När släpper ni på bete?

P

PRE

Vilket är det tidigaste datum man får släppa sin häst på bete om man inte har tillgång till ett vindskydd/lösdriftsstall?

När brukar ni släppa på bete?

Jag är lite sugen på att släppa min nordis och hans shettiskompis på bete i början/mitten av maj, dvs. dom får gå ute både dag och natt. Självklart tänker jag fortsätta att stödfodra dom så länge som det behövs. Päls har dom så att dom med all säkerhet klarar många minusgrader, dom har varit ute från 6 på morgonen till 9 på kvällen hela vintern.

Vad tror ni? Är det för tidigt att släppa dom nu?
 
Vart i sverige bor du?
Visst kan man släppa dom på bete nu snart. Min kompis släppte sina i början på maj ett år o vi bor i norrland. Det året var det tidig sommar och väldigt grönt ute.
Som iår. :)
Jag vill att det ska hinna bli riktigt grönt ute så att betet hinner växa upp ordentligt innan jag släpper. Visst kan man stödutfodra, men isf tycker iaf jag att det är bättre o vänta tills betet blivit riktigt bra så man slipper det.
Men det där ser man ju och kan avgöra bäst själv. :)
 
Jag kommer släppa så fort snön försvinner och vi får ner stolparna till sommarhagarna i marken :crazy:

Är det grönt hos dig så skulle jag släppa
 
När jag var bosatt i Norrland så släppte vi alltid 1:a Juni..pga av att då hade gräset växt till sig..men 1:a maj fick dom gå i en vårhage med installning på natten..Får och får släppa på bete...släppa på bete får man väl göra om väder och vind tillåter utegång.Reglerna är väl mera under vinteritiden...knappast på vårkanten.
 
Gud, vad lustigt det är egentligen... Ni har fortfarande snö och vi har spirande vår. Har faktiskt redan solat i bikini en gång i år. :cool: Iofs bara i trädgården, men jag kan säga att det var varmt som bara den...
Förlåt, vet att det inte hade med ämnet att göra men kände bara för att berätta det. Hoppas att det är ok... :)
 
I skogen så är det snö upp till knäna på häatarna, tungt för dem att plumsa nu när snön är blöt
Inne i stan är det enstaka snöödrivor, och vägarna är snöfria.

Längtar efter att träden ska knoppa sig och bäckarna öppnas så vi får lite att hoppa över :)
 
....våra hästar går på bete sen början av april :D men så bor vi i Skåneland.
 
Min häst har alltid fått gå ute dyngnet runt från 1 maj. Men inte i år då hon skall ha föl när som hälst :).
 
*lånar knapp*

Varför "låsa sig" vid ett visst DATUM?? Varför just 1:a juni eller 1: maj?! Varför inte 16 maj eller 3 juni?
Det tycker jag verkar så löjligt...
"Hästarna ska gå på bete mellan 1 juni och 1 september tas de in igen" :confused:

Men du kanske undrade om det fanns några REGLER/LAGAR om det?
:smirk:
Det vet jag inte, men TROR INTE det, utan man får nog mer gå efter VÄDRET dvs medeltemperatur på dygnet. Det är det som avgör! Vissa år kan det vara varmare i början av MAJ än vad det är i juni... och hela september kan det ofta vara minst lika varmt som i maj/juni. Ibland ända in till oktober.

Det kan ju också vara väldigt blandat väder genom våren och man kan ju ha dom ute dygnet runt NÄR VÄDRET TILLÅTER och ha dom inne då det är kallare/mycket regnigt eller så...

Det är ju REGN och BLÅST som är det VÄRSTA för hästarna, INTE KYLA!

Det är vad jag tycker och erfar! ;)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 244
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 246
Senast: Ainon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp