldrig har hänt mer, allafall hos oss. *hukar mig och skiter i vilket*
Att dalta med detta kan gå illa, tänk när de har vuxut sig stora och verkligen kan göra skada?
nej - skapa respekt redan nu, innan det är försent.

När de ska bita i grimskaften brukar det hjälpa att skaka till med grimskaftet och samtidig bestämt säga "NEJ!" - så lär de sig samtidigt vad nej betyder.
Att de biter i trät i boxen tycker jag inte direkt går att jämföra med att de nafsar på er. Många hästar gnager på trä - det gör de i naturen med - men det finns inget naturligt med att försöka på människor - det är deras nyfikenhet som måste visas bestämt att det inte är accepterat.

Nu har jag inte haft så unga unghästar ;) men på ettåring, tvååring och treåring har vi bara ignorerat, och sett till att de inte får tillfälle att tugga och greja på oss, det får de göra på varann.
Har erfarenheten att om man börjar smälla tillbaka blir det lätt till leken "kan jag bli så snabb att jag hinner bita innan hon hinner slå till mig?" och den leken vill iaf inte jag leka.

Var det ett stort problem skulle jag kanske ta en trasa med no-bite över rumpan vid raspning eller liknande, så att det blir ett omedelbart obehag när de biter.

Vet heller inte hur gamla de ska vara för att kunna ta till sig klickerträning, men om min tremånaders valp kan lära sig så borde man väl kunna klicka föl också. Är ganska snabbt gjort att lära dem att man får godis om man håller huvudet bortvänt :idea:

Nu har jag inte haft så unga unghästar ;) men på ettåring, tvååring och treåring har vi bara ignorerat, och sett till att de inte får tillfälle att tugga och greja på oss, det får de göra på varann.
Har erfarenheten att om man börjar smälla tillbaka blir det lätt till leken "kan jag bli så snabb att jag hinner bita innan hon hinner slå till mig?" och den leken vill iaf inte jag leka.

Var det ett stort problem skulle jag kanske ta en trasa med no-bite över rumpan vid raspning eller liknande, så att det blir ett omedelbart obehag när de biter.

Vet heller inte hur gamla de ska vara för att kunna ta till sig klickerträning, men om min tremånaders valp kan lära sig så borde man väl kunna klicka föl också. Är ganska snabbt gjort att lära dem att man får godis om man håller huvudet bortvänt :idea:

Möjligt att vissa får det problemet, men vi har som tur är sluppit det :)

Jag tycker dels att ni ska ta en rejäl smack på dom, låter hårt men är nödvändigt för ananrs kan det bli farligt senare.

Sen, ännu viktigare, så är mitt råd att fundera över helheten. Alltså dom hade ju inte hållit på att nafsa så här mycket, om dom hade bra respekt för er. Så varför har dom inte det får du fundera på, är det för att du låter dem ha dålig respekt i andra situationer också? är dom överhanterade? (dvs. massa gull när dom var små och inte nog med respekt) Har dom nafsat 'alltid' eller är det något nytt? Om det är något nytt, vad har ändrast förutom det? (osom kan vara samband)

Som sagt, den röda tråden här är respekt, i ALLA situationer, och om dom inte har bra respekt den övriga tiden ni umgås så kommer det vara svårare att råda bot på detta. Och tvärt om som tur är :)

Jag har haft mina två ungpojkar sen de var 6 och 7 mån gamla.
Är själv lite förvånad över att jag inte haft ngt som helst problem med att de nafsat...kan ju bero på deras personligheter eller att de tuggar tillräckligt på varann...men jag har inte tillåtit deras mular i närheten av mig ens på det minsta sätt, ibland kan ju hästar vilja gnida överläppen fram och tillbaka eller bara lägga mulen mot en. Jag har hållit dem kort med det, inte på ett aggressivt sätt utan bara sagt nej bestämt och bestämt fört undan huvudet.
Aldrig behövt klappa till dem.

eller så skötte förra ägaren det. Om mitt huvud minns rätt så brukar nafsandet komma tidigare än 6 månaders ålder

Det är lite svårt när man är ensam och skall lyfta och raspa hovarna för då kan man få sig ett nyp i baken.
Nej, nej, nej, nej, nej......inte raspa hovarna själv på föl om man verkligen inte vet vad man sysslar med = utbildad hovslagare med erfarenhet av föl. Innan fölet är 6 månader gammalt kan man ändra och förstöra massor för hästens framtida gångarter och benvinklar.

Kanske men de var inte speciellt hanterade.
Min förra unghäst hade jag från 4 mån, han var jobbigare med nafsande, men han var närgången på andra sätt oxå. Det har inte de här pojkarna varit. Kanske hör ihop.

Och eftersom dom itne var speciellt hanterade så hade dom kvar den naturliga respekten hästar har om dom inte blir över/fel hanterade :)
Så det hade nog ganksa mcyekt med det att göra, oftast så blir dom ju abra nafsiga för att man brister i att se till att respekten hålls kvar.
Skönt för dig dock att dom inte är jobbiga :)

Våra två hingsföl (nu 4 resp 2,5 månad) är nafsiga. Vi har konsekvent knäppt till dem på mulen och även mjukt vridig om mulen. Det brukar funka ibland. Det är lite svårt när man är ensam och skall lyfta och raspa hovarna för då kan man få sig ett nyp i baken. När man leder ut så vill de gärna ta tag och bita i grimskaftet och i boxen skava på trä.
Har haft funderingar på att lägga ut grenar i hagen så deras tuggbehov blir tillgodosett men det kanske bara uppmanar att gnaga mer.

Jag brukar när de är runt 1 år och de börjar visa dessa tendenser, har inte gjort det förut, att när de är påväg att öppna mun och ska till och bita, så tar jag tag i grimman och biter dem i näsvingen. De är känsliga där, och det ska kännas rejält. KAn lova er att detta är effektivt.

Man ger igen med samma mynt som de hade fått tillbaka i hagen. Mkt bra. Sedan måste man stå och kela och smeka dem i pannan och klappa om dem ända tills de börjar slicka sig om munnen samtn tugga med munnen. Efter detta kan man vara säker på att de lägger av med dessa dumheter.:grin:

Slå inte till dom, de gör bara att dom fortsätter. De blir en lek, lek tillbaka, klappa lätt på mulen flera gånger, lek tillbaka, då blir de inte alls lika roligt längre :)

det tycker jag faktiskt var ett konstigt svar. Man ska he en bra relation till sin häst - ja, men att leka så med dem kan få onda fäljder alltjämt de växer. De lär sig ju inte då att det är förbjudet att nafsa utan tror att det är ok.

Med så små ser man helt enkelt till att de inte får chansen att nypa en. Och raspa själv skulle jag absolut inte göra på föl under 6 mån. När du ska kratsa får du helt enkelt ha en medhjälpare eller sätta upp något intressant som en bitvänlig borste som hänger i ett grimskaft.

Att de tuggar på grimskaftet anser jag heller inte vara ett problem med så små föl, lirka bara ut det igen.
Lägg du ut grenar i hagen, det kliar i tänderna på dem så det är bra att de får gnaga av sig.

Och eftersom dom itne var speciellt hanterade så hade dom kvar den naturliga respekten hästar har om dom inte blir över/fel hanterade :)
Så det hade nog ganksa mcyekt med det att göra, oftast så blir dom ju abra nafsiga för att man brister i att se till att respekten hålls kvar.
Skönt för dig dock att dom inte är jobbiga :)

Min förra häst och de två jag har nu har ungefär samma hanteringsbakgrund...men uppförde/uppför sig väldigt olika ang detta. Deras personligheter i övrigt är oxå mkt olika.
Samtidigt var min förra min första unghingst så med honom fick jag lära mig det jag nu praktiserar på killarna.

Jo det är skönt, jag hoppas det håller i sig...

I USA där jag var på praktik fanns det en unghingst som var väldigt naffsig. Speciellt när man ledde honom i grimskaft. Då hade de häftstift i handen, och kom han nära och ville naffsa stack de honom på mulen. (De var inte så vassa att han fick blodiga sår)
Jag själv tycker inte om att slå mot hästar, speciellt i huvudet. Men på något sätt måste budskapet sjunka in.

Jag tycker faktiskt att det är rätt fruktansvärt. Ts föl är 2,5 resp. 4 MÅNADER gamla, d.v.s. bebisar. Det är helt enkelt inte rätt att bestraffa så små för att de nafsar, speciellt inte med häftstift och dyl. utan man får som den smartare parten se till att tillfället inte ges.
När de bli äldre är det en annan sak men nu är det nykläckta ungar vi pratar om.

Slå inte till dom, de gör bara att dom fortsätter. De blir en lek, lek tillbaka, klappa lätt på mulen flera gånger, lek tillbaka, då blir de inte alls lika roligt längre :)

Jag hade INTE lekt på det sättet med en hingst (inte med nån häst iofs) :crazy:
Vad tror du att hingsten gör när den är 1.70 hög och väger x antal 100 kg?
Jag vill inte "leka" med vår hingst. Han får absolut inte nafsa på människor. Leka av sig får han göra i hagen.

Med så små ser man helt enkelt till att de inte får chansen att nypa en

Håller med! Att vara snabb i tanken och försöka underminera möjligheten låter som det smartade alternativet. Och inte ge godis ur handen osv.
Och skulle olyckan vara framme och hästen faktiskt nafsar så får man markera direkt. Ofta kan det räcka med att vråla till ;) eller slå ut med armarna, hoppa högt upp eller liknande. Hästarna brukar tycka att ett sånt beteende är lite läskigt :angel: Ett slag mot huvudet hade jag undvikit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka