När medicin till IR-häst?

Iliaca

Trådstartare
Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är mer grava fall där IR har hunnit gå längre?

Har försökt hitta i trådar, men inte hittat specifika uppgifter.

Jag har en förmodad IR-häst och får frågor av stallkamrater om jag inte kan medicinera henne. Tanken har inte slagit mig förut eftersom jag märker att hon blir symtomfri och pigg och glad om jag sköter henne rätt dvs inget gräs, hö med lågt socker, inget kraftfoder, ger analyserat hö och lägger till protein mm som behövs och såklart motion. (Har läst myyyycket på Buke om IR, fång etc etc :))

Hon var överviktig i somras, men det var lätt att få ner henne i vikt så fort jag hade tillgång till "rätt" foder. När jag jämför med det jag läst om andra IR-hästar så verkar min pålle tillhöra dem som inte hunnit bli svårt drabbad så jag betraktar henne för dagen som ett lindrigt fall som kan fungera bra med för henne rätt skötsel.

Behöver jag göra mer så länge hästen mår bra med de åtgärder som nu är görs? Det är inte så att jag är snål och inte vill göra en utredning. Jag tror bara inte att det är nödvändigt i nuläget. Skulle hon bli dålig så skulle ju såklart läget vara ett annat, men idag tror jag inte att en utredning skulle göra varken till eller från.

Vill passa på att tacka alla som skriver om IR, fång, EMS mm och delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter! Det är tack vare er som jag upptäckte tidiga symtom och snabbt kunde vända trenden!!! :bow::bow::bow:
 
Sv: När medicin till IR-häst?

Sålänge en häst eller människa kan "behandlas" med bara hjälp av rätt kost o motion så är det väl att föredra.

förr använde man medicin o sen mer o mer...

Metformin är dock ganska nytt på häst., men torde gå att undvika, men kan vara bra om hästen står som konv o inte får motionera.
 
Sv: När medicin till IR-häst?

Russet klarar sig bra med rätt behandling (motion och rätt mat) trots att hon har anlag från både mammas och pappas sida och hon hade rejäl IR förra sommaren.

Shettisen är jag dock tveksam till om jag klarar utan medicinering då hon har skador som gör att hon inte får motioneras hur mycket som helst.
 
Sv: När medicin till IR-häst?

Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är mer grava fall där IR har hunnit gå längre?

Insulinresistens är ingen sjukdom. IR är en metabolisk egenskap som vissa hästar har. Utfodrar man en IR häst på rätt sätt och har en adekvat hästhållning så kan dessa hästar fungera lika bra som hästar som inte är insulinresistenta.

Metformin är ett läkemedel som främst används till människor som har diabetes. Det finns en del studie på hästar men dessa har givit olika resultat. I några studier har man observerat positiva resultat medan man i andra studier inte har upptäckt någon positiv effekt alls.

Biokemiskt så verkar metformin delvis genom aktivering av enzymet AMPK. AMPK är ett enzym som är inblandat i kroppens energiomvandling. AMPK aktiveras också av muskelkontraktion. Motion aktiverar därför också AMPK enzymet och är att föredra framför medicinering.

Metformin kan eventuellt användas om hästen har ett akut fånganfall. I ditt fall finns det ingen som helst anledning att ge hästen metformin.
 
Sv: När medicin till IR-häst?

Tack för svar hör ni! Då kan jag lugnt fortsätta som förut således. :) Som sagt var så känns det helt onödigt att ge mediciner om det finns annat som hjälper.

Har jag förstått er rätt att Metformin ändå inte skulle lösa alla problem så att hästen helt plötsligt kan gå på gräs och äta vad som helst?
 
Sv: När medicin till IR-häst?

Jag tycker nog att insulinresistens kan betraktas som en sjukdom, i alla fall är det första stadiet till diabetes typ 2 hos oss människor. Sedan fungerar det inte exakt likadant hos hästar.

Det är möjligt att det skulle kunna fungera att ge en häst metformin och sedan låta den gå på gräs. Men jag tror inte att det är utprovat på häst på det sättet. Jag skulle nog tro att det blir svårt att ställa in en sådan medicinering och hade nog inte försökt mig på det.

Däremot så är rörelse som SÄ tar upp dvs muskel arbete ett bra sätt att förbättra situationen även om jag inte riktigt håller med om att det är visat att AMPK ökar GLUT4 aktiviteten dvs transporten av glukos in i cellerna. Det är ganska mkt som talat för att AS160 har en nyckelfunktion i det hela. Men det är nog definitivt överkurs.

Man får nog ta det lugnt med dessa hästar, lite gräs, inget kraftfoder och så mkt motion som möjligt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 008
Senast: Migo
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 851
Hästvård En av herrarna här är sedan ett bra tag rasslig i magen. Det kommer en hel del vatten i samband med avföringen, som ibland är...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 786
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp