När syns proteinbrist?

V

Vildvittra

Alltså ungefär hur lång tid tar det (har hört flera månader, tex att på de hästar som fått för lite protein under vintern syns det på våren)?

Varför jag undrar är för min unghäst (blir 3 år nu till våren) som varit på unghästbete hela sommaren + hösten. Hästen kom hem för ca 1 mån sen. Hemma får hon fri tillgång på analyserat hösilage med bra värden. Hon är avmaskad (men jag ska göra ett träckprov för säkerhets skull).
Jag tycker att hon börjar falla ur över ryggen och korset lite och undrar lite vad jag ska misstänka?

Att jag ger för lite protein?

Att hon fått för lite protein när hon var på flocken och att det visar sig nu?

Åtgärd? Höja proteinet direkt med hjälp av lusern tex?

Hästen är pigg och glad och leker, men som sagt...

Lite idéer tack!

Vildvittra
 
Sv: När syns proteinbrist?

Har du tillräckligt bra värden så att kvoten hamnar över 6? Det kan inte vara så att hästen rör på sig mindre nu? tex går i en mindre hage med färre kompisar att busa med? Kan ju vara så att den tappar muskler. Är tänderna kollade av tandläkare? Hur har de fri tillgång i hagen? Hur många hästar? Kan det vara så att hon är ranglåg och inte får i sig den mängden silage hon behöver?
 
Sv: När syns proteinbrist?

Hej och tack för svar!

Jo värdena på silaget är bra, kvoten är på 6,5. Jag räknar med att hon skulle behöva äta ca 7 kg av detta för att få i sig tillräckligt. Kanske får hon ändå inte i sig det (fast det tror jag). Jag har "fri" tillgång på så sätt att fyrkantsbalen (stor) finns i en foderhäck som är inhängnad i hagen. Det är ingen liten inhängnad utan alla hästarna får plats, den är väl ca 30 x 20 m stor. Inhängnaden är öppen ca 14 timmar per dygn nu när det är varmt (tänkte ha den öppen dygnet runt om det blir jättekallt). Detta fördelat över dygnet så att den är öppen från sent på kvällen till morgonen, sedan stängd fram till tidig eftermiddag då den är öppen några timmar, sedan stängd fram till jag öppnar på kvällen. Detta "system" är ännu under utprovning då jag inte riktigt vågat ha helt fri tillgång, ridvalackerna blir för feta då tror jag.

De är fyra hästar, tre vuxna och unghästen. Hon är INTE ranglåg utan tar för sig bra. En av valackerna är lägre i rang än henne. Dessutom brukar de vuxna inte vara så jättenoga med grovfodret hon får äta i deras högar etc, men nåde henne om hon försöker ta kraftfoder av dem.
Hagen är definitivt mindre än den på unghästbetet (den var väl på över 16 ha), men de busar jättemycket. Har en äldre valack som tror att han är unghäst, står mer på bakbenen än på alla fyra. Så visst är det mindre motion nu, men rör på sig det gör de.

Tänderna är inte kollade. Är det läge kanske? När är det de byter tänder, är inte det i 3-4 års åldern nån gång? Hon blir alltså 3 nu till våren.

Att fixa till så att hon får högre kvot och mer mat är inga problem, jag kan ta in henne en sväng på em. så får hon äta lusern och lite extra silage i fred. Det jag var mest intresserad av är vad ni tror orsakat denna proteinbrist (det är inget superakut, men hon börjar som sagt tunna ur lite), om det är detta fodret jag har nu eller om det ligger längre tillbaka i tiden.

Ps. Glömde säga att det är en islandshäst för den som undrar. Stor och välväxt. Är hon i nån växtperiod kanske?

Vildvittra
 
Sv: När syns proteinbrist?

min 2 åring har oxå fallit ur lite. Trots jag har en kvot på 14 på höet samt han får fri tillgång..

kan bero på pälssättning oxå. Eller växt period, min ser ganska kantig ut just nu..
 
Sv: När syns proteinbrist?

Jag har två islandshästar som fallit ur när de fått för lite hö där de stod. Det märktes snabbt på ungvalacken, på stoet märktes det på våren, två månader efter hon tagits hem. Normalt har det varit fritt med hö där, men rutinerna ändrades och båda hästarna föll ur.
 
Sv: När syns proteinbrist?

Min unghäst är ca 1.5 år hon äter lite sämre när hon är i en växt period. Just när jag tycker att hon börjar bli tjock och go, så börjar hon växa igen och blir smalare. Så håller det på. Hon växer ändå jämnt och fint. Ger henne proteintillskott för säkerhets skull....
 
Sv: När syns proteinbrist?

På några dagar brukar man kunna se att hästen får för lite protein men dte beror på vana, de flesta ser det inet innan det är för sent och har gått fler amånader.
 
Sv: När syns proteinbrist?

Nu har jag själv lekt tandläkare och konstaterat att hon håller på att tappa ena framtanden (I1) och permanenttanden sitter under. Detta är helt rätt i tid då de tydligen brukar göra det vid 2,5 års ålder. Enl. en vet. jag pratat med ska detta inte påverka foderintaget, men jag tycker i och för sig att hon håller på och grejar lite extra när hon äter kraftfoder så kanske stör detta i alla fall.

Hon ska få tillskott av lusern mm så att kvoten på totala foderstaten kommer upp i ungefär 7,5 så får vi se om det bättrar sig. Skickar ett träckprov i början av nästa vecka också. För att förtydliga (och för att svara Djurjouren) så är hästen alltså på intet sätt mager eller har fallit ur så det syns, men när jag känner över henne (vilket jag gör ofta så jag har rätt bra koll på hennes hull) så finns det en tendens till att hon är tunnare över rygg och kors. Så jag tror att jag är rätt tidigt ute men är ändå nyfiken på om det är fodret nu som orskakat det eller det tidigare.

Tack för alla svar, har ni fler tips eller tankar om detta så skriv gärna!

Vildvittra
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 186
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 249
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp