När vågar man släppa föl och sto på bete dygnet om ?

cusan

Trådstartare
Hjälp ! Fick mitt efterlängtade stoföl sjunde maj . Hon ser ut som en broiler - ardenner i kroppen och är pigg, busig och underbart fin såklart .

Jag Har fina beten och innehar ett dräktigt sto , samt en ettåring och dess mamma ( d - ponny ) hemma.

Nu är min fråga : kan jag släppa ut två veckors fölet med sto tillsammans med de andra som går på bete eller är det för kallt ? Eller tidigt att blanda dem ? De är alla hyggliga mot varandra .

Anledningen att jag vill våga släppa ut är att jag tycker stoet trots mycket kraftfoder och avmaskning börjar tunna ur för mycket , för fort . Fölet ser ut som Frank Andersson ...;).

Hur brukar ni göra egentligen ?
Hur mycket regn och kyla tål dom små ?
 
Jag har släppt ut alla mina när de varit dryga tre veckor, i ordentliga hagar med möjlighet till skydd. De föddes mellan 22 april och 31 maj.
 
Låter vettigt , har inget vindskydd men en rejäl dunge med mycket träd att gå under. Ska tillägga att jag planerar betäcka om på 30 dagar och vill undvika stressa stoet med ihopsläpp när hon e nydräktig ?

Har dock hagar så det räcker att låta dem gå skiljda åt om det är bäst ? Tycker lite synd om fölet, den hade nog haft kul med ettårstoet i samma storlek redan ..:)? Man blir velig av att fundera för mycket ...;)
 
Jag släppte ut mitt sto med föl till flocken (ca 15 individer, avelsston, föl & ungston upp till 3år) när fölet var ca 12h. Han var pigg och följde mamma bra. Jag tror att fölen bara mår bra av att gå med andra hästar och inte ensam med mamma för länge.
Märker du att det blir för kallt och att fölis ser frusen ut så ta in dem till natten :)
 
Mitt föl har varit ute alla nätter när det inte har regnat. Hon föddes 2 maj. Jag brukar försöka ha dem ute så mycket som möjligt, men det är viktigt att de har möjlighet att ligga och sova på en torr plats åtminstone den första månaden, tycker jag.
 
Vi har fölungarna bara med mamma tills dom är minst tre veckor gamla.. Dom behöver ofta vila mer och ha en lugnare tillvaro.
Att springa upp och ner med en flock efter sig är inget i vår "tidtabell"
Magsår kan dom ju skaffa sig ändå på andra sätt..

När vi sedan släpper dom med flocken så brukar dom vara kloss med mamma någon timme innan dom börjar spana in andra kompisar. Dom är helt enkelt mer "dagis-mogna"

Mammor kan vara ganska beskyddande vilket gör att en 3 dagars unge kan komma mellan två ston som bråkar. Äldre ungar är mer vettiga och håller sig undan okända ston eller trubbel.

Vi har travare. Ser ju att ponnysar och sånt är kanske mer tåliga då dom släpps ihop i stort sett efter födsel och går sen ute dygnet runt oavsett.

Vi kanske tramsar men vågar inte.. Vi har mammor här som skulle kunna spränga en Berlinmur med både tänder och fötter om nåt kom emellan. Kan liksom inte alls se henne gå sansat med en massa andra individer..nej.

AM
 
Vi har fölungarna bara med mamma tills dom är minst tre veckor gamla.. Dom behöver ofta vila mer och ha en lugnare tillvaro.
Att springa upp och ner med en flock efter sig är inget i vår "tidtabell"
Magsår kan dom ju skaffa sig ändå på andra sätt..

När vi sedan släpper dom med flocken så brukar dom vara kloss med mamma någon timme innan dom börjar spana in andra kompisar. Dom är helt enkelt mer "dagis-mogna"

Mammor kan vara ganska beskyddande vilket gör att en 3 dagars unge kan komma mellan två ston som bråkar. Äldre ungar är mer vettiga och håller sig undan okända ston eller trubbel.

Vi har travare. Ser ju att ponnysar och sånt är kanske mer tåliga då dom släpps ihop i stort sett efter födsel och går sen ute dygnet runt oavsett.

Vi kanske tramsar men vågar inte.. Vi har mammor här som skulle kunna spränga en Berlinmur med både tänder och fötter om nåt kom emellan. Kan liksom inte alls se henne gå sansat med en massa andra individer..nej.

AM

Ok , jag väntar nog lite till , det finns ingen anledning att stressa som du säger ...
 
Finns som andra skrivit ingen anledning att stressa.

Vi släpper dessutom inte in sto med föl till flocken utan släpper in 1 häst i taget till sto med föl.
Blir mindre stressigt både för mamman och fölet.
 

Liknande trådar

C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 299
Senast: Snowball
·
C
Träning Behöver erfarenheter och goda råd om hur vi ska göra, har ett dominant sto med ett 6 månaders stoföl som gått ensamma hela tiden, om ca...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Nanit
·
H
Avel Efter åtta dagar bestämde jag att mitt sto och pigga föl skulle få stanna ute på betet. Hade egentligen planerat att släppa dom senare...
Svar
8
· Visningar
3 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp