När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Hur länge är man mammaledig? Om bara mamman är hemma måste det ju vara toppen att få in två sommrar i ledigheten?

Det känns som en idé att vara liiiite gravid under sommaren och få barn senhösten så man hinner träna den läbbiga graviditetskroppen till sommaren därpå.
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

High Noon skrev:
När/vilken årstid skulle ni föredra att bli gravida med tanke på t ex väder under graviditeten och vid födseln?
Det är ingen självklarhet att kunna planera eller ens bli gravid. Oavsett årstid är det bara att göra det bästa av situationen. Som flera har sagt, allt har sina för och nackdelar. Men det viktigaste är ju ändå att det blir en fullbakad frisk bebis!
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

No1 skrev:
Hur länge är man mammaledig? Om bara mamman är hemma måste det ju vara toppen att få in två sommrar i ledigheten?

Det känns som en idé att vara liiiite gravid under sommaren och få barn senhösten så man hinner träna den läbbiga graviditetskroppen till sommaren därpå.
beror på hur många dagar i veckan du plockar ut. Man har 480 dagar sammanlagt. Då är 60 sgi dagar pappans om man inte har ensam vårdnad och sedan är 90 garantinivådagar som jga tror är 120 kr nu. Resten kan mamman ta. Men efter hälften av sgi dagarna måste pappans kriva över dagar hur som helst.
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Lambi skrev:
Det är ingen självklarhet att kunna planera eller ens bli gravid. Oavsett årstid är det bara att göra det bästa av situationen. Som flera har sagt, allt har sina för och nackdelar. Men det viktigaste är ju ändå att det blir en fullbakad frisk bebis!
Det har du självklart rätt i. Min första graviditet var helplanerad, blev gravid direkt på hösten efter sommarsäsongen med ridturer i fjällen och skulle fått barn i juni, men det gick åt skogen så blev det ett februari barn i stället. Klart att man är glad över ett friskt barn men jag tyckte ändå att det var värdelöst att vara höggravid på vintern
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Fråga ngn som var höggravid mitt i sommaren vad hon tyckte ;)
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

50 kilo! :eek: Är du allvarlig?

Jag har gått upp tio, och är i v. 30, jag får rysningar av bara det :crazy:
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Precis, jag vill helt enkelt bara bli gravid och få barn. Vilken månad det blir är helt oväsentligt. Det finns nog fördelar med alla årstider!!
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Tack alla för att ni delar med er av era upplevelser!:bow:
Det har verkligen varit intressant att läsa hur ni upplevt era "årstids-graviditeter"! Visst är det för- och nackdelar hur man än vrider o vänder (ur tidsperspektiv), men nu har jag fått väldigt många bra tankar! Tack!

Meveten om att man inte ska ta något för givet (två av mina närmaste kan inte få på "naturlig väg"...)och att det inte bara är att planera och pang på, som om det vore ett möte man skulle planera in... och ja, det allra viktigaste i alla händelser är verkligen att allt går vägen! :love:
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Fast det är ju himla kul att planera "tillverkningsdag" ;)

Det kan man ju göra och ha massor av romantiska möten! :love:
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Absolut!!!
När det även är en häst med i bilden gäller det att planera i den mån man kan!!!
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

'Gud vad härligt om alla kunde planera sitt barna födande men tyvär så är det inte så för alla. Man får vara glad om man blir gravid överhuvudtaget.....
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Jag har ett barn som är född på hösten (slutet på augusti) och så har jag en som är född nu i februari. Jag tycker klart att det var bäst att få barn när det inte behövdes en massa vinterkläder när man ska gå ut! Dessutom så är det inte roligt att inte kunna ta sig nånstans (ut och shoppa, öppna förskolan, ut och fika - helt enkelt ut bland folk) pga risken för RS-virus som ju härjar på vinterhalvåret... Man blir liksom låst hemma det första halvåret då :crazy:

Vad gäller graviditeterna så var det klart bättre även där med att föda på hösten. Visst var jag höggravid när det var värmebölja ute i augusti, men det var inte på långa vägar lika jobbigt som att vara nygravid när det var värmebölja ute och man redan innan mådde illa!!!
Det är mycket lättare med kläder när man är stor på sommaren, och har man oturen att svälla i fötterna så kan det bli kämpigt att få på sig sina gamla vinterskor om man är höggravid på vintern medans man bara kan knäppa upp remmarna lite till på sina Birkenstocktofflor om man är stor på sommaren :smirk:

Det är mina erfarenheter :smirk:
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Jag har bara ett barn, och han fyller år idag :love:

...och jag tyckte att mars var helt perfekt, av förljande anledningar:

- Superbra att vara höggravid på vintern, jag är en fryslort annars men nu frös jag aldrig, underbart! Jag kom i mina vinterkläder och skor och så utan problem ända fram.
- Härligt att gå ut på barnvagnspromenader på våren
- Lagom till sommaren är bebisen lite mer "tålig" och kan hänga med på mer avancerade utflykter
- Krypperioden infaller under vintern då man ändå är inne, och så lär de sig gå till våren och kan springa omkring lagom till sommaren (hoppas jag ;) )
- Lätt att få dagisplats till hösten när de är ungefär 1,5 år

Enda nackdelen var väl egentligen att vara nygravid och må illa under sommaren när det var varmt och jobbigt, och att man började se lönnfet ut mot slutet av badsäsongen men fortfarande inte ville berätta...

...men så har jag som sagt inget att jämföra med - men jag skulle gärna ha ett till vårbarn :bump:
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Trots att det är lite knepigt att hitta ytterplagg som passar så är jag nöjd med att vara gravid nu under vintern. Ser fram emot en härlig sommar med två små bebbar! :)

/Timsetim
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Blev gravid i december första gången. Var höggravid mitt den varmaste delen av sommaren. Fick ångest varje gång jag vaknade och insåg att det var soligt och skulle bli pissvarmt den dagen också.
Sonen föddes 31 augusti. Då började det bli skönare ute, men inte så kul att gå på långa barnvagnspromenader i höstrusket.

Den här gången blev jag gravid under min semester, i juli.
Det var underbart att känna glädjen av att vara gravid när det började bli mörkt ute. Och så skönt att slippa svettas så mycket som man lätt kan göra när man är gravid.
Enda nackdelen är vinterjacka. Jag var för snål för att köpa en ny i början av vintern, tänkte att jag säkert kommer i min vanliga. Och visserligen gör jag det fortfarande, men det är precis.
Bebisen är beräknad att komma om 4 veckor.
Då är det förhoppningsvis vår.
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Mist skrev:
Det är helt värdelöst att få barn i februari, man får inte på sig sina ytterkläder och vill inte köpa nya, det är halt och isigt ute mot slutet och man hamnar nästan i fängelse hemma hos sig själv. Bara att klä på sig tjocka ytterkläder (förutsatt att man överhuvudet har några) är en ren plåga. Men sen i juli när man kan ha en filt ute på gräsmattan i skuggan av ett träd en lagom varm sommardag och själv sitta och sola medan den lagom rörliga ungen tittar på löven är rätt OK.
Jag som tyckte att februari var helt perfekt!
Precis lagom att komma i form i tid till storloppssäsongen (galopp) och så var det helt "tillåtet" att coocoona inne sista månaden när det var halt och kallt och vidrigt:D .
Nu planerar jag (så gott man kan!) att bli gravid i början av maj för att tajma in ett februari barn till:banana:
 
Sv: När tycker ni är "bästa tiden" att bli gravid?

Har barn födda i april och maj. Det har varit perfekt:love: . Slippa klä på de nyfödda varma overaller:d , de har kunnat sova ute jättemycket i vagnen.:bump: Varit på stranden hela dagarna och de har legat nakna under ett parasoll och tittat eller bara observerat omgivningen. Framför allt när nummer 2 kom så var våren idealisk. Jag har suttit på kanten till sandlådan och ammat, eller varit vid stranden. Mitt första barn blev inte så begränsad av bebisen som det kanske hade blivit på vintern.
Hur man mår i graviditeten är så individuellt. Har man en ''lätt'' graviditet så tror jag inte man upplever värmen på sommaren så jobbig. Jag har varit gravid 2 vintrar och det har fungerat bra. Man är begränsad med kläder men jag köpte en vid rock som funkade hela tiden för båda barnen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Modest
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 001
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 436
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp