När och hur ofta ultraljudar ni?

Toudi

Trådstartare
Har ett sto som på dag 18 ultraljudades och konstaterades dräktig. När är lämpligt att göra nästa ultraljud och hur många ultraljud brukar ni göra , och på vilka dygn ca? Hon är inne på dygn 29 nu om dräktigheten fortsatt består.
 
jag kollar 16-18, ca dygn 30 och sen på 90. 30 dagars kollen gör jag bara om det finns tid att betäcka om ifall stoet har resorberat då - annars hoppar jag över den
 
Jag brukar kolla på 16-18 dygn, ca 42 dygn och på 90 dygn.

Okej! Jag kan förstå att man kollar dygn 42-45 för då är den mest kritiska perioden över vad jag förstått. Av vilka anledningar kollar man dygn 90? Går det fortfarande att se på ultraljud dygn 90?
 
För att teckna fosterförsäkring hos mitt försäkringsbolag måste jag ha intyg ifrån dygn 44-45, så jag har kollat 18 och 45 om jag inte varit orolig och velat ha chans att betäcka om, min veterinär klämde in en til check i fjol för det.
Sedan 90dygn om hingsten ska betalas vid det antal dygn.
 
Har ett sto som på dag 18 ultraljudades och konstaterades dräktig. När är lämpligt att göra nästa ultraljud och hur många ultraljud brukar ni göra , och på vilka dygn ca? Hon är inne på dygn 29 nu om dräktigheten fortsatt består.
30 å 90 (efter 16 dagarskollen)....
 
Kollar 16, 30, 45 vanligtvis och sen 90. På årets sto blir kollades hon dygn 30, sen ska vi kolla henne runt dygn 52 eftersom hon ska ut och åka. Är hon fortfarande dräktig så blir nästa koll 90 dagars. Tycker det är viktigt att kolla dem, tyvärr är det inte helt ovanligt att de resorberar inom 90-dygns-intervallet. Så snöpligt att upptäcka det först året därpå.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 545
Senast: Karro-Lina
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 093
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 602
Senast: Skjøldur
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp