Naffsig ponny

F

Flipper-4-life

Min skötponny nafsas ibland. Det händer även att han Biter om han kommer åt och får även för sig att hålla kvar ibland men han gör det med öronen framåt ofta. Han gör det mycket mindre nu och när han har gjort det/gör det så säger jag nej bestämt(skriker inte och jag slår honom aldrig) och sen håller jag fram handen gång på på gång till honom och säger "bara lukta" och nafsar han igen säger jag nej igen och ibland knäpper jag med fingrarna åt honom och det lyssnar han bra på och sen håller jag fram handen tills han bara luktar och sen tar bort huvudet självmant och då berömmer jag honom jättemkt!! Det har funkat väldigt bra tycker jag, tror ni jag gör rätt eller ska ja göra på något annat sätt? tacksam för svar!

(ursäkta om texten är skriven lite konstigt ;P)

Sv: Naffsig ponny

Tja, funkar det för dig så är väl det bra.
Personligen så skulle jag aldrig släppa in en häst som bits inom min egen sfär. Då skulle jag flytta på den om den kom för nära helt enkelt. Innan den bits!

hej du gör NH va? o det innbär ju att göra samma sak tillbaka på hästen, hotar dne så hota emd att ex. bita tillbaka då, el bits dne så nyp dne.. helt enkelt funakr jätte bra på min häst ;)

Nu har jag inte läs några svar , om nån skulle skrivit det redan !

Eftersom han har öronen framåt , är det ju inte så att han gör det för att vara "elak" . Det är nog mest att han är "nyfiken" och vill testa hur bra ledare du egentligen är . Han ställer en fråga "kan jag lita på dej?" Du svarar "du kan lita på mej" genom att göra en irriterad gest , som att ruska på dej , slänga ut en arm eller bara "hugga" lite i luften med huvudet/tänderna om han nafsar eller biter . Du kan även bara spänna ögonen i honom , om han nu är känslig det vill säja ! Så att han försår att DU vet vad som är rätt och fel . Det är bra att du aldrig slår honom , eftersom du då bara visar att du är ranglåg . Detta pga att ju ranghögre än häst är , desto mindre anstränger den sej . De ranglåga hästarna slåss hela tiden om att bli ranghögre , medan de ranghöga bara behöver markera lite , för att de andra ska förstå . Att använda rösten behövs inte - det gör ju för det mesta inte hästarna :idea: . Att knäppa med fingrarna kan vara bra , bara du ser till att inte använda detta någon annan gång .
Du kan testa att hålla fram handen . I samma sekund som han nosar på den så drar du iväg den . På så sätt visar du att "det är bra så , det räcker !"

Ursäkta om det blev rörigt , men hoppas du förstår ! Fråga gärna !

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka