När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

sadelgjord

Trådstartare
Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den. Använder mitt anonyma nick då detta är lite känsligt.

För ett tag sedan så flyttade jag från min hemstad och tog med mig hästen. Vi hamnade i ett fint stall med bra ridvägar, välskött ridbana på skritt avstånd, härliga stallkompisar osv. Allt kändes toppen bra och jag var så glad att jag fått plats i just det här stallet!
Men lyckan gick över ganska fort. Stallet styrs med järnhand och ALLT ska vara på exakt ett sådant vis som stallägaren vill ha det. Ligger ett halmstrå på fel plats så får man höra det och det med besked.
Är stallägaren i stallet vill man inte vara där alltid får man komentarer om nånting man gjort, inte gjort eller ska göra.
Jag har alltid försökt vara trevlig mot henne och gör så gott jag kan med alla hennes regler men ibland glömmer man och ibland hinner man inte!

Inte nog med det. Stallägaren är en sån person som alltid måste visa sig lite bättre än alla andra. Hon berättar gärna vilket dåligt skick ens häst är i och kan inte förstå hur man kunde köpa en så dålig häst som man har. Jätte kul att höra när man kämpat som ett djur med hästen och hon inte ens vet hälften av hästens historia.

Att försöka prata med henne går inte, hon kan inte ta kritik över huvudtaget och slår bara bort allt.

Som ni säkert förstår skulle jag göra vad som helst för att flytta. Jag orkar inte längre med att det inte är kul att vara i stallet!
Men de alternativen som finns är inget vidare. Antingen får jag hyra ett tomt stall, då måste jag fixa hagar och allting själv och skaffa en sällskapshäst. Vilket jag inte riktigt har tid med.
Eller så får jag ställa hästen på en kompis lösdrift men där går hästar med hela andra foderbehov än min häst plus att det blir en längre resa dit.

Jag vet inte vad jag ska göra! Jag vill bara komma bort! Vad hade ni gjort? Nån som kan tänka ut någon lösning? :(
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Du kan inte ställa hästen på en helinackordering (hos utbildare t ex) någonstans? Medan du löser ett nytt stall menar jag. För din situation låter inge rolig :( Blir ju flera flyttar för hästen på kort tid dock.
Hur trivs hästen på ditt nuvarande stall? Du har ingen som kan hjälpa dig med din häst en tid?
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag hade nog valt lösdriften en stund, även om det inte är perfekt så kanske det är bra nog om du verkligen vill bort. Olika foderbehov går ju att lösa om man är lite kreativ och det är guld värt att kunna slappna av när man är i stallet. Det är så mycket stress i livet ändå.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag skulle ha haft lite is i magen, hoppat in i bilen och kollat igenom vad det finns för övriga stall att tillgå i trakten omkring. Förstod det som att du relativt nyinflyttad så det kan ju finnas några guldkorn du inte vet om.

Hoppas att det löser sig för dig!!
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Tack för era svar!
Skicka iväg hästen på utbildning hade vart ett bra alternativ men det har jag tyvärr inte råd med just nu :(
Det är väldigt lite här så jag känner att jag har bra koll på de stall som finns. Möjligen att det finns någon lösdrift någonstans som jag inte vet om. Jag har iallafall pratat med alla de stall som finns och det är fullt.

Min kompis lösdrift känns väl som det bästa alternativet. Men då måste vi flytta snart igen och det tar emot :(
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Tack för era svar!
Skicka iväg hästen på utbildning hade vart ett bra alternativ men det har jag tyvärr inte råd med just nu :(
Det är väldigt lite här så jag känner att jag har bra koll på de stall som finns. Möjligen att det finns någon lösdrift någonstans som jag inte vet om. Jag har iallafall pratat med alla de stall som finns och det är fullt.

Min kompis lösdrift känns väl som det bästa alternativet. Men då måste vi flytta snart igen och det tar emot :(

Varför måste ni flytta snart igen?
Jag hade utan tvekan ställt hästen i lösdriften för att slippa galen kärring!
Jag tar hellre ett par flytter på kort tid än att må dåligt, mina hästar iaf känner direkt när jag mår dåligt och det smittar av sig.
Därför hade jag valt att flytta till ett ställe som tycker om alla hästar oavsett sort.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Vart i Sverige finns du? :)
Bukefolket är fantastiska med att hjälpa till att hitta stall i närheten.

Kanske är något litet stall som har en box ledig som du inte vet om :)
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag hade letat med ljus och lykta efter en ny plats så fort det bara gått. Prata med alla du kommer i kontakt med om att du söker plats.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Jag tror att jag ändå hade försökt berätta exakt hur jag känner för stallägaren. Att det inte är kul att komma till stallet, och att det är jobbigt att känna sig nedtryckt. Fråga henne vilka alternativ finns. Om det inte går hem så hade jag tagit lösdriften.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Åh gud vad tråkigt!
Hade jag varit du så hade jag sagt att jag ska flytta min häst till ett annat stall. Och då skulle hon nog säga, varför? och då får man helt enkelt säga som det är att, jag är less på dig och din dåliga attityd.. Och jag orkar inte med en enda dag till i stallet när det är såhär.. Något sånt typ, fyyfan hoppas det löser sig! min stallägare är helt ok, hon gillar inte att prata med mig eller så då jag är yngre än henne och hon är runt 24 tror jag . Liket otrevlig och sådär.Fast det är inte fullt ut så som din stallägare, Jaa vad gör man inte för hästarna :)
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Är det mycket du missar och ofta du inte hinner med allt du skall göra? Kanske du isåfall kan fråga om du får betala lite mera i stallhyra och det du brukar missa/inte ser/inte hinner helt enkelt börjar ingå i din stallhyra istället? Så kan du stå kvar i det fina stallet med tillgång till välskötta ridbanan. Eller så är det bara en inkörsperiod för dig och du vänjer dig vid hur stallet skall skötas och slutar få kommentarer och du kan trivas där tillsammans med de övriga stallkompisarna.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

ibland glömmer man och ibland hinner man inte!

Alltså, jag hade blivit väldigt irriterad om mina inhysningar både glömde och inte hann det som vi var överens om skulle skötas. Att komma till osopade stallgångar och saker som ligger överallt är inte kul.

Däremot så är det inte okej med taskiga kommentarer om hästens skick, då kan man istället ge konkreta råd på saker man kan göra.
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Där min häst står är det ingen som soppar stallet (orkar inte själv göra det varje dag), grejer ligger lite över allt (det har ligger ett trasigt täcke på golvet i stallet som en person inte orkar ta reda på). Jag tycker inte det är kul, men tycker resten att det är okej, kan jag ju inte göra mer än att flytta.

Sen så finns ju stallägare som ger utskälningar om de som står i stallet hänger täcket fel, det kan jag inte riktigt förstå.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Hej!

Jag har stått i stall där jag inte trivts och det har bara slutat med att hästintresset försvunnit.

Flytta, både för din och hästens skull. Det är inte värt en fin ridbana eller bra stall om man har en stallägare som får en att inte vilja vara i stallet. Been there, done that och undrar fortfarande hur jag stog ut i 3 år, trots att jag ibland åkte från stallet gråtandes pga stallägaren...

/Lavinia, som inte längre stannar i dåliga stall.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Är du ensam inackordering? Om inte-vad säger dom andra som står där? Om det är fler än du som får taskiga kommentarer om sin häst känns helt klart som läge att ta ett snack på stallägaren på ett möte. Det är faktiskt inte okej.

Sen måste det gå att hitta andra stallplatser! Det finns ju hästar i vartenda avkrok idag så stall måste finnas! Kolla blocket, hästnet och buke och sätt även in sökesannons:).

Under tiden hade jag nog åkt till stallet på tider då jag hade vetat att sannolikheten var liten att träffa stallägaren. Håll låg profil och innan du åker från stallet dubbelkolla så att du gjort allt som stalläagren kräver.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Tala med stallägaren, dock INTE på ett otrevligt sätt. Var artig och hövlig, men förklara hur du upplever hennes bemötande. Gissningsvis kommer hon antingen reagera defensivt eller oförstående - men oavsett så har du då spelat med öppna kort så att säga. Blir det inte bättre så skulle jag flytta hästen till lösdriften snarast.

Hästeriet ska vara en rolig och utvecklande hobby, inte en energitjuv. Då kan man ju lika gärna börja med guldfiskar istället... Nu vet jag inte var du bor, men många stall annonserar inte utan platserna hyrs ut via kontakter. Det kan mycket väl finnas ledigt någonstans i ditt område. :)
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Oj vad många svar! Ska försöka svara alla :)

Varför måste ni flytta snart igen?
Jag hade utan tvekan ställt hästen i lösdriften för att slippa galen kärring!
Jag tar hellre ett par flytter på kort tid än att må dåligt, mina hästar iaf känner direkt när jag mår dåligt och det smittar av sig.
Därför hade jag valt att flytta till ett ställe som tycker om alla hästar oavsett sort.

Min kompis lösdrift är väldigt enkel och har bara en uppbindningsplats i lösdriften och ingen bra plats att förvara utrustningen på så jag är rädd att lädret skulle bli förstört där. Det finns inte heller speciellt bra ridvägar och inga träningsmöjligheter. Tyvärr så har jag ingen egen transport så det skulle bli väldigt bökigt att ta oss till nån ridbana emellanåt. Ridvägarna som finns går igenom en by så mest skrittvägar nu vintertid :(
Helt enkelt inte riktigt den typ av stall som vi vill stå i. Men hellre det än som det känns just nu...

Jag tror att jag ändå hade försökt berätta exakt hur jag känner för stallägaren. Att det inte är kul att komma till stallet, och att det är jobbigt att känna sig nedtryckt. Fråga henne vilka alternativ finns. Om det inte går hem så hade jag tagit lösdriften.

Jag pratade med henne nästan direkt efter att vi flyttat in efter att ha fått diverse komentarer på hur dåligt byggd hästen var osv. Komentarerna har lugnat ner sig men de finns fortfarande kvar.

Är det mycket du missar och ofta du inte hinner med allt du skall göra? Kanske du isåfall kan fråga om du får betala lite mera i stallhyra och det du brukar missa/inte ser/inte hinner helt enkelt börjar ingå i din stallhyra istället? Så kan du stå kvar i det fina stallet med tillgång till välskötta ridbanan. Eller så är det bara en inkörsperiod för dig och du vänjer dig vid hur stallet skall skötas och slutar få kommentarer och du kan trivas där tillsammans med de övriga stallkompisarna.

Alltså, jag hade blivit väldigt irriterad om mina inhysningar både glömde och inte hann det som vi var överens om skulle skötas. Att komma till osopade stallgångar och saker som ligger överallt är inte kul.

Nej det är absolut inte mycket! Det är ytterst sällan det är nått jag inte gör. Men vissa dagar hinner jag inte torka av boxgallret. Jag lämnar alltid stallet rent och fint med sopad stallgång tex. Men det är en massa duttande som ska göras varje dag (tex torka av boxgaller och kratta bort hovspår på gårdsplan) Det är sånt som hon har kommit på efter att jag flyttat in och ingenting som står i kontraktet. Där står att stallägaren ska sköta allting runt om stallet och att man bara tar hand om sin egna häst.

Är du ensam inackordering? Om inte-vad säger dom andra som står där? Om det är fler än du som får taskiga kommentarer om sin häst känns helt klart som läge att ta ett snack på stallägaren på ett möte. Det är faktiskt inte okej.

Under tiden hade jag nog åkt till stallet på tider då jag hade vetat att sannolikheten var liten att träffa stallägaren. Håll låg profil och innan du åker från stallet dubbelkolla så att du gjort allt som stalläagren kräver

Nej vi är tio st inackorderade. Det känns som vi är några som hon klagar på och så har hon några favoriter som hon höjer till skyarna. Vi är väl alla ganska så överens om att det inte är ett okej beteende. Men att prata med henne funkar som sagt inte. Allt bemöts med taggarna utåt.

Jaa jag anstränger mig redan för att åka dit på tider så hon inte brukar vara där men det är för jäkla jobbigt alltså att behöva anpassa sig :(
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

låter inte friskt nånstans :eek: flytta för din egen hälsas skull
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Kan det vara så att ni har olika syn på vad som självklart ska göras och inte?

Har själv blivit förvånad över att jag måste påtala de -för mig- mest självklara rutiner, (sopa stallgången, inte förvara hö på betonggolvet, hänga täckena på boxdörren, hålla dörrar stängda på vintern, etc.) men jag inser ju att alla har olika syn på saken och att jag måste bli bättre på att informera nykomlingarna direkt. :)

Små vardagsrutiner står självklart inte med i kontraktet.

Be att få en riktig genomgång på exakt VAD du föväntas göra, även små detaljer, bara för att få en chans att börja om.

Självklart är en snorkig ton eller kommentarer om din häst inte ok.
 
Sv: När man inte trivs i stallet och det inte finns nått annat bra alternativ

Men vissa dagar hinner jag inte torka av boxgallret. Jag lämnar alltid stallet rent och fint med sopad stallgång tex. Men det är en massa duttande som ska göras varje dag (tex torka av boxgaller och kratta bort hovspår på gårdsplan) Det är sånt som hon har kommit på efter att jag flyttat in och ingenting som står i kontraktet. Där står att stallägaren ska sköta allting runt om stallet och att man bara tar hand om sin egna häst.

Brrrr, jag får rysningar. Det där är INTE okej.

Det är på gränsen till hysteriskt pedanteri att kräva att hovspåren ska krattas bort, att ta upp skithögarna är ju en sak, men att kratta hovspår - cheeeesus. Dessutom så är det ju grejer som ni inte varit överens om ifrån början.

Jag tror som alla andra att flytt är det enda rimliga för dig. Jag hade också en stallvärd som var väldigt pedantiskt och hur bra man än skötte allt så var det aldrig tillräckligt bra och det är nedbrytande. Som tur var så flyttade stallvärden ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 050
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp