När släppa ihop?

Bison

Trådstartare
Hur brukar ni gör? När släpper ni ihop sto med föl med andra hästar?

Min valack går nu med ett sto som ska föla om ett par veckor. Då antar jag att de kommer dela på dem, men när brukar man kunna släppa ihop dem igen?
Det är bara de två hästarna så min kommer få gå ensam tills dess.
 
Sv: När släppa ihop?

Är så olika, men vore sto och föl mina skulle jag vänta MINST en månad innan jag släppte ihop dom igen, och jag skulle sära på dom nu genast man vet ju aldrig om stoet fölar ute i hagen och hur valacken/hon reagerar i så fall.
 
Sv: När släppa ihop?

Jag släpper ihop med andra ston och föl vid tre veckors ålder. Jag släpper aldrig ihop med valacker för säkerhets skull.
 
Sv: När släppa ihop?

Det beror på vilket sto det är. Men ofta vill stona hålla sig lite för sig själv de första veckorna. Men mina ston går i invanda stoflockar och aldrig med valacker. Har stoet högrang brukar hon vilja gå tillbaka tidigare till flocken än de som är låga i rang.
Men två till fyra veckor ligger inom det normal här i alla fall.
 
Sv: När släppa ihop?

Jag släppte mitt sto med föl idag ihop med min valack. Fölet är 2 veckor. Stoet och valacken har gått ihop i nästan 2 år, och hon är väldigt dominant.

Valacken är en kille som gärna går undan vid minsta öronvisning, han har gått med ston med föl förr, och han vet sin plats. Han håller avstånd och är nöjd med det, stoet bestämmer hur och när han får närma sig.

Så det beror nog på stot och valacken vad och när det går.
 
Sv: När släppa ihop?

+ er andra.

Tack för svar!
Min valack är ranglåg och van vid att gå med unghästar sen innan, uppväxt i blandad stor flock med hästar i alla åldrar.
 
Sv: När släppa ihop?

Nu är fölis drygt två veckor och idag släppte vi ihop dem. Gick jättebra och det känns väldigt bra i mattehjärtat.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp