När släppa på nysådd?

M

mala

Om vi plöjer och sår ny betesvall nu i höst kan vi då släppa hästarna där redan i maj nästa år?
 
Sv: När släppa på nysådd?

Tror inte att det ska vara några problem, bara det har kommit upp ordentligt..
 
Sv: När släppa på nysådd?

Det tror jag inte alls är någon bra idé. För om ni plöjer o sår i höst hinner fröna ev precis gro o växa lite grann, inte alls tillräckligt för att duga till bete redan i maj nästa år. Dels pga av att det inte hinner växa till sig i mängd, dels för att det är för känsligt då för hovtramp, kommer bara att bli upptrampat o gå sönder och ni får börja om.

Mitt förslag är istället att ni nu så fort som möjligt bearbetar marken o sår in den, gärna precis innan ett regn så de pyttesmå fröna gror på en gång, då kanske det går att beta försiktigt i slutet av nästa sommar annars kan ni alltid ta en hö eller hösilage skörd nästa sommar om ni vill.
 
Sv: När släppa på nysådd?

Vi plöjde våran på våren och sådde i maj, sedan stod den och "vilade" över sommaren och används ni i sommar, och gräset är bra =)
 
Sv: När släppa på nysådd?

mala skrev:
Om vi plöjer och sår ny betesvall nu i höst kan vi då släppa hästarna där redan i maj nästa år?

Det kan ni nog, bara ni stängslar först :D

Allvarligt då. Det tar rätt länge för vallen att etablera sig så att den klarar tramtrycket från hästarna utan att bli alldeles förstörd. Så mycket beror det också på markens beskaffenhet och vilket väder det varit hur "hållbar" marken är. Men redan till våren har inte gräset hunnit etablera sitt rotsystem så riktigt bra så det blir "luckor" här och där när hästarna trampar vilket medför att ogräset lättare kan få fäste. Men är man i behov av vallen så är det ju så.

Bättre är, om man har möjlighet, att ploga upp vallen på hösten, så in den med skyddsgröda (t.ex. korn) på våren. Skörda kornet på hösten, vallen har inte vuxit upp så högt då ännu så den stör inte tröskningen. Följande vår växer då vallen upp riktigt fint men är fortfarandes ganska så ömtålig så har man möjlighet är det att föredra att ta en vallskörd först och sen på återväxten släppa hästarna. Då börjar man ha en hyfsad botten. Som stora hästar så väl behöver, men förstås har man små ponnyhästar eller annorlunda väldränerad sandjord är säkert läget ett annat.
 
Sv: När släppa på nysådd?

tgd skrev:
Bättre är, om man har möjlighet, att ploga upp vallen på hösten, /QUOTE]


Lite besserwieser varning men kan inte låta bli. Man plogar snö och plöjer åkrar :p
 
Sv: När släppa på nysådd?

jolly_jumper skrev:
Det tror jag inte alls är någon bra idé. För om ni plöjer o sår i höst hinner fröna ev precis gro o växa lite grann, inte alls tillräckligt för att duga till bete redan i maj nästa år. Dels pga av att det inte hinner växa till sig i mängd, dels för att det är för känsligt då för hovtramp, kommer bara att bli upptrampat o gå sönder och ni får börja om.

Mitt förslag är istället att ni nu så fort som möjligt bearbetar marken o sår in den, gärna precis innan ett regn så de pyttesmå fröna gror på en gång, då kanske det går att beta försiktigt i slutet av nästa sommar annars kan ni alltid ta en hö eller hösilage skörd nästa sommar om ni vill.

Två av beteshagrna är kass. Den ena är det mossa i så att gräset inte växer alls bra längre. Den andra är full med smörblommor. Den tredje beteshagen är hyfsad och det är liksom fint ängsbete med en massa blommor och grodor och hackspettar och jag vet inte allt. Där får vi nåt miljöbidrag så den hagen ska inte röras.
Vi kan inte plöja själva och jag vet inte om bonden kan komma två gånger. Plöjer vi hagrna efter årets betesperiod så måste vi ha nånstans att släppa hästarna nästa vår. Plöjer vi bara en hage så har vi ändåså väl lite bete nästa år för att den hagen vi inte plöjer fortfarande är dålig.
Samtidigt är det ju inget bra att betala massa pengar för att så ny vall och trampa sönder den på en gång. Vi vill ju att den ska hålla länge.

Om vi ändå plöjer och sår i höst typ augusti eller september och kan låna mark till bete nästa år av nån annan. När kan vi tidigast släppa hästarna i våra sådda beteshagar utan att trampa sönder dom? Som det är nu är marken fast och det blir nästan aldrig geggigt ens vid grindarna. Hästarna kan rusa fast att det är blött och det blir sällan spår.
 
Sv: När släppa på nysådd?

Messerschmitt heter det väl??..haha....(kolla på klockan sömntuta)
 
Sv: När släppa på nysådd?

Din rackare :mad:
Lura mig i säng bara för att du ska kunna härja fritt här. Vänta bara :devil: :angel:
 
Sv: När släppa på nysådd?

Självklart ska ni inte plöja i den hage ni får miljöersättning för, bara att gilla läget. Och att locka bonden med plogen att komma två gånger är nog inga större svårigheter, kostar bara någon krona extra :D
Höstplöjning tycker jag är det bästa alternativet, oavsett ni väljer att plöja en eller två hagar, för då hinner jorden frysa sönder under vintern och bli lättbrukad till våren. Sen sår ni frö i vår, antingen i en skyddsgröda (korn) eller i renbestånd. (finns att läsa om det i andra trådar av mig) Det är alltid mindre riskfyllt att så på våren jämfört med hösten, större chans att få en bra etablering.

Betessläpp av hästarna är inte att rekommendera före nästa höst och då väldigt försiktigt. Visserligen är det ett stort plus att marken är torr o väldränerad, men vallen är fortfarande väldigt känslig för intensivt hovtramp. Så etablering av vall tar tid och kräver god framförhållning.
 
Sv: När släppa på nysådd?

jolly_jumper skrev:
Din rackare :mad:
Lura mig i säng bara för att du ska kunna härja fritt här. Vänta bara :devil: :angel:

I såfall var du väldigt lättlurad i säng...hehe....jo jag väntar ju på att få se hur du ger igen...:devil:
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 230
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
1 926
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 975
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp