När kan barn gå på toa själva?

H

humlanotrocadero

När ungefär kan man förvänta sig att ett barn kan ta hand om sig själv på en vanlig normal toalett?

Jag förstår att det finns undantag men ungefär?

Jag pratar alltså om att torka sig o tvätta händerna efteråt :)
 
Sv: När kan barn gå på toa själva?

Min systerspojk är 4 år i år.
Han går på toaletten själv, torkar sig och tvättar händerna.

En kompis son har fortfarande blöja och är i samma ålder, en annan i samma ålder går på toaletten själv men får hjälp att torka sig..

Det är så olika..
 
Sv: När kan barn gå på toa själva?

som sagt, varierar enormt.

Min yngsta dotter som slutade med blöja även nattetid tidigt (2 år) gick då på toa och kissade och "torkade" o blaskade av händerna på nätterna, ofta utan att vi vaknat...

Från ca 4,5 - 5 års ålder klarar hon av att torka rumpan ordentligt efter nr 2 och tvättar sig noga efteråt.

Den äldsta tjejen hade blöjor på natten länge (4 år+) men gick väl dagtid på toa själv rätt tidigt och fixade det självständigt ungefär i samma ålder som lillasyster.
 
Sv: När kan barn gå på toa själva?

Dottern, nu 5 år, har gott på toa och fixat nr. 1 själv i något år. (får dock påminna om att tvätta händerna ibland)
Nr. 2 har vi börjat träna på nu.

Helst ska hon klara det helt själv till hösten när hon ska börja skolan (nollan) eftersom det kanske inte alltid finns personal som kan hjälpa henne.
 
Sv: När kan barn gå på toa själva?

Tycker att man kan förvänta sig det i skolåldern.
Min son fick lära sig att torka ordentligt när han var 5.
Det kan vara bra att kunna när man börjar 6-års.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 127
Senast: Liran
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 843
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp