När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Miss M

Vår lilla tjej är nu ett och ett halvt år:love: Hon sover fortfarande i spjälsäng i vårat sovrum men vi har börjat fundera på om hon ska få flytta över till hennes eget rum.
Tänkte då om man kanske ska byta till en vqanlig säng men det kanske är förtidigt...

Hur har ni gjort?
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Hola,
Båda mina barn har fått stor säng vid 1 1/2 års ålder.

Inga barnsängar utan 120 cm, typ Sultan på IKEA av mjukaste varianten. Därpå en lite tjockare och mjuk bäddmadrass.
Inga ben utan direkt på golvet så de kommit i och ur sängen utan hjälp eller att slå sig.

Jättepraktiskt med en lite bredare säng för då kan man sova brevid vilket brukar behövas i perioder. Sedan kan man smita över och lägga sig i ungarnas sängar om den egna blir full....

När de blir lite äldre och vill ha bästa kompisen eller kusinerna på övernattning så ryms de bra skavfötters. Extra roligt blir det oxå.

mvh Eva
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Vi gjorde precis som _Eva_. :idea:

Men vi fick nöja oss med 105-bredd, eftersom barnens rum inte är så stora. Det är i alla fall ganska bekvämt jämfört med "normal" 90-säng.
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Vad smart att ta bort benen, det är ju det man oroar sig för att dem ska trilla ur endera när dem sover eller när dem ska klättra upp eller ner...

Man kan ju iofs behålla spjälisen ett tag till men det känns ändå som att man vill byta så dem kan komma in till en på nätterna eller på morgonen. Då slipper hon stå och hojta i sängen;)
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

mmm.. Sedan när de är vana och blivit lite större, kanske 4-5 (i alla fall ville dottern det) så kan man ha en låda på hjul under sängen. Praktiskt ställe att förvara leksakerna...

För oss var det ett måste med riktig säng, i alla fall med den första, då hon klättrade ur spälsängen. Med risk för allehanda fallskador kanske man kan tillägga....

mvh Eva
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

mmm.. Sedan när de är vana och blivit lite större, kanske 4-5 (i alla fall ville dottern det) så kan man ha en låda på hjul under sängen. Praktiskt ställe att förvara leksakerna...

Jag har härmat dig här också! :idea: Sänglådor är perfekt förvaring vid kombinationen "prylgalen" unge/litet rum... :angel:
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

För oss var det ett måste med riktig säng, i alla fall med den första, då hon klättrade ur spälsängen. Med risk för allehanda fallskador kanske man kan tillägga....

mvh Eva

Vår äldsta fullkomligt avskydde sin spjälsäng! Det var aldrig något tryggt ställe för henne. Sin stora säng älskade hon att vara i! :love:
Hon lekte mycket i den under dagarna, så det blev väl mindre "laddat" när man skulle sova, kanske. I vilket fall blev det en enorm skillnad till det bättre. Hon var nog bara runt 15 månader när hon bytte.
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Min tjej är 3 år och sover fortfarande i sin spjälsäng. Framförallt så beror det på platsbrist men hon har inga som helst problem med att sova i den och vill hon ur så hojtar hon även om hon skulle kunna klättra ur.

Jag har någonstans på vinden en långsida som går att sätta som utbyte så hon kan komma i och ur själv men det har inte blivit av.
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Lillan sover så otroligt bra i sin spjälis så det har aldrig varit något problem, så man tänker på om man "stör" henne med att byta rum och säng fast jag vet ju att det måste ske nån gång:p
Hon älskar sin säng och är jättenöjd med att lägga sig på kvällarna
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Vi flyttade till större då sonen precis fyllt två. Från att ha sovit i resesäng i samma rum som oss så har han fått eget rum och egen vanlig 90*200 cm säng.
Vi pratade mycket om det innan så att han skulle se fram emot sitt rum, han fick välja var bokhylla, leksakslåda etc skulle stå.
Det bästa var att istället för att vakna en eller flera gånger per natt, sover han nu hela natten!
Vi hade en snickare som byggde ett litet "staket" vid huvudänden av sängen ca 1/3 av sängens längd (fattar man hur jag menar?) för att han inte ska ramla ur, men samtidigt har han och vi lätt att komma i och ur efter godnattsaga resp på morgonen.
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Vår älsta klättrade ut spjälsängen när hon var 1½, så det var bara att skaffa ny säng till henne då. Dom andra två var nog runt 2 när dom flyttade ur spjälsängen.

MIn mamma (som nu är 78 år) som i spjälsäng tills hon var 10 år :eek:
Morfar tog bort ena gaveln och ställde dit en stol som hon hade fötterna på när hon blev för lång:crazy:
Så var det på den tiden. Otroligt att tänka att det ändå inte är mer än ca 65 år sedan.......
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

När de klättrar över är det dax :banana: !

Sonen var 2½, då började han bli på tok för lång för spjälisen.
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Känslan är nog då att lillan får sova länge i sin själsäng:angel:
Hon verkar inte alls sugen på att klättra över:D

Följd fråga:

Ändrades era rutiner när ni bytte rum och säng eller flöt det bara på som vanligt?
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

För oss har det bara flutit på, men då har jag hennes säng står i rummet utanför mitt så det är ingen lång flytt alls.
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Ja, rutinerna förändrades på båda barnen. Till det bättre.

Från att ha varit "vaggare" som måste vaggas till sömns så blev det ny rutin att mamma eller pappa ligger i sängen med barnen. Läser en kort stund och ligger brevid tills de somnat.

Kan tillägga att ingen av barnen har varit särskilt förtjusta i spjälsäng men båda har älskat sina mjuka, gosiga 120-sängar.

mvh Eva
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Ändrades era rutiner när ni bytte rum och säng eller flöt det bara på som vanligt?

Rutiner - vilka rutiner? :crazy: :p

Vi hade inga bra nattningsrutiner. Det var sällan som äldsta dottern somnade i sin spjälsäng - vi lade oftast ner henne sedan hon somnat. (Helt fel, jag vet!)

Därför blev det så mycket lättare i stora sängen att skaffa trygga nattningsrutiner, som att läsa godnattsaga, ligga och mysa, sjunga godnattsång o s v. Livet blev lättare!

Om dottern vaknade på natten, så gjorde hon som tidigare - kallade. Hon har aldrig kommit in till oss, utan vi (jag) har gått in till henne och lagt mig bredvid en stund. Vår yngsta gjorde likadant, så vi har dubbelsängen för oss själva.

Eftersom din guldklimp tycks trivas i spjälsängen, så är det väl inte så bråttom. Mångas största fundering är väl om det ska bli "nattvandring" med stor säng, eftersom det ju blir möjligt...
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Ja, rutinerna förändrades på båda barnen. Till det bättre.

Från att ha varit "vaggare" som måste vaggas till sömns så blev det ny rutin att mamma eller pappa ligger i sängen med barnen. Läser en kort stund och ligger brevid tills de somnat.

Kan tillägga att ingen av barnen har varit särskilt förtjusta i spjälsäng men båda har älskat sina mjuka, gosiga 120-sängar.

mvh Eva
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

Våra rutiner har alltid (sen hon blev lite större) varit bada, välling , sängen. Från början när hon var spädis så bar vi henne till sömns, sen låg vi bredvid henne i våran säng och flyttade över när hon somnat, efter det så la vi henne direkt i spjälisen men satt kvar bredvid, nu lägger vi henne säger godnatt och går ut ur rummet.

Vi vill gärna "ha tillbaka" vårat sovrum så det är därför vi funderar på att flytta över henne:angel:
Antagligen så lär det väl bli lite spring när hon kan kliva upp själv men det gör inte så mycket.
Huvudsaken att hon känner sig lika trygg.
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

vad skönt att det blev till det bättre:)
 
Sv: När skaffade ni "stor" säng till era barn?

ja så blir det här med, hennes rum ligger vägg i vägg med vårat sovrum.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Modest
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 631
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 144
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
966
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp