Näringsupptag till föl

SiZo

Trådstartare
Historien är som sådana att min kära mor har tagit föl på sitt sto. Hon gör så gott hon kan men litar inte riktigt på mina utfodringsråd. Hon vill nu se länkar på att hennes föl på 5 månader inte kan ta till sig fodret han får (förutom mjölk), för hon tycker inte han behöver mer protein. Medans jag då ser att den lille saken är 5 cm högre bak än fram, hans mor är insjunken bakom manken. Mao tydliga tecken på proteinbrist.

Men jag hittar själv inget matrial på detta?
Är det någon som har lust att hjälpa mig?

Båda är vid gott hull, fölis är faktiskt riktigt tjock, så det är inte så att hästarna ger jätte syn av att vara för lite utfodrade eller så. Men kan man "lite mer" så ser man det ju ändå.

Han äter ju rätt rejält av mammas grubbmat, soja och lusern. Och hon menar att det räcker i proteinväg till honom. Medans jag menar att hon måste fodra på märren mer för att hon i sin tur ska ha mer protein till fölis.


Gärna tips på andra länkar om det är något ni tycker är sådär ruskigt viktigt när det kommer till föl. Tyvärr lyssnar hon bara lite lagom på det jag säger.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Hm!
Var svårt att hitta något konkret faktiskt.

http://ridsport.ifokus.se/articles/4d715780b9cb46222106952b-hastens-naringsbehov

"OM ma har ett proteinrikt grovfoder så kan behovet överskridas utan att det påverkar hästen negativt. Däremot kan behovet inte underskridas under någon längre tid utan att det påverkar hästen negativt. Detta gäller främst avelshästar, växande unghästar och unga hästar i träning, men därmed inte sagt att vuxna hästar klarar sig bra med proteinunderskott."

http://hem.bredband.net/b255534/artiklarbehov.html
"Hästar som växer, är dräktiga eller producerar mjölk behöver extra protein och av en högre kvalitet. Ett vallfoder till dessa hästar bör vara av god kvalitet med högt proteininnehåll och kvot mellan protein och energi."

Säger ju dock kanske inte tillräckligt mycket, de bara påpekar att proteinbehovet är extra stort för avelsdjur och växande unghästar.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Foderstätt tagen från Göste Begtsson ABC Om Häster:
Levende vikt 600kg. Digivning:
Hö 6kg.
Havre 6kg.
Vetekli 1kg.
Sojamjöl 1kg.
Morotter 1kg.

KRAFFT.
Fölston Digivande:
Hö 8-9kg.
Grov 90 4-6kg.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Foderstätt tagen från Göste Begtsson ABC Om Häster:
Levende vikt 600kg. Digivning:
Hö 6kg.
Havre 6kg.
Vetekli 1kg.
Sojamjöl 1kg.
Morotter 1kg.

KRAFFT.
Fölston Digivande:
Hö 8-9kg.
Grov 90 4-6kg.
Helt galet :mad::crazy:
Fri tillgång på hö av bra kvalite är väl en bra grund för ett digivande sto, och utöver det kraftfoder som behövs.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Bengtsson´s foderstätt är val tilltagen, KRAFFT´S rätt så enkel.
Om KRAFFT täcker stoets närings behov vet jag inte, (dom ska vara foder experter).
Det total då är det samma....allså runt 16kg. eller 2% av hästens vikt.
Och det stämmer överens med Kentucky Equine Research:
Lactating mares require an estimated 3-4% of body weight during the first 2-3 months of lactation and this declines in a linear fashion to 2% body weight after 5 months.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Vad konstigt du stavar förresten. Är inte engelska ditt modersmål?
 
Sv: Näringsupptag till föl

Må hästerna bra av enbart grovfoder :bow:
I Arizona fick dom Alfalfa och ett par kg Triple Crown och moda bra.
Foderstäter är en "recomendation" om hästens
behov, man för arbete därifrån + -.
Bengtsson´s foderstät var utagen för dom svenska hästers förhållenda.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Jag vill fortfarande ha svar.

Anser du att digivande ston inte har något tuggbehov?

Vettiga hästmänniskor vet ju faktiskt att grovfoder ska utgöra största delen av foderstaten och OM det behövs extra mineraler osv så ger man kraftfoder utöver det. Men dom flesta hästar klarar sig bra på enbart grovfoder, om det har rätt värden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 293
Senast: FiVi
·
Hästvård Om du har dessa förutsättningarna, hur gör du då? Russföl 10 dagar gammal 5 grader varmt Hällregn och riktig råkyla var eviga dag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 479
Senast: Mary91
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 701
Senast: axel
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 593
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp