När ni väljer ridskola...

Lycanthrope

Trådstartare
Tänker ni då på hur hästarna har det?


Väljer ni ridskolan som ligger nära där hästarna knappt får utevistelse och bara rids på ridbana, eller den längre bort där hästarna får gå i större hagar och ridas ut också?

Jag förstår inte hur man frivilligt kan stödja ridskolor som knappt erbjuder utevistelse. Där hästarna står inne större delen av livet utöver ridlektionen.
Till exempel ridskolorna i stockholm, vet inte exakt hur det ser ut idag, men har ju hört hur det har varit. Hur kan man med att rida på såna ställen?

Jag skulle hellre inte rida alls än att välja en sådan ridskola.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Jag skulle inte heller vilja stödja en sådan verksamhet. Det känns inte som ett värdigt hästliv. Något som jag tycker är positivt är att jag känner till flera exempel på ridskolor som byggt active stables till sina hästar. Utvecklingen går ju (om än långsamt) åt rätt håll får man hoppas.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

För att svara på din fråga så: ja. Jag har varit på flera ridskolor i 08-området. Alla har hagar, t.o.m. större hagar än vissa lansdortsridskolor där jag också varit. Hästarna går ut varje dag.

Hästarna går i flock. Hästarna går på sommarbete alt. ute dygnet runt under hela grässäsongen. Instruktörerna är utbildade och kunniga (lätt hitta bra personal när det finns ett urval), även på lägre nivåer. Bra instruktörer är också bra för elever som lär sig rida rätt. Instruktörerna kan även lägga upp och variera arbetet på rätt sätt osv. vilket leder till hållbara hästar. Hästarna rids både ute och inne, på banan och i skogen. Någon ridskola har flera hästar över 18 i mycket god form = rätt underhåll av häst. Det är inte särskilt långt att åka för att ta sig till en bra ridskola i Stockholm. Stockholmare är ofta vana pendlare.

/V
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Nu bor jag inte i Stockholmsområdet men för min del så kör jag min dotter ganska långt för att komma till ridskolan.
Det är ett medvetet val för att jag vet att hästarna där har det toppenbra, går ute på lösdrift, rids varierat ute och inne, blir tillsedda, mår bra och har ett ganska 'lugnt' schema. Det finns en ponny som är väldigt frusen av sig och hon står inne på nätterna tillsammans med ridfrökens tävlingshästar så att hon inte ska frysa. :)

Tror det finns 4 eller 5 ridskolor närmare men de känns inte som alternativ för mig. Ridläraren är toppen och hennes ponnier också. Det är en lite mindre privat ridskola så det kanske har med saken att göra.
Det jag uppskattar mest rent ridmässigt är att hon är så bra på att öka kraven på ett lätt och lekfullt sätt, min dotter började där när hon var 6 och nu ska hon fylla 12. Hon red på ett annat ställe innan men det var verkligen INTE bra. :/

Det roligaste är när terminen börjar igen och alla ponnierna kommer travande/skrittande till grinden och vill följa med barnen in. Till och med den som kan vara lite tjurig kommer och är jättesällskaplig och vill bli myst med.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Jag tror att de som väljer de ridskolorna helt enkelt inte vet bättre.
Att nybörjare söker sig till den närmsta ridskolan är ju inte så konstigt och som nybörjare eller totalt ointresserad förälder vet man mest troligt inte vad som är en bra eller dålig hästhållning eller bra eller dålig ridlärare.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Japp, det är ett av flera skäl till att jag rider på ett ställe flera mil bort.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Ja jag valde bort stans ridskola och började i grannkommunen istället, just på grund av hagarna. Här går de tydligen vintertid i små rutor på grus... Men där jag rider nu är hagarna ganska stora iaf. Nu får de tom gå ute nattetid.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

När jag valde ridskola en gång på 90-talet då jag bodde i Stockholms innerstad åkte jag runt och tittade på olika ridskolor utanför stan. Jag valde den där hästarna var ute mycket i bra hagar och som hade bra ridterräng. För mig var det viktigast att hstarna mådde bra. Själv fick jag gå en 20 minuter från pendeltåget men tyckte det var värt det då hästarna hade det bra.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Det finns avarter åt alla håll.
Jag vet ridskolor som både saknar hagar och andra som har hagar där hästarna går ute dygnet runt utan riktigt vindskydd eller foder alla dagar.

Folk i gemen väljer nog mest ridskola på närhet och marknadsföring tror jag. Väldigt få är kunniga nog att kunna se om hästarna verkligen mår bra eller inte.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

När det valdes ridskola när jag var liten valdes det på rykte och tillgänglighet. Men det var ju mina föräldrar som valde då.

Nu när jag som vuxen ska välja ridskola när jag har flyttat kommer jag ha följande krav:

Daglig utevistelse för samtliga hästar.
Utbildad personal.
Hästarna ska se välmående ut, vara (rätt!) musklade osv.
Hästarna får inte gå för många lektioner och ska erbjudas varierat arbete (dvs. inte bara gå nybörjarlektioner, aldrig få ridas ut osv.).
Utbildade minst LA/LA. Dels för att jag anser att det är en grundutbildning som alla ridskolor ska ha, men också eftersom jag själv ligger strax under den nivån och som elev vill jag inte utbilda hästar.

Om dessa krav inte uppfylls är inte ridskolan aktuell. Sedan ser jag gärna att ridskolan ligger "i framkant" och har tex.:
lösdrift
utbildade MSV
beridare/instruktörer som rider hästarna regelbundet
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Tidigare när jag valt ridskola har jag mest tittat på läget och vad ridskolan kan erbjuda mig kvalitetsmässigt. Nu funderar jag på att ta upp ridningen igen till hösten och då kommer jag också mer ta i beaktning hur hästarna har det. Jag har två ridskolor i närheten varav den ena har jättefina hästar men inga hagar alls (utom två pyttesmå rasthagar). Den andra ridskolan har förmodligen inte lika fina hästar men de har hagar och hästarna kommer ut varje dag. Därför väljer jag den i första hand. Tidigare red jag på Akademistallet i Uppsala, som bara har minimala rasthagar, och deras hästar var så fulla med överskottsenergi att det var cirkus varje lektion. Jag blev avbockad eller fick en skentur nästan varje gång. Rida på utebanan fick vi bara om vi inte var full grupp och det fanns tillräckligt många lugna hästar så att det räckte till alla...
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Nu rider jag inte på ridskola längre, men innan - ja då var det extremt viktigt. Åkte upp till en ridskola en gång i den förra staden jag bodde i, där hästarna stod i alldeles för små spiltor för boxarna var för ridlärarnas egna hästar... En stor häst kunde stå i en spilta för en C-ponny...
Eller ja, det är så fortfarande. & det var bara en sak i mängden av allt skit som pågår. Jag har anmält men ingenting har hänt. Tyvärr.
Jag tycker att det är jättenoga med om de står i boxar, har tillräckligt med utrymme & bra hagar. Jag kan inte med att stödja det annars.
Sedan är det viktigt för mig med bra, utbildade lärare. Jag vill inte rida för någon som går på gymnasiet.
Så jag rider hellre inte alls, eller åker längre om det är möjligt, för att stödja bra ställen.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

För att svara på frågan, absolut! Ska bli ridskoleryttare en period då min häst har vila och har precis valt bort de två närmaste alternativen för att pröva ett tredje som ligger dubbelt så långt bort. Hoppas på högre standard generellt, mer välmående och välridna hästar samt bättre lektionsupplägg.
De ställen jag valt bort har utevistelse för hästarna men har haft andra brister. Detta är i Stockholms län men inte i storstan om man säger så. För mig är det jätteviktigt att hästarna mår bra, annars är det ju inte kul att hålla på.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Absolut. Det är anledningen till att jag just nu inte rider alls. Det finns inga stall/ridskolor i närheten där hästarna får gå ut ordentligt i bra hagar och samtidigt har duktig personal och OK hästmaterial. Antingen får man en olympier till tränare och då FINNS det inga hagar :mad: eller så går hästarna ut i hagar men då är det f.d. galoppörer och travhästar och ridläraren är en gymnasieelev vars uppfattning av korrekt riding är långa tyglar och damm-trav. :banghead:

Bättre att inte rida just nu, med andra ord.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Har valt ridskola efter var jag känner mig bekväm och trygg. Några stall utan hagar har jag inte stött på häruppe. Visst finns det lite att önska på ridskolan jag red på sist. Utevistelsen var i större hagar men mellan 8-15.. Tidigare red jag på en ridskola som lagt lektionerna senare på kvällen så hästarna fick mycket utevistelse, där var det istället ridhuset som var problemet då det var väldigt kallt att rida i ett oisolerat plåtridhus i 20 minusgrader. Brrrr.
 
Sv: När ni väljer ridskola...

Jag är lite trött på uttrycken "ridskolorna i Sthlm" - som om Stockhom enbart bestod av citykärnan innanför tullarna.

Jag växte upp på ridskola ca 30 min bilväg söder om city. Gigantiska hagar, hästarna gick i flock, dock ganska stor ridskola så det kunde lätt bli opersonligt.

Jag tror att du syftar på Kungliga Hovstallet som är mitt i smeten, och nej, de har inga hagar och jag förstår inte varför de finns kvar i bruk fortfarande.
Jag har hört att de släpper lös hästarna på själva gården och inhägnar gården + skrittmaskin, för på något sätt måste de ju lösa hästarnas utevistelse. Hästarna själva är ju i toppenform.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 196
Senast: Shixle
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp