När skall jag rida?

vinkelina

Trådstartare
Som ni kanske läst i min andra tråd så har anläggningen förvandlats till ridskola. Mellan 17-20 hålls lektioner, men de verkar dra över med minst 15 min varje dag. Så man bör knappast räkna med att rida förens 20:30.

Jag har i många års tid kommit till stallet runt 18 och suttit på hästeyggen 18:30. Passar mig bäst så.

Går i skola 9-16 de flesta dagar. Har nu stressat så att jag är i stallet ca 17 så msn hinner rida på uteplan innan de blir tokmörkt.

Har ca 20 min körväg till stallet.


Hur skulle ni lägga upp stalltider? Vill inte stressa
 
Sv: När skall jag rida?

Finns nog inte så många alternativ tyvärr...

Jag skulle inte rida förrän vid 20.30-tiden, och då skulle man hinna hem från jobbet/skolan utan och stressa. Inte åka ut till stallet direkt, utan fixa iordning det som måste göras hemma (för det orkar man inte göra när man kommer hem från stallet om man ska börja rida 20.30)
 
Sv: När skall jag rida?

Läste din andra tråd och förstår problemet,
men som jag även förstått är det inget bestående men, utan "bara" över en period.

Jag hade gjort som Vinkelina åkt till stallet senare, ridit i lugn och ro.
Passat på att efter skolan, äta, göra läxor samt om jag är trött även passat på lite sömn, den jag hade förlorat på kvällen då stalltiden förändras,
Sen hade jag lagt ner lite mer tid på träning på helger och de dagar jag slutat tidigt/börjat sent.


Försöka se det positiva, det är "bara" över en period, att stressa med tanken att jag ej skulle hinna träna/rida stör bara en i längden.

Hoppas tiden går fort tills allt är tillbaka som valigt igen.
 
Sv: När skall jag rida?

tyvärr, kommer att vara åtminstone över vintern såhär. dvs tidigast i mars-april kommer situationen att bli normal.

tycker inte alls om att mina rutiner bli omskakade på detta vis, hela mitt "liv" är uppbyggt på mina stallrutiner. Brukar komma hem, laga mat, slappa en stund och sedan till stallet. Laga läxor efter det då man har hunnit smälta dagens uppgift, eller så lagas de på helgerna (90% är sådana som skall vara gjorda till nästa vecka)
 
Sv: När skall jag rida?

Men alltså jag hade bytt stall. Det finns ju massor med bra stall med manege i staden.

Jag hade absolut flyttat till H under tiden för ridskoletjafset. Där är ju lugnt nu, det finns större hagar och dessutom Vinkelinas släkting :love:
 
Sv: När skall jag rida?

Livet är sällan rutinfast och det är inte dåligt att ha lite flexibilitet. Man får rätta sig efter det som är bäst för dagen.Det måste väl gå att rida 20.30 eller åka till stallet direkt efter skolan och rida i lite dagsljus på utebanan? Vad är problemet?

Det är kanske så att det blir så här över vintern. Ja men studera vad ditt hyresavtal säger och be sen om en sänkning om det blivit försämringar.
 
Sv: När skall jag rida?

Jag hade flyttat. Har haft det som du har det nu och det funkade inte alls för mig. Speciellt inte på vintern. Jag flyttade till ett ställe utan lektioner som blockar ridbanan .
Precis som du kretsar mycket av min tid på mina stallrutiner och de är inget jag vill ändra på.
 
Sv: När skall jag rida?

vilka andra stall finns det i stan som har manege förutom H? kommer inte på nått förutom det jag flyttade från.

vet inte om jag hinner rida på morgonen, borde vara i stallet 7 då. tar väl kanske 20 min att ställa i ordning, rida 45-60 min, ställa av och föra ut hästen. plus kanske 35 min i resor tur-retur. hinna duscha och till skolan. om man stressar går det kanske
 
Sv: När skall jag rida?

Jag skulle antingen rida på morgonen eller på kvällen efter lektionerna. Men jag är generellt morgonpigg så jag skulle rida före skolan. Då är det liksom färdigt och sen kan man lägga lite tid på att plugga och sen kanske träffa folk :D

Och så skulle jag nog nöja mig med att rida tre dagar i veckan på vardagar och sen lite mer på helgerna när man kan rida ut och rida i dagsljus.
 
Sv: När skall jag rida?

Va i stallet vid halv sju då? Det är inte såfasligt tidigt.
Eller byt stall. Måste du ha ridhus, upplyst ridbana o bra ridvägar räcker långt. Jag skulle iaf aldrig stå ut med att harva på bana varje dag.
Se möjligheter istället för problem.
 
Sv: När skall jag rida?

vilka andra stall finns det i stan som har manege förutom H? kommer inte på nått förutom det jag flyttade från.

Jag hade valt H som en tillfällig lösning. Bakom finns det ju också några mindre stall med skrittavstånd till anläggningen. Kemppis? något privatstall i Solf? tillbaka till Tö tillfälligt över vintern?
 
Sv: När skall jag rida?

Håller med. Det finns ju flera kring staden som har manege eller tillgång till manege. Jag ser inte problemet med att flytta till H tills det rett upp sig.
 
Sv: När skall jag rida?

vet inte om jag hinner rida på morgonen, borde vara i stallet 7 då. tar väl kanske 20 min att ställa i ordning, rida 45-60 min, ställa av och föra ut hästen. plus kanske 35 min i resor tur-retur. hinna duscha och till skolan. om man stressar går det kanske

Vad säger att du inte kan vara i stallet kl 6?
Du vill inte flytta hästen, du kan inte rida på kvällen. Då är det rida på morgonen som finns kvar som alternativ.
Om du inte struntar i att rida alls, då.

Att rida på morgonen måste väl vara det bästa? Då har du ju kvällarna lediga helt till att plugga och umgås med folk?
 
Sv: När skall jag rida?

KL. Omväxling? En dag i veckan på morgonen. Två dagar i veckan rider du ut. Två kvällar rider du 20:30. Om du kan hålla det som schema så kan du planera efter det. Kanske?
 
Sv: När skall jag rida?

Jag förstår faktiskt inte alls problemet.
Antingen åka direkt till stallet, snabb borsta, rida och sen ta det lugnt efteråt.
Eller rida vid åtta, det är ju inte så farligt sent? Du behöver ju inte ens gå upp tidigt.
Skritta/jogga fram hästen kan man ju göra ute och sen är det bara att sätta igång så fort lektionen är över.

Jag personligen föredrar att rida så sent som möjligt så tiden på box blir så kort som möjligt för hästen.
 
Sv: När skall jag rida?

Håller med föregående talare.

Vi har bara ridbana och när belysningen blåste ner i en storm så gällde det att rida sålänge man hade naturligt ljus.
Jag slutar jobbet 16:00
Kör direkt till stallet.
Tar in hästen, tar av täcket och sadlar. Borstar bara där det är absolut nödvändigt med tanke på utrustningen.
Rider, kort men effektivt pass. Skritta på lång tygel kan man göra en annan dag.
När man är klar med ridningen ryktar man hästen noga och gör sen alla stallsysslor innan man åker hem.
Jag satsar på att rida tre dagar under vardagarna och båda dagarna på helgen.
 
Sv: När skall jag rida?

Går i skola 9-16 de flesta dagar. Har nu stressat så att jag är i stallet ca 17 så msn hinner rida på uteplan innan de blir tokmörkt.

Men finns det ingen belysning på utebanan? Det verkar ju vara ett större ställe. Annars är det kanske något som ni kan kompromissa om, att det ordnas belysning på utebanan eftersom era möjligheter att rida i ridhuset begränsas. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Zpunk
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 805
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 914
Senast: Badger
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 620
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp