När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Kan det vara så att ni har olika syn på vad som självklart ska göras och inte?

Har själv blivit förvånad över att jag måste påtala de -för mig- mest självklara rutiner, (sopa stallgången, inte förvara hö på betonggolvet, hänga täckena på boxdörren, hålla dörrar stängda på vintern, etc.) men jag inser ju att alla har olika syn på saken och att jag måste bli bättre på att informera nykomlingarna direkt. :)

Små vardagsrutiner står självklart inte med i kontraktet.

Be att få en riktig genomgång på exakt VAD du föväntas göra, även små detaljer, bara för att få en chans att börja om.

Självklart är en snorkig ton eller kommentarer om din häst inte ok.

Ja vi har VÄLDIGT olika syn på hästhantering öht. Jag tänker säkerhet i första hand sedan rent och snyggt. Hon tänker rent och snyggt i första hand, sen ska allt gå väldigt snabbt och det blir säkerheten lidande av.
Jag har aldrig haft några problem med att nån har tyckt att jag vart slarvig eller inte skött mig tidigare det är väl det som gör att jag tar det extra hårt nu. Att jag helt enkelt inte förstår kritiken jag får. För jag försöker ju göra allt det hon ber om.

(Ska tillägga att jag är absolut inte perfekt jag har mina fel och brister också, vill inte att det ska låta som att jag är den mest perfekta inackorderingen för visst missar jag nångång ibland.)
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Brrrr, jag får rysningar. Det där är INTE okej.

Det är på gränsen till hysteriskt pedanteri att kräva att hovspåren ska krattas bort, att ta upp skithögarna är ju en sak, men att kratta hovspår - cheeeesus. Dessutom så är det ju grejer som ni inte varit överens om ifrån början.

Jag tror som alla andra att flytt är det enda rimliga för dig. Jag hade också en stallvärd som var väldigt pedantiskt och hur bra man än skötte allt så var det aldrig tillräckligt bra och det är nedbrytande. Som tur var så flyttade stallvärden ...

Jaa jag tror att hon helst av allt inte skulle ha några andra där utan att hon egentligen tycker att vi stör och förstör på hennes fina gård. Hade det vart någon annan än stallägaren hade det vart lättare att leva med känns det som. Men stallägaren kommer jag aldrig ifrån utan att flytta
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag lider med dig, och vet hur det är! I mina två stall jag har stått i som vuxen har det inte funkat heller, och det är ett elände när något man ska tycka är roligt bara blir ett lidande, och man åker dit med en klump i magen. På första stallet var det en helt fantastisk stallägare, hela familjen var underbara, men där fanns en inackordering som var helt gräslig. Allt, allt skulle h*n klaga på, och det var som du säger rena bagateller, typ att det var fel ras på min häst (hej Hitler, typ) och att mina ridbyxor var skitiga och drog ner standarden på stallet. H*n var där före mig, och trots flertalet samtal först mellan mig och stallägaren, sen mellan stallägaren och personen, utan att det blev bättre utan snarare sämre, valde jag faktiskt att flytta därifrån. Jättetråkigt då både jag och hästarna egentligen trivdes i stallet och med stallägaren, men den här personen hade aldrig flyttat på sig, så det hade blivit h*n eller jag.

I nuvarande stallet är det mer att alla andra är mycket slarvigare än jag, att saker som egentligen ska ingå i min hyra inte ingår längre, plus att ridvägarna är dåliga och att det finns ingen att rida med. Särskilt på grund av ridvägarna och träningsmöjligheterna så kommer jag att försöka flytta på mig, men det är inte lätt. Det är ont om stallplatser där jag bor, så jag förstår verkligen din sits!

Jag hade faktiskt flyttat hästen till kompisens lösdrift om jag var i din sits. Och tagit kontakt med de stall i närheten där du kan tänka dig att stå. Kanske kan du ställa dig i en väntelista, och medan den där listan betas av så är du i lösdriften? Jag var nära att göra exakt samma sak i våras, flytta till en kompis lösdrift, men hon flyttade till mig över sommaren istället, och sen rann det ut i sanden. Men du ska inte stå kvar där du är nu om du inte mår bra där! Och det låter inte som om stallägaren kommer ändra sig, tyvärr.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag skulle tagit kompisens lösdrift tillsvidare.
Det dyker säkert upp en bra permanent lösning längre fram:)

Ungefär vart i landet befinner du dig? Om du vill skriva dvs
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Pratade med stallägaren idag om hur jag kände om sättet hon behadlade oss inhyrda på, fick väl ungefär ett snäsigt "mitt stall, mina regler" till svar... Så jaa nu blir det flytt inom det snaraste...

Jag bor i Jämtland. Vill inte precisera mig mer än så helst. Men har nån en ledig stallplats i länet så hojta! ;)
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

starkt att ta upp det med stallägaren.
Å ena sidan har hon ju rätt å ha vilka regler hon vill (men jag tycker oxå det verkar vara höjden utav konstiga krav på sina inackorederingar:crazy:), å andra sidan har hon ingen rätt å ge nedlåtande kommentarer om sina inackorderingar!

Då bor du tyvärr för långt bort för att iaf jag kan vara till ngn hjälp:(
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Det finns inte möjlighet till att du och en annan av de inackorderade hyr det där tomma stallet tillsammans, och därmed hjälps åt med att fixa hagar och du slipper köpa sällskapshäst?

Alternativt att du hyr stallet ( = står som ansvarig ), och att du i din tur hyr ut en/flera box/boxar.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Allt, allt skulle h*n klaga på, och det var som du säger rena bagateller, typ att det var fel ras på min häst (hej Hitler, typ) och att mina ridbyxor var skitiga och drog ner standarden på stallet.

OJ! :o Vad svarar man på sådana kommentarer? Helt otroligt att folk kan få för sig att säga sådant.

KL

Jag känner mig lika frustrerad och ambivalent som ts. Stallet jag står i har fel och brister, men jag hade ändå bestämt mig för att stanna åtminstone till sommaren för att det finns mycket som väger upp också (framför allt att det är nära, och jag medger gärna att jag står ut med rätt mycket för att ha kort resväg till stallet).

Nu har jag inom loppet av bara några dagar fått höra 1) att jag är en "perfekt hyresgäst" (detta av stallets deltidsanställde) och 2) att jag och min "jävla häst åker ut härifrån" om djuret i fråga inte slutar spränga staketet vid insläppet (detta av stallägaren). Förvirrande? Ja.

Jag förstår mycket väl att hen är irriterad på staketsprängandet, men det har inte funnits el i stängslet förrän nu så det är inte jättekonstigt att ponnyn testar. Jag har försökt föreslå alternativa insläppsrutiner som kanske skulle förhindra rymmandet, men det verkar inte gå hem. Jag vet inte om jag ska fortsätta försöka hitta lösningar och stå ut med sura miner, eller helt enkelt försöka byta stall.

Ledsen TS, det här hjälpte inte dig ett skvatt - men du är i alla fall inte den enda som har det här problemet. Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Ja, vad ska jag svara på det? Jag flyttade ju därifrån, så jag hade inga bra svar att ge henne. :p

Ärligt talat led den personen av allvarliga mindervärdeskomplex. Hon levde i en rosa fantastivärld där hon tävlade och tränade medelsvår, när hon i själva verket red ungefär tre gånger/år. Innerst inne visste hon nog om att det hon försökte framhålla utåt var fel, för hon var samtidigt fruktansvärt avundsjuk på andra som red och tränade mer aktivt (läs: mig), men då inte hade vett att skaffa "en riktig häst" (läs: halvblod) eller klä mig ordentligt (läs: vita ridbyxor, hemma).

Men än idag kan jag tycka att det var väldigt tråkigt att behöva flytta därifrån. Jag trivdes på gården och med stallägaren med familj, och hästarna trivdes där. I den bästa av världar hade hon fått flytta på sig istället. :angel:
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Om stallägaren är ute efter att bli av med sina hyresgäster så är denne på god väg, i alla fall vad gäller dig. Om du är beredd att flytta din häst om det inte blir bättre, men vill ge det en chans innan, så ta upp frågan igen med stallägaren.

Det du förväntas göra i form av arbete ska vara i rimlig proportion till vad du betalar för att ha din häst uppstallad. Antingen betalar du mindre men lägger ner mer av din tid eller så betalar du mer pengar, så kan hon istället skura boxgaller m.m.

När förväntade arbetsuppgifter (eller liknande) riskerar bli mot det orimliga hållet så kan det vara bra att tydligt avtala och försöka komma överens mer detaljerat om vad som gäller.
Om du inte är beredd att flytta hästen, så undvik att "hota" med flytt. Jag tycker att stallägaren skulle försöka vara lite mer rädd om de kunder som är bra och skötsamma och inte gå igång på petitesser. Bra kunder är guld värda.

/V
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Flytta säger jag bara!!!
Jag har nyligen flyttat från ett stall med en stallägare som var lika hysteriskt ja sjukligt pedantiskt!
Hon gick in i våran sadelkammare varje dag och ändrade saker så som hon ansåg att det skulle hänga.
Hade du hängt tränset vad hon ansåg fel var hon där och ändrade, och hängde du sedan inte tillbaks de exakt så som hon hade ändrat de som fick du världens utskällning.

Istället för att fylla på med nytt underlag i ridhuset när understa gruset började komma upp så la hon hellre pengar på att köpa nummerskyltar till varje box.
EN siffra gick på 600kr(!)
Hon bestämde hur mycket sågspån du skulle ha i din box samt vilken färg spånet skulle ha och inte ha.
Var det inte ljust nog kom hon och sa åt en att fylla på tills spånet var ljust och fint i hennes mening.
Själv mockade hon sin häst box minst 7 ggr om dagen, men som inhyrd är det svårt att mocka så många gånger om dagen.

Hon snackade skit om alla till alla så hon skapade mycket dålig stämning hos oss inhyrda. Vi gick runt och tittade snett på varandra då hon pratat så mycket illa om andra.
Hon pratade även illa om hästarna och hur fel andra red.
Det regnade in på mitt hö så en dag åkte jag och köpte en pressänning som jag täckte över mitt hö.
Detta var bara för mycket för henne jag skulle inte tro att jag ägde stallet och kunde göra vad jag vill utan att fråga henne.
Jag hängde dessutom täckena fel OCH hade 1 täcke för mkt på min täckeshängare.
Samma dag ringde hon till en annan hyresgäst och meddelade att sadelkammaren nu var färdigrenoverad och att hon kunde komma ut och hämta sin sadel från den tillfälliga sadelkammaren och hänga in den i den nya.
Då sa stallkompisen att hon låg i influensan och hade över 40 graders feber och så fort hon var frisk skulle komma och hängde in sadeln i rätt sadelkammare. Sadeln hängde inte ivägen eller så.
Då hade stallägaren skrikit att vad är de hon inte fattar?? har hon svårt å lysa ORDER??
Och vadå influensan? de är ju inget för HON hade ju de och de och de i felväg så skulle hon tycka synd om sig själv för alla fel hon hade så skulle hon aldrig kunna va i stallet.

Hela tiden var det alltid något fel på stallägaren, du skulle kunna berätta att du fått cancer och hon skulle inte ens reagera utan svara..
AJ vad ont jag har i min klämda tå och börja babbla om sig själv i vanlig ordning istället.:crazy:

Både jag och min stallkamprat sa upp oss dagen efter och har hittat ny stallplats.
Nu när vi satt oss ner och pratade inser vi hur otroligt mycket skitsnack stallägaren har pratat om alla, både om oss och om andra.
Hon har ljugit om oss och hittat på saker mm.

Kan inte förstå varför gör man sådär mot sina egna inhyrda?? Vill man inte ha inhyrda som trivs och funkar bra ihop med varandra?

Jag sa upp mig och flyttade direkt passande nog fick hästen gå ut på bete i väntan på att nya stallet får sin plant ledig.

Att åka till ett stall och ha ont i magen är verkligen inte roligt, hela livet blir påverkat, i alla fall i mitt liv.
Jag har en olustkänsla i kroppen hela tiden, svårt att sova och kan inte riktigt koppla av. När man åker till stallet åker man bara ut och mockar och fixar maten sedan åker man hem.
När man känner att man faktiskt vill rida men man vill inte va i stallet för man mår dåligt av de.

Såhär ska man ju inte behöva ha det tycker jag och har man det såja då är mitt råd flytta!

Om jag var du skulle jag flytta till din väns lösdrift, nu är det dessutom sommar och du kan ju hyra in på bete och har då hela sommaren på dig att hitta ny stallplats.
Det kan ju inte bara finnas 3 olika stall där du bor tycker man??

Jag hade sådan tur att både jag och min stallkamrat fick plats på samma ställe som är 100 gånger bättre ände vi hade.
Så allt slutade väl tack och lov!

Hoppas det löser sig för dig, en styrkekram till dig från mig!
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag har redan flyttat och står nu i världens bästa stall och äntligen är det roligt att ha häst!

Skönt att läsa att det löste sig för dig också, det är nästan så man kan tro att vi stod i samma stall ;)
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Kl
En stallägare är en chef .
Som chef är det helt avgörande att man måste kunna vara tydlig , samtidigt som man är objektiv och ärlig .

A och O och en självklarhet är att man aldrig , någonsin, Ever , börjar bli "kompis" med vissa inackorderade och snackar med inackorderade om andra inackorderade negativt . Det borde vara sunt förnuft men tyvärr är det inte alltid så och en stallägare/stallchef innehar inte alltid kompetens att leda folk direkt . Det är ganska svårt ibland men det är helt avgörande för att lyckas med en harmonisk stallmiljö .

Oavsett vad man egentligen tycker personligen osv som stallägare/chef så utåt behandlar man alla objektivt och professionellt och rättvist utan personliga skillnader på folk . Problem adresseras med den det berör på ett diplomatiskt sätt inte inför andra eller via andra .
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Skönt att du kom iväg!

En regel för mig är att kommer man inte överens med stallägaren ska man flytta..det är knappt att avtal hjälper för det handlar så mycket om personkemi också.

Mitt förra stall ville jag fly illa kvickt då det snarare var en uppfostringsanstalt för "dumma" hästägare då stallägaren minsann skulle tala om hur allt skulle vara/hur man precist skötte häst. Tillslut blir det ett psykiskt hackande ingen orkar med..
På slutet kände jag att jag inte var där för att ta hand om min häst utan det kändes som att jag var en korkad skötare, på min egen häst!
Varje dag hade någon gjort något fel..
När jag fick den känslan sa jag upp mig.

Idag står jag i vad jag känner hittills världens bästa stall, där det går att föra en dialog med alla, även vår underbara stallägare. Bara för att man är stallägare behöver man inte ha rätten att tycka om exakt allt utan så länge alla hyresgäster sköter sig till det som är avtalat och tar hand om sina hästar ska allt vara frid och fröjd. Men framförallt, kunna föra en öppen vänlig dialog som en normal människa om saker, där alla har rätt att ha en åsikt..

Problemet tror jag för många stallägare är att de behärskar ingen ledarroll egentligen trots att de tror det och kör en aggressiv inställning för att de tror att det inger respekt/att alla kommer att lyssna eller hålla med, eller att de har alldeles för många personliga åsikter som helt går utanför vad som är avtalat tex.

Och stallägare borde vara måna om sitt rykte..men ibland verkar det inte så..
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag är pedant i stallet. Det anser jag själv, och det anser de flesta som känner mig. Där jag står är vi alla pedanter, det är alltid sopat, "tofflorna" utanför stalldörren tas bort i stort sett dagligen, det slängs inte saker överallt osv osv.

Men jag säger som någon annan sa, din stallägare är ju sjuk! :crazy:

Herregud, torka gallret?? Jag torkar galler och vägg ibland, men jag har en extremt grisig häst som alltid ska kladda med betfor och annat "flytande" så det rinner ner överallt.

Säger som flera andra, flytta! Även om du i nuläget inte hittat något annat vettigt alternativ, leta vidare! Du hade ju inte bott så länge på orten om jag förstått det rätt? Då vet man ju inte alla stall som finns! Jag flyttade dit jag nu bor för tio år sedan, jag hade noll koll på vilka stall som fanns, vem som ägde dem osv. Och du fick ju tipset av någon, finns det någon här på Buke som bor i trakten och känner till stallen?

Men med tiden får man mer koll! Att jag fick koll på vilka stall som finns berodde på att jag lärde känna mer och mer hästfolk! Finns det någon ridklubb i närheten där du bor? Ett besök dit skulle säkerligen löna sig för dig! Åk en tur i omgivningarna, stanna till där du ser ett stall, kliv helt enkelt in och säg hej! Och så småningom hitta en ny stallplats!

I allafall, ett jättestort lycka till! Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig! :):)
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Nu såg jag att du redan hittat nytt stall! Härligt!!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 050
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp