När sluta med sojamjöl?

P

Peach

Undrar om det finns någon regel för hur gammal hästen skall vara då man bör/ska sluta att fodra med sojamjöl? Jag ger min 4-åring 3 dl sojamjöl om dagen, men läste nyligen i en bok att man ska sluta med det när hästen är mellan 2-3 år. Stämmer det? Han är ganska storväxt och växer fortfarande och jag har inte sett några symptom på att han skulle få för mycket protein..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När sluta med sojamjöl?

Man kan ge sojamjöl till äldre hästar, men förutsättningen är ju att man har analyserat hö och räknat ut en foderstat. Sojamjöl är en väldigt bra proteinkälla och man slipper få upp energin så mycket.
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

Jag ger honom sojamjöl eftersom han växer och därmed behöver extra proteiner. Även tävlingshästar kan behöva tillskott av proteiner.
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

Jag ger fortfarande sojamjöl till vår ena häst, han är snart 19 år.

Ingen fara att ge sojamjöl till vuxna hästar, under förutsättning att man har höanalys och att man inte överskrider maxgivan.
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

Det beror ju HELT på vad höt innehåller och vad du ger för övrigt. Det går ju inte att säga att de måste ha soja en viss tid i livet och sen inte, det får man ju kolla på varje år hur höt blir.
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

Magdalena skrev:
Det beror ju HELT på vad höt innehåller och vad du ger för övrigt. Det går ju inte att säga att de måste ha soja en viss tid i livet och sen inte, det får man ju kolla på varje år hur höt blir.

Det har jag inte sagt heller. Jag svarade bara på frågan om varför jag ger min häst sojamjöl och då svarade jag att det är för att han växer. Växande och hårt tävlande hästar behöver ofta extra tillskott av proteiner och sojamjöl är ett väldigt bra alternativ eftersom det inte höjer energin så mycket. Skulle jag endast fodra honom med hö och kraftfoder och på så sätt komma upp i rätt mängd proteiner skulle han ha överskottsenergi så att det räckte till hela stallet!! Antar att det var det som boken menade också när det stod att sojamjöl endast skulle ges till hästar mellan 2-3 år (en tid då de behöver lite extra protein)..
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

Peach skrev:
Det har jag inte sagt heller. Jag svarade bara på frågan om varför jag ger min häst sojamjöl och då svarade jag att det är för att han växer. Växande och hårt tävlande hästar behöver ofta extra tillskott av proteiner och sojamjöl är ett väldigt bra alternativ eftersom det inte höjer energin så mycket. Skulle jag endast fodra honom med hö och kraftfoder och på så sätt komma upp i rätt mängd proteiner skulle han ha överskottsenergi så att det räckte till hela stallet!!

fast det framgick inte utav första inlägget att det var därför du gav honom soja,snarare för att han var unghäst och då gör man så.. ;)
Därav min fråga.
Men som Magdalena skrev så beror det ju på hur analysen på grovfodret ser ut,och därefter får man lägga inkraftfoder och div. tillbehör.
Själv så fodrar jag "gamlingen" med soja,och förhoppningsvis så har han slutat växa på annat än bredden.
Det är väldigt få utav de unghästar jag har haterat,haft osv. som fått soja,jag har helt enkelt sett till att köpa "stuterihö"..
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

amkm skrev:
fast det framgick inte utav första inlägget att det var därför du gav honom soja,snarare för att han var unghäst och då gör man så.. ;)

Om du läser min fråga från början så har jag inlett den med att undra om det finns någon regel för hur gammal hästen skall vara när man ska sluta att ge den sojamjöl. Vidare skriver jag att min häst fortfarande växer. På din fråga om varför jag ger honom sojamjöl har jag också svarat att det är för att han växer. Jag har aldrig påstått att jag ger honom det bara för att han är unghäst.

Jag har däremot sagt att det stod i en bok att man ska sluta ge hästen sojamjöl när den är mellan 2-3 år och det var det jag inte förstod, för jag har aldrig satt någon åldersgräns vad gäller att utfodra med extra proteiner..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När sluta med sojamjöl?

Nej, det finns inga åldersgränser för soja.
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

Det låter som om du fått tag i en gammal bok.
 
Sv: När sluta med sojamjöl?

Ja, antagligvis.. Forskningen kring foder går ju framåt och framåt hela tiden så det gäller väl att läsa det allra senaste om man skall få rätt information. Och lite sunt förnuft kan väl inte skada heller :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 369
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp