Näring i Hö

Skaune

Trådstartare
Hur mycket brukar näringsvädet skilja på hö som är slaget innan midsommar och sådant som är slaget i augusti?
Denna sommaren har ju regnat bort så det mesta hö man kommer att kunna hitta är slaget sent.
 
Jag har haft hö som haft 9gSRP/kg och hö som haft 92gSRP/kg...
 
Jag är aldeles nybörjare på detta med analys på foder och så, så jag måste erkänna att jag inte försåt så mycket av det du skriver. Kan du förklara? :bow:
 
gSRP är gram smältbart råprotein. Normalt vill man ha ca 40-50gSRP/kg foder för vanliga ridhästar.
 
Enkelt uttryckt - det kan diffa "hur mycket som helst" ;)

Jag har haft sen förstaskörd med bara runt 10 i protein och tidig förstaskörd + sen 2:a skörd (samma tid som sena 1:a skörden) där proteinet legat på mer än 100.

Det betyder att hann bonden ta en tidig förstaskörd på samma fält som det sen skördas en senare skörd på, kan näringsvärdet vara riktigt bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp