Näringsvärde i sent skördat hö

Willja

Trådstartare
Jag har ett hö att komplettera med då vi har skyhög kvot på silaget och jag har en proteinkänslig häst, men jag har inte någon analys på höet.

Jag vet att det är taget på vallar som är uppemot 20 år gamla, ej sådda eller gödslade de senaste åren i all fall. Höet är skördat i mitten av Juli ungefär.

Vad är det som förändras i gräset när det växer? Är det bara proteinnivåerna som sjuker eller sjunker även energin och övrigt näringsinnehåll?

Kan man tro att ett hö av detta slaget är i princip som halm eller vad tror ni? Något bättre kanske?

Det finns en del timotej och andra blommor och blad i höet, men det syns att det har växt ett tag.
 
Sv: Näringsvärde i sent skördat hö

Visst så har gödning och skötsel av vallarna betydelse för hur innehåller blir på höet. Men vad som har ännu större betydelse är i vilket stadie gräset är när det huggs. Om det har gått upp i frö och kanske till ock med fröat av sig så får det betydligt sämre värden än ett som inte gjort det. Tiden på året spelar heller inte direkt någon roll utan det är med hur vädret var vid skörden som avgör. Som exempel så har vår andra skörd slagen sent i september bättre värden än första skörden som är slagen innan midsommar.

Så att gissa på värden utan analys och på bara en en vag beskrivning är svårt för att inte säga omöjligt. Men ju längre ett gräs kommer i sin utveckling ju lägre blir proteininnehållet i förhållande till energin. När ett gräs har gått upp i frö och fröat så börjar det vissna och blir i princip halm om det får står kvar. Nästan allt näringsinnehåll försvinner och det blir gult och torrt.
 
Sv: Näringsvärde i sent skördat hö

Men det är alltså mest proteinnivån som förändras och kvoten blir lägre? I så fall är jag toknöjd med tanke på att hösilaget ligger på en kvot på 12...
Det har nog inte fröat av sig vad jag kan se. Timotejen är fortfarande som "en korv" så att säga även om bladen sitter ganska långt ner på strået och själva "blomman" är ganska stor. (Härligt att beskriva när man inte kan begreppen;-))

Höet är också relativt grönt tycker jag. Sen är det ifrån tre olika vallar så det skiljer sig åt lite.

Nu spelar det egentligen ingen större roll då han får det mest för att öka mängden grovfoder utan att ge mer av hösilaget, men det är intressant att veta tycker jag.
Jag ser ju när jag mockar att han blivit bättre i magen i alla fall vilket var det jag ville åt.
 
Sv: Näringsvärde i sent skördat hö

Det låter som om även ditt hö kan ha höga värden på din beskrivning. Men det är ju skönt om hästen fungerar på det.
 
Sv: Näringsvärde i sent skördat hö

Mitt råd är: En analys. Det är väldigt mycket som påverkar värdena i gräset. Väder, skördetidpunkt, gödning, marken, sammansättningen i gödningen och mycket mer. Gör en analys för 500 kr så slipper du gissa. Ännu bättre är att bara köpa analyserat hö/hösilage.
 
Sv: Näringsvärde i sent skördat hö

Jag har analys på huvudfodret vi ger och detta har jag bara för att kunna öka grovfodergivan så att hans mage inte kraschar igen pga det kraftiga hösilaget som han bara klarar 6 kg av. Han bör äta så mycket det bara går så en analys av detta skulle inte påverka foderstaten. Han får redan 8 kg av höet och magen håller vilket var det jag var ute efter. Därför gör jag ingen analys.

Jag vet redan att proteinet är mer än tillräckligt och MJ får han också så det räcker via det andra hösilaget, havre och olja m.m.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en vall (bästa vallen) på 1 ha kvar som vi inte hunnit få in pg.av strulande hårdpress som sinkade oss.........,dom andra 2 ha är...
Svar
15
· Visningar
2 419
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp